Parola noua?


Bun, se da un manometru special care se monteaza in locul bujiei si se fac niste masuratori.
Foarte frumos! ... dar manometrul asta iti arat presiunea... ca d'aia e manometru.

Intrebarea mea este cum se ajunge de la presiunea masurata la raportul de compresie ?

Pana acum am gasit pe net un tabel cu valorile raportului de compresie in functie de motor:
http://www.topbuzz.co.uk/in.../engine_codes.htm

Am mai gasit si o formula la care se ajunge prin reducerea unei ecuatii exponentiale ce descrie o transformare politropica.
Formula simlificata este:
p=1.55E-2.35 [bar], unde E este raportul de compresie.

Ma poate lumina si pe mine cineva ce cu transformarea aia dubioasa si daca formula de mai sus este reala?
Multumesc


Ultima modificare efectuata botosu la Lun 27 Nov, 2006 5:49 pm, modificat de 2 ori in total
mda... cred ca nu am ales cel mai potrivit titlu asa ca il schimb din:

Cum se verifica compresia?
in
Cum se ajunge de la presiunea masurata la raportul de compresie?
Sincer nu stiu ce este cu transformarea asta, dar in mod sigur nu are cum sa fie prea corecta, mai ales la un motor mai dus, din simplul motiv ca poate scapa presiune pe langa semeringuri.
Raportul de compresie stiam eu ca este raportul dintre volumul de aer aflat in camera de ardere cand pistonul este PMI (Punctum mort inferior) si cand pistonul este la PMS.
Masurarea cu manometrul se face cu scopul de a determina daca motorul este sau nu un stare buna.
Oricum, formula este super simpla: Daca presiunea indicata de manometru este de sa zicem 12 atm, atunci raportul de compresie este de 12:1 - daca motorul este OK.
Dar repet, determinarea corecta a raportului de compresie se face prin compararea volumelor de aer, iar astea ar trebui sa le gasesti in datele tehnice ale masinii, poate gasesti chiar direct raportul!
Ceea ce masori cu manometrul nu este chiar raportul de compresie pt. ca atunci cand pistonul este la PMI presiunea nu e 1 atm decat daca motorul este oprit; altfel, in functionare, presiunea in cilindru cu pistonul la PMI este mai mica de 1 atm (gandeste-te, altfel cum ar mai intra aerul in cilindrii la motoarele normal aspirate daca pres. ar fi 1 atm.?). Daca aproximam un pic calculele cred ca raportul de compresie este cam valoarea masurata cu manometrul minus 1.
Cam asa ma gandeam si eu, dar din pacate vad ca nimeni nu stie exact cum sta treaba, explicatiile voastre au cam aceleasi puncte de plecare ca si ideile din capul meu.

Transformata a fost gasita intr-un curs de motoare termice de la Transporturi (poli)... iar forma redusa pe un site, de aici dubiile mele legate de formula (desi faceau referire la acelasi gen de transformata)

Acum revenind la raportul asta, la prima vedere asa am zis si eu, ca daca volumul se modifica de 12 ori presiunea se modifica tot de 12 ori... indiferent care este presiunea la PMI...
Dar nu pot sa imi dau seama daca este corect pt ca motorul sigur nu este un sistem adiabat... si nici nu cred ca este vorba de un proces izoterm.

Singurul lucru la care inca mai sper, este ca T sa varize atat de putin incat sa putem aproxima pV = ct.
Teoretic, modelul dupa care functioneaza motorul presupune 2 transformari (din 4) adiabatice (desi in practica se pierde caldura la greu). Aproximezi variatia de T ca fiind zero pt. ca oricum nu poti s-o masori (si e destul de mica in conditiile de masurare). Acuma ramane intrebarea: manometrul care masoara presiunea maxima in cilindri pe durata a cateva excursii PMI-PMS ce valoare intoarce? diferenta intre presiunile de la PMI si PMS sau suma lor?
Ma gandesc ca atata timp cat este special pt asa ceva,
l-au gandit si ei astfel incat sa faca diferenta.

Si sa iti arate de fapt si de drept cat variaza presiunea.
exista si compresmetre speciale electronice cu cartela, care calculeaza automat raportul de comprimare din compresia rezultata...trebuie sa existe o formula de calcul pana la urma si pt compresmetrele mai simpliste...oricum, cel mai important factor este ca diferenta de presiune dintre cilindrii sa nu depaseasca 0,7-1 bar...
...nu cred ca temperatura motorului influenteaza masuratorile...am verificat acelasi motor si la rece si la cald...rezultatele sunt identice, sau foarte apropiate...deci? Rolling Eyes
nu era vorba de temperatura motorului.
era vorba de Temperatura din formula:

pV = niuRT

adica presiunea variaza doar functie de Volum doar daca Temperatura ramane constanta.... temperatura aerului comprimat....
stiu...dar aerul comprimat isi schimba temperatura la absorbtie in capul pistonului si din cauza temperaturii motorului, nu numai din cauza comprimarii
masuratoarea cu manometru iti da doar informatia daca motorul mai are o buna compresie (adica nu are uzura mare si se impune segmentarea cel putin). Din cate stiu eu la motoarele normal aspirate in buna stare de functionare trebuie sa fie mai mare de 12.
Dar de la aceasta masuratoare pana la deducerea raportul de compresie nu stiu cum poti ajunge.
1. Manometrul masoara o PRESIUNE... nu o compresie
... apropo... cum se defineste COMPRESIA asta care zici ca ar trebuii sa fie 12... si astia 12 ce sunt, nm, kJ, hl, unitati relative

2. Cum iti da informatia "daca motorul mai are o buna compresie" Question
ca nu scrie pe manometru "compresie buna" / "compresie proasta"
Pe manometru citesti o presiune pe care trebuie sa o compari cu ceva, altfel nu vad cum ti-ai putea da seama daca e buna sau nu....
si cum singurul element pe care l-am gasit in specificatiile tehnica este "RAPORTUL de compresie"... intrebarea mea devine evidenta.

Offtopic:
acum o povestioara despre mesterii care stiu ce e aia compresie:
Se masoara compresia la Dizi, da ~9,5 si mesterul stie tot incepe si rade:
" ha ha ha... ti-ai luat o rabla... ma mir ca mai merge, trebuia sa fie 12"
Mr. Green
eduard33 a scris: stiu...dar aerul comprimat isi schimba temperatura la absorbtie in capul pistonului si din cauza temperaturii motorului, nu numai din cauza comprimarii

Corect, dar asta conteaza cand motorul functioneaza (e cald). Cand doar il "invarti" cu manometrul conectat, nu exista alta sursa de modificare a temperaturii decat transformarea asta de care vorbim (unde p*V/T trebuie sa ramana constant).
... constant si egal cu niuR Razz
@Botosu
revin si eu cu o intrebare:
De ce nu calculezi raportul de compresie afland din cartea tehnica datele despre care pomeneam in primul post?
"raportul dintre volumul de aer aflat in camera de ardere cand pistonul este PMI (Punctum mort inferior) si cand pistonul este la PMS"
Volumele ar fi relativ usor de calculat...
Pentru ca stiu care este valoarea raportului de compresie data de fabricant.

Pe mine ma intereseaza sa gasesc o modalitate de a verifica ca motorul este bun:
masor presiune cu manometru si dupa ce fac.. ma uit la ea vad ca nu e 12... si arunc masina Question

Cumva trebuie sa pot calcula raportul de compresie actual pt al putea compara cu raportul de compresie dat de faricant.
Asta era!
Scuze, eu ma prind mai greu! Smile
ma gandeam la o solutie nu atat exacta cat mai degraba empirica:
gasesti o masina al carei motor este identic cu cel de verificat, ii masori presiunea la compresie si o compari cu a ta...aberez, nu?
Nu crezi totusi ca, pentru usurarea calcului ar fi bine sa presupui ca valoarea presiunii la PMI este de 1 atm? In definitiv, cat de exact veri sa fie rezultatul? la zecime de atm, sau rotunjesti la o atmosfera?
Aproximand asa si folosind un manometru cu remanenta (iti arata cea mai mare valuare inregistrata) poti, pana la urma, afla presiunea deci si raportul cat de cat exact de compresie.
ovidium a scris: ...aberez, nu?

Daca masina e din '96.... Rolling Eyes Razz .... Smile

Sigur la PMI este 1atm Question Question Question

Gandit mai mult si adaugat:
Daca producatorul da raportul de compresie in intevalul: 9,5 - 10,
cred ca eroarea in aproximarea presiunii la PMI ar trebuii sa fie < 0,1-0,2 atm ?
Poate nu este EXACT 1 atm. Dar nici departe nu este.
Daca stai si te gandesti, avand in vedere ca supapa de admisie este deschisa si pistonul tocmai ce a atins limita inferioara a cursei, nu are cum sa fie mare diferenta de presiune.

Uite, alta solutie empirica, dar trebuie sa gasesti pe cineva cu o masina noua, dispus sa te lase sa-i dai jos un injector...greu de crezut. Cred ca banuiesti care ar fi solutia...
Ineresanta tema si mai ales discutiile;
1.raportul de compresie este un raport intre doua marimi geometrice si anume intre cele doua volume asa cum ati explicat;el este dat de toti fabricantii si se gaseste in datele tehnice ale masinii. la mine este 18(Z17DTH)
2.Compresia este presiunea care se creaza in camera de ardere prin deplasarea pistonului.(si asta s-a explicat)Valoarea ei nu este data in datele tehnice si in general numai fabricantul motorului are aceste date si aceasta nu se publica.
3.Se pot masura cu COMPRESIOMETRUL in anumite conditii PRESIUNILE din cilindrii motorului.
a. se masoara presiunile in fiecare cilindru si se noteaza,
b.periodic cam dupa 5000 km se masoara din nou si se noteaza.
c.constatari:la motoarele in stare buna nu se constata abateri mai mari de 0,5at intre cilindrul cu compresie maxima si cel cu compresie minima:daca diferenta este depasita trebuie gasita cauza: in momentul cand presiunile masurate au scazut cu 25-35% fata de presiunile masurate (pct. a)atunci sigur motorul necesita o reparatie generala sau macar schimbat segmentii.
DAR CEA MAI BUNA verificare se face cu testerul electronic si un meserias PASIONAT stie cam cat trebuie sa fie valoarea compresie functie de tipul motorului,fabricant,an de fabricatie,etc.


_________________________
Astra h Enjoy 2007 1,7 CDTI


Ultima modificare efectuata p.alex la Mie 06 Dec, 2006 9:49 pm, modificat de 3 ori in total

Discutii similare

Hai si tu in Club

Inregistrarea este si va fi mereu gratuita.

Cont Nou