Ai uitat parola?


  1. Home
  2. Tutoriale
  • corsablue

  • Mesaje scrise: 2,428
  • Locatie: Brasov
  • Masina: Corsa 2005 Z13DT
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 18 Feb 2008

  • Mesaj Privat
Acest material prezinta demontarea planetarei pentru inlocuirea burdufului si a capului planetarei.
Planetara este ansamblul care face legatura intre cutia de viteze si roata motrice a unui autovehicul.
In cazul de fata discutam despre autoturismul Opel Corsa, eu detin varianta C, dar nu sunt diferente majore intre A,B,C,D.
Planetara este compusa din:
a.) cap planetara exterior (spre roata) cu burduful si colierele aferente;
b.) ax planetar;
c.) cap planetara interior (spre cutie) cu burduful si colierele aferente.
Aceste componente sunt consumabile, desi axul rezista mai mult in comparatie cu capul planetarei.
Este de notorietate faptul ca un burduf deteriorat va atrage uzura prematura a capului planetarei. Burduful exterior este mai solicitat fata de cel interior, dar ambele se uzeaza.
Inainte de a va apuca de operatiune trebuie sa aveti cele doua burdufuri :
1. Kit Burduf cap planetara exterior, contine: burduf, coliere, vaselina, piulita, siguranta ax.
Cod piesa 26067603, Cod GM 1603005.

2. Kit Burduf cap planetara interior, contine: burduf, coliere, vaselina, siguranta cutie.
Cod piesa 26073421, Cod GM 1603004.

Situatia in care ambele burdufuri sunt uzate este rara. Frecvent observam uzura burdufului exterior.

DE CE O INTRETINEM :
De obicei proprietarii ignora verificarea burdufurilor planetarelor, iar „cloncanitul” planetarei desi le atrage atentia inseamna o cheltuiala ce putea fi evitata. Capul planetarei este defect si irecuperabil in acest stadiu! Asta se intampla din cauza ignorantei, nepriceperii. Efectele pot fi dezastruase.

MANIFESTARE :
Urme de vaselina pe: janta, anvelopa, aripa interioara, bratul inferior, cutia de viteze.
Incarcarea cu vaselina a senzorului ABS. Lipsa eficientei la franare.
Urme de vaselina pe componentele de frana: disc, placute, etrier.
„Cloncane - Troncane” in viraje.


CAUZE DEFECTARE :
Burduful se ”coace” - taie - sparge:
1) perioada mare de exploatare;
2) materiale slabe calitativ.
Burduful sare de pe capul planetarei din cauza montajului defectuos:
1) colier fixat incoret;
2) burduf intins si la viraj „sare”.

DEMONTARE :
Scule necesare: trusa de tubulare, tubula de 30, cheie cu clicket, prelungitor scurt, prelungitor lung, inelare cotite, cleste ptr coliere, surubelnite, ciocan, dorn, dalta, spray de frana, vaselina, perie de sarma, perie de curatat, pensula de 50mm, vas pentru solvent(eventual un bidon de 5L taiat), carpa de bumbac, manusi, solvent(motorina), cheie de roti, cric, capra, aparat foto. Daca am uitat ceva voi completa.

Inainte de a incepe verificam sa fie in treapta I, frana de mana trasa si prezoanele rotii „slabite”!
1. Se ridica masina pe cric.
2. Se pune o capra sub lonjeron.
3. Se desfac prezoanele.
4. Se scoate roata.
5. Acum verificati / indepartati urme de: nisip, pamant, praf, rugina de pe:
a) surubul / piulita bieletei antiruliu;
b) suruburile / piulitele fuzeta / amortizor;
c) suruburile etrierului;
d) surubul / piulita pivotului.
6. Se scoate capacul butucului ce protejeaza piulita planetarei.
La unele masini trecute prin maini de „meseriasi” acest capac NU exista deoarece se distruge la demontare, deci se inlocuieste.
7. Se scoate siguranta splint de la piulita planetarei.

8. Acum avem nevoie de cineva sa calce frana in timp ce noi desfacem cu tubulara de 30 si prelungitorul scurt piulita planetarei. Daca nu are cine veti folosi 2 prezoane si o bucata de bara, teava, coada de lopata pentru a improviza un sistem de parghie ce va tine „contra”.

9. Se desface bieleta antiruliu de pe amortizor cu inelara de 19 si se tine contra cu torx de 30.

10. Se desface etrierul cu inelara de 13. Atentie cum fixati / asigurati etrierul pe arc!

11. Eliberati cablul ABS-ului din urechea amortizorului.

12. Se desface piulita / surubul pivotului cu inelara de 17.

13. Se scoate capul planetarei din butuc. Ciocaniti usor si trageti de butc. Acum aveti un capat al planetarei liber.
14. De sub masina cu ajutorul ciocanului si al daltei ciocaniti usor, dar ferm cu simt in buza capului planetarei pentru eliberarea inelului din cutie.

15. Acum aveti planetara la dispozitie! Spor la curatat / degresat! Dupa ce ati curatat foarte bine desfaceti colierele cu ajutorul unei surubelnite. ATENTIE! Sa nu va accidentati.
16. Pentru scoaterea tripodei din capul planetarei se scoate siguranta de pe cei 3 dinti cu ajutorul unei surubelnite. Se curata / spala siguranta si se lasa la uscat.

17. Se curata / spala capul planetarei cu perie si solvent.
18. Dupa uscare se verifica uzura si integritatea dintilor.

19. Se curata / spala tripoda.

20. Se scoate tripoda de pe ax prin indepartarea inelului-siguranta.

21. Se scoate burduful si se curata / spala axul planetar.
22. Se desfac colierele capului planetar exterior.
23. Se scoate axul din capul planetar prin deschiderea sigurantei.
24. Se curata / spala capul planetar si se verifica uzura.

25. Se scoate burduful si se curata / spala axul planetar.

Acum planetara este complet demontata, curatata si spalata.
Se verifica inca o data pentru depistarea eventualelor urme de span sau grad de uzura. Ochiometric si tactil. Daca totul este in regula putem incepe montarea. Pregatim la indemana vaselina, clestele si kitul burduf exterior, carpa de bumbac, atentia si rabdarea.
Putem incepe:
1. Se introduce siguranta axului in capul planetarei.

2. Se baga vaselina in capul planetarei. Eu am pus vaselina grafitata din stocul tatalui meu. Nu va zgarciti.

3. Se baga colierul mic pe axul planetar.
4. Se baga axul planetar in burduf..

5. Se baga vaselina din kit in burduf.

6. Se baga axul planetar in capul planetarei, Se va simti cand intra siguranta la locul ei.
7. Se trage burduful pe capul planetarei.
8. Se fixeaza colierul si se strange foarte bine cu clestele de cuie.
9. Se verifica lejeritatea articularii burdufului si se aseaza pe canalul potrivit. Pe ax sunt 3 canale eu l-am pus la mijloc.
10. Daca sunteti siguri ca burduful se articuleaza bine fixati si strangeti si colierul mic.

Am terminat cu partea exterioara a planetarei. Ne vom indrepta atentia si rabdarea catre partea interioara.

11. Se baga colierele pe axul planetar.
12. Se baga axul planetar in burduful interior.

13. Se baga axul planetar in tripoda. Puneti putina vaselina pe canelurile axului si tripodei.
14. Se pune siguranta pe axul planetar. Sper ca nu ati aruncat-o.
15. Se pune vaselina in capul planetarei. Nu va zgarciti.

16. Se pune siguranta tripodei pe capul planetarei.

17. Se pune vaselina din kit in burduf.

18. Se trage burduful pe capul planetarei.
19. Se fixeaza si se strange colierul mare.

20. Se fixeaza si se strange colierul mic.

21. Se va inlocui inelul de pe capul planetarei interior cu cel din kit.


Gata am terminat cu planetara este pregatita pentru montaj.

MONTAREA:
Acum vom parcurge pasii in ordinea inversa demontarii cu precizarea ca vom curata / spala foarte bine toate urmele de vaselina, mizerie sau rugina. Daca aveti compresor puteti sufla dupa spalare in special senzorul ABS.
Sa aveti aproape vaselina si carpa de bumbac.
Recomand gresarea suprafetelor de contact fuzeta-amortizor, canelurile capului exterior si canelurile butucului, locasul surubului bieletei antiruliu.
Se introduce capul planetarei la locul lui si se va impinge pana se va simti click-ul de fixare in cutie.
Piulita si saiba planetarei sa inlocuiesc.
Piulita Planetarei se va strange la 20Nm + 90°.
Siguranta splint se inlocuieste.
Capacul butucului se inlocuieste. Puneti vaselina in capac.
Piulita bieletei antiruliu se inlocuieste si se strange cu 65Nm.
La final verificati prezoanele rotii sa fie stranse cu 110 Nm.
Skip ads

  • StefanTolos

  • Mesaje scrise: 4,224
  • Locatie: Constanta
  • Masina: Corsa 2018 B12XER
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 23 Nov 2007

  • Mesaj Privat
Excelent tutorial,multumim.
  • mikyboy

  • Mesaje scrise: 5,735
  • Locatie: Sibiu
  • Masina: Insignia 2014 A20TDH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Dec 2006

  • Mesaj Privat
foarte bun tutorialul. am facut si eu unul acum cativa ani pe undeva pe la tutoriale... ar fi bine daca ar fi contopite si sa fie informatiile si pozele laolalta.
  • jE

  • Mesaje scrise: 8,452
  • Locatie: Brasov
  • Masina: Astra 2005 Z18XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 04 Jun 2006

  • Mesaj Privat
miky, da un link...
Skip ads

  • ebz77

  • Mesaje scrise: 105
  • Locatie: Arges
  • Masina: Corsa 2001 z12
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 16 Nov 2010

  • Mesaj Privat
Incerc sa va prezint un tutorial video facut asa cum am putut si eu. Nu ma pot ridica la nivelul colegului nostru, dar e o varianta. L-am realizat singur si uitati ce a iesit :

[youtube]http://youtu.be/iY2BXIx3694[/youtube]
sau

tutorial

Mai este de precizat ca montarea se face in sens invers demontarii. Nu am mai filmat acest lucru pentru ca eram singur si nu am avut posibilitate.
Nu stiu daca am reusit sa postez cum trebuie, dar daca nu e bine, rog un moderator sa ma ajute la editat.

Cu stima, Claudiu
  • laur.grigorescu

  • Mesaje scrise: 5
  • Locatie: Prahova
  • Masina: Corsa 2002
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 17 Jun 2014

  • Mesaj Privat
util, multumesc
  • deleted-49042

  • Mesaje scrise: 92
  • Locatie:
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 19 Mai 2010

  • Mesaj Privat
putin ajutor va rog... am desfacut azi capul de planetara (opel agila 2001) iar cand am vrut sa-l montez la loc am observat ca are o anumita pozitie si nu mai retin cum venea camaºa si coronita cu bilele, asadar am facut niste poze daca imi puteti spune care este pozitia corecta. (nu am fixat de tot camaºa si coronita cu bile sa imi fie usor la pozat Wink)
  • corsablue

  • Mesaje scrise: 2,428
  • Locatie: Brasov
  • Masina: Corsa 2005 Z13DT
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 18 Feb 2008

  • Mesaj Privat
Ce anume denumim "camasa"? Ce a nume denumim "coronita cu bile"? Eventual foto...
La Corsa nu e pozitie unica. Siguranta aceea seger din capul planetarei asigura axul in cap.
Skip ads

  • deleted-49042

  • Mesaje scrise: 92
  • Locatie:
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 19 Mai 2010

  • Mesaj Privat
dupa cum am specificat nu e vorba de o corsa ci o agila, e putin diferit cred. Piesa B intra in piesa A, vreau sa stiu cum "intra" pt ca nu sunt la fel la capete, pe o parte are putina buza cum se vede in a doua poza. Asta e una, a doua problema... piesa C se rasuceste la 360 grade...deci isi poate schimba fatza ca sa zic asa, si nu mai stiu cum era.


Ultima modificare facuta de deleted-49042 la Mar 15 Jul, 2014 9:43 pm
  • deleted-49042

  • Mesaje scrise: 92
  • Locatie:
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 19 Mai 2010

  • Mesaj Privat

  • deleted-49042

  • Mesaje scrise: 92
  • Locatie:
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 19 Mai 2010

  • Mesaj Privat

  • liviu2004

  • Mesaje scrise: 2,323
  • Locatie: Galati
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 28 Sep 2005

  • Mesaj Privat
Eu nu inteleg ce fel de planetare aveti voi. Eu am vrut sa demontez tripoda de pe planetara originala. Are o siguranta ca in poza 1 de la montaj, nu ca in poza 16 de la demontaj. Cu ce sa trag de siguranta asta ca mi-a mancat zilele.

Si de ce tre s-o desfac, planetara dreapta din fabrica are un cauciuc cam pe mijloc pentru a reduce vibratiile, ei bine, planetara aftermarket nu o are, deci tre sa fac transplant. Daca pot.

LE: etrierul nu trebuie demontat, conform TIS.
Skip ads

  • dancuciureanu

  • Mesaje scrise: 16,457
  • Locatie: Iasi
  • Masina: Agila 2001 Z10XE + Z12XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 26 Jun 2006

  • Mesaj Privat
adi pozitia e in poza 4 dar planetara nu arata prea bine din pacate, probabil ai mers cam mult cu burduf spart. Chiar daca schimbi burduf si nu troncane de esti fericit ca te-ai scos sa stii ca e pe duca. Eu am patit de la batrana Dacia incoace de stiu si la cati ani se schimba burdufele functie de model. Cu Tico (3 ani tin burdufe after si 6 originale) in 120km facut praf capul, degeaba am pus eu ceva vaselina si pungi mioritice sa tina pana acasa, ulterior burduf, vaselina si munca, nu a durat 2 luni si troncanea. Culmea cu burduf spart si improvizatii era liniste, minunea nu a durat. Un coleg tot cu Tico nu m-a ascultat...SCHIMBA!...ce sa schimbe daca erau 'bune'...evident spart burduf, mers cu nesimtire si tronca fleonca pana a facut poc...in service la demontare au vazut ca si tripoda era afectata, deci inlocuit planetara completa. Noroc ca pe atunci Daewoo avea preturi la piese de parca erau fier vechi sau second.

L.E.
Liviu, in tis e una realitatea e alta. Daca tot iti faci de treaba acolo nu verifici tot ? Intretii sau astepti sa crape ? Daca te iei dupa ei nici uleiul din cutie nu se schimba. Cand scoti planetara nu curge ulei ? Mai grav e cand nu curge. Obligatoriu se schimba uleiul cutie, pus original sau 75W80 parca, dupa ceva zile vazut daca coliere tin, simeringurile nu curg, si ala e un cauciuc tinut in conditii climatice extreme, frecare, ani de zile ca ala e polimer si imbatraneste.
  • deleted-49042

  • Mesaje scrise: 92
  • Locatie:
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 19 Mai 2010

  • Mesaj Privat
multumesc domnul Dan, chiar de dvs aveam nevoie, am apucat sa o montez, si spre norocul meu am montat bine ca in poza 4, ma gandeam ca trebuie cu buza aia spre exteriorul capului tocmai sa nu iasa bilele. de cîrîit imi cîrîie foarte putin cand iau viraj maxim dreapta, asta din cauza ca am mers ceva km cu burduful spart, am mai auzit pe la mecanici "meseriasi" ca mai poti prelungi viatza capurilor de planetara sa nu mai cloncane, daca amesteci putin rumegus fin cu vaselina, ce parere aveti? e bine?....ma gandesc ca nu pe viatza dar asa...pana schimb capul cu totul. În volan nu am nicio bataie de la planetara...doar acel cîrîit in viraj maxim.
  • dancuciureanu

  • Mesaje scrise: 16,457
  • Locatie: Iasi
  • Masina: Agila 2001 Z10XE + Z12XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 26 Jun 2006

  • Mesaj Privat
adipuiu84 deci veste proasta, daca deja troncane la viraj maxim se va duce repede. Metoda mioritica cu rumegus este sa maschezi defectul, sa o mai duci ceva fara zgomot dar uzura apare mai repede ca lemnul nu unge...
Toate se rezolva numai din scurt, cazul tau repede cap planetara si pe urma dupa bafta, de obicei nu. Problema e ca ce gasesti pe piata la 200lei sunt proaste cu draci degeaba sunt noi si bla bla, una originala te costa de-ti pica fata. Daca troncane pica si tripoda, acolo nu ai bile mari ci niste ace mici. Pe intelesul tau socurile (troncaneli) sunt ca un ciocan in rulmenti tripoda si cutie, acolo alti rulmenti, cat sa tina saracele ?
Uite cum arata :

Si ca sa ma crezi :
danlazar1 a scris:am luat de curand o agila si am deja probleme cu planetara dreapta care a pierdut acele ace pe doua axe din tripoda,am fost sfatuit de mecanic sa am mare grija la viraje dreapta ca pot ramane in drum,astept planetara si va dau amanunte despre o noua experienta la mecanic

Sau altul :
Salutare! Planetarele de Suzuki wagon sunt la fel ca cele de Agila? Am un troscanit pe partea stanga care se aude mai puternic in primii km de mers. Se aude mai tare cand virez maxim stanga si accelerz insa se aude si in linie dreapta cand accelerez mai puternic. Capetele de planetara sunt noi af, banuiesc ca ar fi articulatia dinspre cutie ( tripoda). Posibil sa fie si din rulmentul/flansa de amortizor? Masina este un Suzuki wagon 2004 1.3 benzina

De fapt citeste aici https://www.clubopel.com/vie...r=asc&start=0
Cauta o planetara second ca e sfanta. Daca tot muncesti degeaba sau platesti sau dai bani pe piese facatura ajungi mai scump.
  • zistok

  • Mesaje scrise: 33
  • Locatie: Mures
  • Masina: Combo 2006 Z13DT
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 03 Oct 2012

  • Mesaj Privat
FOARTE UTIL SI STRUCTURAT CA LA CARTE !

Corect, capul de planetara se cumpara pe original sau macar sa fie de la producatori gen Spidan.

Daca se cumpara ceva ieftin, atit tine. Dupa ceva km. operatia se poate lua de la capat si costurile vor
depasi , cheltuiala mai mare din prima, pe original ! Atentie si la burduf sa fie de calitate, altfel munciti degeaba !
  • liviu2004

  • Mesaje scrise: 2,323
  • Locatie: Galati
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 28 Sep 2005

  • Mesaj Privat
Tu esti la vanatoare de posturi? Ca in afara de multumiri altceva nu stii si repeti ce scriu altii.
  • zistok

  • Mesaje scrise: 33
  • Locatie: Mures
  • Masina: Combo 2006 Z13DT
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 03 Oct 2012

  • Mesaj Privat
Sincer nu inteleg atitudinea ta, chiar citeam posturile si am considerat foarte utile !
Ai o problema cu asta ?
  • sefudan

  • Mesaje scrise: 6
  • Locatie: Bacau
  • Masina: Corsa 2001 z10xe
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 18 Aug 2010

  • Mesaj Privat
Buna seara tuturor!..Am achizitionat si eu kiturile cu burdufurile de la planetara stinga, fabricate de Spidan ca in tutorial..Ce ma intriga e ca burduful exterior e fabricat dintr1 fel de cauciuc plasticat (cam cum sint burdufurile dintre caseta de directie si bielete)..... Mi se pare cam riscant sa folosesc burduful asta exterior (se poate intepa usor). In schimb burduful interior e din cauciuc normal elastic. Ce parere aveti?...A mai folosit cineva genul asta de burduf?
  • embedded

  • Mesaje scrise: 17
  • Locatie: Bihor
  • Masina: Corsa 2002 Z10XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 14 Jan 2016

  • Mesaj Privat
Salut. As avea si eu o intrebare: nu se poate scoate piulita planetarei cu roata montata? (cauciucul sa fie jos la pamant)
Skip ads

  1. Home
  2. Tutoriale

Discutii similare

Intra in ClubOpel!

check Cea mai mare comunitate Opel
check Intalniri locale
check Skip Ads
check Vinzi/Cumperi
check Gratuit pe viata




CO+FB CO+FB CO+YT CO+IG CO+TWTR