Ai uitat parola?


  1. Home
  2. Cum sa ... ?
  • [cj]sharky

  • Mesaje scrise: 277
  • Locatie: Cluj
  • Masina: Vectra 1992 c16nz
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Jun 2009

  • Mesaj Privat
Mersul ala e datorat unui defect de reglaj in opinia mea.
Totodata e greu de reprodus, mai putin cazul in care pornesti direct pe gaz si nu stii ca trebuie sa tii pedala bine apasata. (Acceleratia nu e pe cablu, dar ECU tine cont de asta).
In rest e cam greu sa reproduci, e prea greu, trebuie aproape sa il ineci, dar repede, inainte sa se prinda ECU si ca sa deschida clapeta de acceleratie.

Pe benzina nu ai cum sa mergi asa.
Evident ca nu e un regim de dorit, era doar pt exemplificarea teoriei gaz+avans mic si efectele lui asupra mersului mai rotund.

Totodata am patit ca in anumite situatii la pornire in rampa mare e greu sa pornesc de pe loc asa cum as porni pe benzina.
La benzina ii dau 1500-2000 ture ridic ambreajul, las pedala de frana si am plecat.
Totul f repede.

Pe gaz trebui sa il tin turat mai mult si imping motorul in frana de mana dupa care eliberez frana de mana.
Altfel am toate sansele sa il inec. Nici vorba sa ma pot grabi.

De cand m-am bagat pe reglaje am observat ca de turez in gol, am cam 3ms, vacuum mare gen 0.2 si STFT 10%!
La relanti tot cam 3ms am, dar acolo e STFT e 0.
In frana de motor am 2-2.5ms dar STFT -10.
Caz clar de reglaj 3D, ca in 2D sunt pozitionat bine.

Cred ca asta e problema, amestecul prea sarac si probabil avans prea mic care provoaca aceste regimuri.
Skip ads

  • Marius Popescu

  • Mesaje scrise: 699
  • Locatie: Sibiu
  • Masina: Astra 2001 z16se
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 27 Jun 2012

  • Mesaj Privat
Sigur cu avans marit vei obtine un cuplu mai mare la rpm mic si mediu . La rpm mare ( >3500) eu nu prea am obs diferenta ( bine , motorul meu are curba de cuplu ciudata pt un motor pe benzina : cuplu max la 2600 rpm ...)
Sincer nu stiu daca functional te afecteaza STFT si LTFT , alea sunt corectii deja facute . Adica ECU compenseaza abaterile si esti din nou pe amestec corect . Parerea mea e ca atata timp cat STFT si LTFT sunt in limite ( adica nu au ajuns la capat ) , nu vei obs diferente . Yep , si eu m-am chinuit o gramada sa le tin cat mai aproape de 0 . Evident , fara prea mare succes .
Ai observat vreo schimbare ( cuplu si consum ) dupa reglaje ?

Eu am alta nelamurire...
Sonda lambda masoara cantitatea de oxigen pe evacuare ( si genereaza o tensiune in functie de diferenta fata de cantitatea de oxigen din atomsfera) . Indiferent de combustibilul folosit, benzina sau GPL , cand sonda indica tensiune corespunzatoare amestecului stoichiometric (450-500 mV sau cat ai zis ) , inseamna ca atunci e Lambda 1 , AFR e variabil 14.7:1 sau 15.5:1 , depinde ce folosim in momentul ala . Ce zici , cum ti se pare teoria mea?(adica emulatoarele de sonda lambda sunt useless )
  • [cj]sharky

  • Mesaje scrise: 277
  • Locatie: Cluj
  • Masina: Vectra 1992 c16nz
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Jun 2009

  • Mesaj Privat
Bag seama ca ai motorul cu 8v de ai cuplu maxim la 2500 ture.
Cam asa aveam si eu pe vectra. 1.6 monopunct 16v.
La tine probabil e multipunct.
Eu am marit un pic avansul initial, cam cu 1-2grade, l-am marit empiric, pana cand nu am mai auzit detonatie decat in cazuri rare.
Am mai mers asa inca vreo 6-7mii km cu el, preponderent extern, unde trageam de el in dusmanie.

Experiment: L-am mai marit voit cu vreo 15-20grade in plus, detona clar in anumite situatii, dar in ture joase gen 1000-1500 tragea ca un diesel, f nervos.
Peste 4mii ture nu se tura, pur si simpu avansul era prea mare. De pornit abia il invartea demarorul.
Desi bateria era in stare f buna. Au trecut 2 ani de atunci si bateria respectiva de 60Ah mi-a pornit anul asta 1.9 tdi la -20C!
Idem si cablurile, nu pierdeam pic de tensiune pe ele, le-am refacut toate lipiturile.
A fost un experiment scurt, dar am urcat un deal de cateva ori, is curios cat ar fi rezistat motorul.

Alta faza tot cu motorul meu, distributia nu putea fi aliniata din semne. Puteam pune cu jumata de dinte mai in fata, sau jumate de dinte mai in spate.
https://www.clubopel.com/vie...ighlight=#1835954
Pe scurt, conteaza si asta cu e pusa, poti muta cuplul mai sus sau mai in jos!
Nu degeaba masinile noi au VVT.
EGR bineinteles off, "pentru ca raspuns la acceleratie si pentru ca gazele ies si fara"

Schimbarea facuta de mine e de la reglaj de dupa potrivirea hartilor la reglaj dupa trim.
Zona de 3ms - 11ms e aproape identica la ambele reglaje, diferente de max 5%.
Si mai important o saracire in bucla deschisa (>13.5ms)
Irelevante ar zice unii, dar ce sa vezi, la comutare la 4300 ture de pe gaz pe benzina inainte masina smucea.
Acum o pot pune cu time between cylinders de 100ms ca nu smuceste deloc! Inainte 800ms daca vrei sa nu simti nimic!
Totodata am scapat de niste mici ezitari, mai mult de detaliu.

Dar fiind in secolul 21, reglarea la simt mi se pare un lucru demn de un ciocanar de cartier, buna sa rezolvi problemele grosolane, cat sa ajungi cu masina acasa, nu cat sa o tii sute de mii km.
Asadar mergem pe loguri si senzori pentru a extinde perceptia umana.
Perceptia urmana evident ramane vigilente, ca un log bun nu garanteaza un mers bun! Cand se intampla asta mai sapi si incerci sa vezi si din alte unghiuri.

Dar sa revenim:
Diferentele ar fi:
- Comportamentul seamana cu benzina privind logurile. E.g. imbogatire cu 2-10% la accelerare, in functie de cum apesi pedala.
- In rest in regim constant sta in jurul lui zero.
- FAra treceri de la 15% la -15% ca valori extreme din schimbarea de un regim la altul.
- faza ezitari la trecerea la 4300 de la gaz la benzina
- mai putin gaz injectat la WOT => EGT mai mic, consum mai mic la WOT

Explicatie trimm-uri:
Ce e important de inteles la LTFT e ca e o constanta, un offset care se aplica pe intreg intervalul de functionare.
Idem si STFT, dar asta se schimba mult mai rapid.
Un fel de omologul avansului initial dar nu la aprindere ci la amestec.
Doar din definite putem vedea clar de ce nu e bine sa ne bazam pe el, in special pe motoare cu raspuns lent, cum este al meu.

Motorul meu bajbaie la trecerea dintr-un regim constant in altul. Dureaza cam 5s sa ajunga pe aproape, apoi mai cauta inca vreo 2-3 zona si mai exact si doar apoi sonda de oxigen incepe sa oscileze in jurul a 0.5V!
Deci aproape 10s la o trecere simpla de la un regim in altul.
Si e vorba de regimuri simple. e.g de la mers pe drept cu viteza constanta la accelerat constant.
Daca aici abia se descurca sa se regleze optim, cum ar putea sa mearga bine intr-un regim mai neconstant gen mers in oras?

Problema aici e bucla de reglaj lenta, care nu poate urmari dinamica masinii.
Asadar trebuie optimizat cat de mult raspunsul in bucla deschisa, bucla de reactie fiind folosita doar pt reglaj fin, pentru a compensa variatiile senzorilor si a diverselor situatii.
PRactic teoria sistemelor, lucruri de baza.

Pe honda civic e parfum, ai senzor wide band, motorul stie exact unde e si ce sa faca sa ajunga unde trebuie.
Aici poti da gherle ca vine reactia si regleaza tot, ca e destul de rapida.
Totodata chiar si la suprapunerea hartilor ajuta, suprapunerea fiind mult mai exacta.

Totodata motorul meu se teme mai mult de amestec sarac si reactioneaza mai rapid la el, decat la amestec bogat.
ASta se vede in LTFT. Imediat urca daca e vreun bai, dar greu coboara.
Atla faza nasoala legata de LTFT e ca injectia la WOT = injectia din harta masinii + LTFT !
Asa ca un LTFT obtinut artificial din variatiile aleatorii STFT cauzate de un reglaj prost iti poate influenta mersul masinii la WOT!
ASta si cand comuti inapoi pe benzina, ca LTFT tot ala ramane, motorul nu stie ca ai comutat pe benzina si sa reseteze trimm-urile!

Eu din toate astea am concluzionat ca daca vrei ca motorul sa iti mearga exemplar, atunci STFT trebuie sa aiba acelasi trend in mers!
E.g. urmaresti cum variaza STFT la mers pe benzina, regim constant, accelerari bruste, accelerat constant de la relanti pana la rpm max. Apoi trebuie sa observi aceleasi variatii pe gaz.
Atac ca valoare cat si ca variatie!
IAr in final LTFT sa ramana tot pe acolo.

Cam asa vad eu problema amestecului.
Bineinteles, pana sa incepi asta trebuie sa te asiguri ca masina merge ok pe benzina, fara aer fals, ventilarea carterului ok, trimm-uri calumea, sonde ok, etc.
Ma indoiesc ca influenta in consum va fi majora, dar macar stii ca merge cum a fost gandit de fabrica.

Parametrul lambda face abstractie de combustibil, de aia e folosit. Sonda pe ala il masoara asa cum spui.
Cat e AFR nu conteaza, lambda iese bine!

Emulatorul nu stiu ce face, cred ca e in cardasie cu ECU gaz, fentezi ecu masinii cu un lambda ca el sa creada ca totul e ok, si tu sa poti face ce vrei.
Eu nu am asa ceva si nici nu m-as baga peste. Nu am lucrat cu asa ceva.
Mai degraba il modific lambda din softul masinii!
Altfel cu o bucla de reactie controlezi alta bucla de reactie.
Greu de scos la capat!

Cu avansul se pare ca mai aman, dar am aflat deja multe ipoteze interesante de verificat!
  • [cj]sharky

  • Mesaje scrise: 277
  • Locatie: Cluj
  • Masina: Vectra 1992 c16nz
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Jun 2009

  • Mesaj Privat
Alta viata cu 3D.
Am reglat in parcare indecsii la diverse rpm cu sau fara AC si consumatori electrici. Plus niste zone in frana de motor sub 1300rpm.
Adios variatii, rareori mai vezi cate un 8%.
Partea de sarcina cu timpi mai mari de 5ms, inca e neatinsa. Cam greu sa butonez laptopul in timp ce accelerez.
Totusi in zona asta deviatiile erau tare mici si cu reglajul 2D.
Doar la 4mii ture mi se deschid niste clapete, asemanatoare cu sistemul twin port de la opel si dintr-o data cererea de combustibil creste.
DAr nu prea imi vine sa ma uit pe ecranul de laptop cand masina e impinsa de ~130cai.

Din pacate nu am o strategie buna sa il reglez, dar voi gasi un procedeu in cele din urma.
Skip ads

  • [cj]sharky

  • Mesaje scrise: 277
  • Locatie: Cluj
  • Masina: Vectra 1992 c16nz
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Jun 2009

  • Mesaj Privat
e cam gata 3d-ul. Nu chiar gata dar 90%.
MEtoda:
Fixat 2D-ul si compensarea cu temperatura. AStea erau ok deja.
LA 3d - reglat la relanti cu AC si fara AC la diverse turatii, stand pe loc. Evident, regimurile decente, nu stat pe loc in parcare la 4mii ture, ca aia nu faci niciodata.
Apoi aleg o celula asa incat in jurul ei sa nu fie alte celule atinse de reglari anterioare.
Tin motorul constant in zona aia (ai nevoie de un om care sa umble la laptop) si vezi cam ce trim-uri arata OBD-ul.
Cam ce da OBD-ul in medie ca si compensare, cam aia e valoarea.
O asignezi celulelor din jur, apoi testezi daca ai reglat bine.

Apoi te duci la urmatorul grup de 9 celule, incepi iar din mijloc si modifici ce e in jurul lor.

Dupa cum am mai spus, eu am un sistem echivalent cu twin port, deci la 4mii ture mi se deschid niste clapete suplimentare si dintr-o data motorul cere multa benzina.
Fix cu 100rpm inainte, la 3900 am pus un prag si peste mai pun 8-15% in functie de turatie si timp de injectie.

Inca nu e 100% dreasa treaba si nici zonele de peste 4500 ture nu ma intereseaza asa tare, ca acolo trec pe benzina.
PEste 13.5ms e voit saracit amestecul si nu ma intereseaza vreo corectie.
Masina intra in bucla deschisa si iar corectia o fac din 2D, dar ramane sa mai vad concret.

Ca efect, rar vad mai mult de 5% in modul pe OBD! Trim-urile LTFT stat tot in jur de +-2%, asa cum stau si pe benzina!
Valori de peste 5% am in regimuri irelevante, gen frana de motor la 1100 ture si timpi mici 2-3ms.

Nu pot corecta zona aia, ca apoi stric momentene in care nu-s in frana de motor. E.g as putea fi tot la 2-3ms, dar la mers pe bune, tot la 1100 ture.
Momentan pot trai cu asta, in regimurile alea motorul meerge cu f putina benzina, deci un amestec gresit cu 10% nu e un capat de tara.
Ca sofer masina merge ca pe benzina. Fara nici un mini sughit. Spun mini pt ca terbuie sa cunosti f bine masina ca sa iti dai seama ca pe gaz merge usor diferit.
In regimuri aiuristice, gen mers la relanti in v1 si dintr-o data talpa, pe gaz se simteau zone in care usor ezita.
Acu merge ca pe benzina, parca nici nu simti ca accelereaza, dar in cateva secunde vezi ca esti la 55 si trebuie sa ii dai v2.

Alta viata, deci cred ca pt 99% din oameni, merge si cum era reglata din prima, dar parca o atitudine de genul nu se potriveste cu steluta de pe capota.

Il mai testez asa o vreme. Si m-oi baga pe avans.
  • [cj]sharky

  • Mesaje scrise: 277
  • Locatie: Cluj
  • Masina: Vectra 1992 c16nz
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Jun 2009

  • Mesaj Privat
Reglaje la AFR facute in mers, avand ca referinta un audi A4 2.0tdi 150cai cvt, in aceleasi conditii:
80kmph-120kmph, v3, fara trecere pe benzina, eu la vreo 10-15m in spatele lui.
El tinea in drive si apasa pedala la fund.

Lambda 0.9-0.95 - perfect egal
Lambda 0.8 - parca ma apropiam ffff incet de el, deci nesemnificativ
lambda 1.05-1.1 - ma lasa in urma incet
Pe benzina incet incet il ajung din urma.

Fiecare test a fost repetat, pentru a nu exista dubii.
ASadar in opinia mea, un AFR mai jos de 0.9 nu isi are rostul.

Probabil restul de putere se va obtine umbland la avans. Dar acum e perioada in care circul cu masina si ma bucur de ea, nu mesteresc.
  • Marius Popescu

  • Mesaje scrise: 699
  • Locatie: Sibiu
  • Masina: Astra 2001 z16se
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 27 Jun 2012

  • Mesaj Privat
Salutare !
Din pacate la BRC nu am reglaj 3D , chiar as fi vrut sa reglez asa cum ai facut tu . Dar vreau sa fac comparatie , cum se modica LTFT si STFT pe benzina si GPL . Mi s-au parut prin balarii rau de tot , de gen +5 LTFT la mers constant si - 15 la sarcina mare (GPL).
(offtopic:)
Daaaar ... de o saptamana mi s-a spart un furtun din rezervor si nu am gasit de unde sa il cumpar, doar chestii...universale care nu tin , maxim 2 zile , sau se sparg sau se slabesc din coliere . La magazinele din Sibiu ( sunt din DJ dar locuiesc in SB) vor sa imi vanda furtunul cu tot cu pompa ...Am cerut o oferta de la epiesa , astept raspunsul lor .Deci nu ma pot concentra pe mersul pe GPL pana nu gasesc furtunul de benzina .
Spor !
  • [cj]sharky

  • Mesaje scrise: 277
  • Locatie: Cluj
  • Masina: Vectra 1992 c16nz
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Jun 2009

  • Mesaj Privat
Nu e o imbunatatire majora decat in loguri.
E drept ca am scapat de unele ezitari cand bruschez masina, dar erau minore, plus ca in primul rand nu are trebui sa bruschez masina.
5-10% nu e o tragedie, decat daca esti obsedat ca mine.

Ataca benzina furtunurile? Cum arata cele care au crapat?
Cumpara furtun special pt benzina, cele universale nu tin tot timpul.
Eu nu mai stiu ce am facut, ca si pe mine m-a lasat pompa, dar din cate stiu am luat doar pompa in sine si am prins-o cu coliere si am refolosit furtunul original.
Apoi dupa un an am vandut opelul.

Oricum pe caldurilea astea poti porni direct pe gaz si stai vreo 2 minute sa se incalzeasca apa.
De era iarna era grav, sa te vad cum mesteresti pe frig si arunci ibricul de apa clocotita peste vaporizator. Very Happy
Skip ads

  • Marius Popescu

  • Mesaje scrise: 699
  • Locatie: Sibiu
  • Masina: Astra 2001 z16se
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 27 Jun 2012

  • Mesaj Privat
Cel vechi era spart , am eliminat spartura si s-a spart iar .
Eram pe la tara atunci, am cumparat unul pt gaz de butelie cred ( nu era sigur pt benzina ) , s-a umflat ,parca se descompunea .
Apoi in Sibiu am luat un furtun pt benzina ( universal ) : in primul rand nu il pot prinde cu colierele originale pt ca are alta grosime iar folosind colierele clasice cam scapa benzina pe langa ele ( la rece si pierd benzina => pornire grea ) . In plus , astea universale nu lasa impresia ca ar fi prea rezistente in timp .
Deci da , benzina ataca furtunul , nu merge orice fel de furtun .
Aseara l-am luat pe cel de pe retur si in locul lui l-am pus pe cel universal . Oricum , nu imi inspira incredere nici ala , doar are aceeasi vechime ca cel de pe tur .
Partea proasta la pornirea direct pe GPL e ca dupa 5 porniri trebuie sa resetez counter-ul folosind testerul , stau mereu cu laptopul in masina .

Eu am crezut ca ai obtinut o imbunatatire majora in mersul masinii ...
  • [cj]sharky

  • Mesaje scrise: 277
  • Locatie: Cluj
  • Masina: Vectra 1992 c16nz
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Jun 2009

  • Mesaj Privat
Poi na, daca toata ziua mergi normal si dintr-o data talpa pana la fund, atunci imbunatatirea e majora.
Dar eu cum merg normal, fara sa bruschez, pt mine e tot aia.
Ca si loguri e majora imbunatatirea, clar!
Plus variatii aproape nule de LTFT, deci la talpa WOT (unde LTFT se ia in calcul) am rezultate mai previzibile.

Da, am auzit si eu ca iti ataca guma. Cauta ca se gasesc furtunuri. Le mai asiguri si cu sarma in partea libera.
Si important e sa iei colier pe diametrul corect!
  • [cj]sharky

  • Mesaje scrise: 277
  • Locatie: Cluj
  • Masina: Vectra 1992 c16nz
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Jun 2009

  • Mesaj Privat
Am dat o tura mai lunga prin afara tarii.
Consumul e tot ala, reglajul nu l-am putut imbunatati prea tare fata de poza scrisa. E deja prea bun, trendul seamana f bine cu trendul pe benzina.

Am atasat un termocuplu pe esapament, am ajuns la concluzia ca la WOT pe gaz, reglat la lambda 0.9 temperatura de evacuare e un pic mai rece ca pe benzina.
In bucla inchisa tot aia e, nu pot masura diferente notabile.
Am incercat lambda 0.8 si intr-adevar EGT creste, nu am stat sa vad cat, dar e clar ca e mai mare decat la 0.9, desi puterea in plus e nesemnificativa.
Asadar treaba cu gazul care arde supapele se intampla doar cu un reglaj prost.
E drept ca sunt sanse, daca e sa copiezi orbeste harta de pe benzina, ai mari sanse sa ajungi in acel caz.
  • [cj]sharky

  • Mesaje scrise: 277
  • Locatie: Cluj
  • Masina: Vectra 1992 c16nz
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Jun 2009

  • Mesaj Privat
Am montat procesorul pana la urma.
Totul a mers ok, dar nu am avut timp pana acum fiind prins cu alte operatiuni.
Pana acum nu am incercat cine stie ce. Am pus avansul din burta gen 2-3 grade in zona de ture joase 1500-2000 ture si 0.5-1 mai sus, mai mult la sarcina mica spre deloc la peste 70%.
Nu am simtit nimic ca sofer, motorul a mers bine pana la un moment dat, la deal dat mi-a dat misfire si knock pe 3 cilindri(din 6).
Oprit motorul, am anulat, am scazut avansul, reactivat si apoi a mers ok.
Deocamdata nu imi dau seama de diferenta.
Parca e un pic mai alert in raspunsul la acceleratie, DAR parca!
Skip ads

  • Marius Popescu

  • Mesaje scrise: 699
  • Locatie: Sibiu
  • Masina: Astra 2001 z16se
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 27 Jun 2012

  • Mesaj Privat
Sarcina o citesti de la senzorul MAP , da ?Asigura-te ca ce presiune citeste ECU motor tot aia citeste si TAP ( adica daca ECU motor vede presiune absoluta de o valoare "x" , TAP sa interpreteze aceeasi sarcina . Eu credeam ca am facut asta , dar dupa cateva zile am urmarit si OPCOM si Stag , la 100% sarcina vazuta de ECU motor, ~99kPa , TAP vedea 70% )
Later Edit
Incearca sa urci si mai sus acele 2-3 grade de avans , pana la ~3000 rpm. Daca dai la 1500 -2000 e irelevant , parea mea , nu acolo e turatia target unde vrem cuplu .
  • [cj]sharky

  • Mesaje scrise: 277
  • Locatie: Cluj
  • Masina: Vectra 1992 c16nz
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Jun 2009

  • Mesaj Privat
Am calibrat totul. MAP-ul citit de TAP e cel real, de la 0.2bari la 1 bar bate cu procentul detectat de TAP.
1500-2000 e util pt mentinut viteza, cuplul e mic, dar nu strica eficientizat.
Mai turat nu merg decat in trepte mari, v5 sau v6. Altfel merg prea turat si e enervant de condus. Apesi te impinge, lasi intra frana de motor.
Plus sub v4 vacuumul e f mare, gen 0.4-0.6bar, ceea ce nu e ideal dpdv al eficientei. Ca sa nu zic ca incepe sa se auda acel vacuum.

Momentan am descoperit ca pe gaz imi merge usor neregulat la relanti, cum turez un pic, 1k nu mai face.
Pe benzina merge rotund, trimm-urile sunt ok pe gaz, dar probabil ceva nu e bine.
Ar trebui sa rezolv asta mai intai.

Alta problema care o am e ca nu pot lucra din tabelul cu cifre, ecranul postat de tine.
Trebuie sa ma duc pe graficul 3D ca sa pot modifica ceva, unde nu vad valorile exacte decat daca dau cu mousul peste.
Sau schimb inapoi pe 2D. Ori e un bug, ori ceva nu am facut bine.
Incerc si un update de firmware, ca imi tot apare.

Ma rog, asta a fost primul contact cu sistemul, mai vad eu ce fac.
  • Marius Popescu

  • Mesaje scrise: 699
  • Locatie: Sibiu
  • Masina: Astra 2001 z16se
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 27 Jun 2012

  • Mesaj Privat
Eu cu update de firmware am reusit sa editez 3D. Apoi apesi pe Ctrl + sageata sus/jos .
  • [cj]sharky

  • Mesaje scrise: 277
  • Locatie: Cluj
  • Masina: Vectra 1992 c16nz
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Jun 2009

  • Mesaj Privat
Asa e, cu firmware e alta treaba. Am pus versiunea 1.2 din 2017.

Am pus niste valori mai restrictive, dar din pacate am uitat 4 grade in jurul relantiului.
Ori aia, ori diferenta brusca de la 4 la 1 grad in zona aia nu i-au placut.

Doar ce am dat o tura scurta si deja s-a aprins becul si misfire pe cilindri 2, 4 si 6.
Voi mai incerca maine, la sarcini mai mici, prima data sub 0.6bari.

Posibil ca avansul sa fie prea mare.
Sau poate viteza de variatie e prea mica si in momentul in care trec dintr-o zona cu avans mare intr-o zona cu avans mic, nu apuca sa scada suficient de repede.
Asa s-a intamplat si ultima data, am prins o linie dreapta si am demarat de la viteza mica si imediat a aparut eroarea.
Momentan am folosit 0.2grRotatie. La 1000 ture asta ar veni 3 grade/s. Nu e rapid, dar nu e nici incet.

Raman de investigat aceste ipoteze. Cu un tester mai destept, momentan am folosit un obd simplu.

Alte experimente:
Cu motorul la relanti si apoi la 1.1k am marit avansul si am urmarit load, MAF si avansul cerut de ECU.

relanti 680-700rpm 0.37bar
conditie/engine load/MAF/avans cerut de ECU(intervalul de oscilatie)
benz 21% 3.8 10-11
0: 21% 3.7g 10-12
5: 20.4% 3.4g 12-13
8: 20% 3.4g 12-13
10: 19% 3.3g 13-14
14: 18% 3.2g 11-14
-10 28% 5g

-10 inseamna de fapt avans negativ, adica 10 grade puse dupa PMS, care impreuna cu cele -10 cerute de ecu, dau avans zero. Se auzea clar cum combustibilul arde pe toba si motorul mergea mult mai finutz din cauza ca nu producea prea mult cuplu si ardea gazul degeaba.

1.1k rpm: 0.3bar
off: 17.6% 4.8 26.5
3: 17.3% 4.5 26.5
5: 17% 4.6 26.5
8: 17.3% 4.5 26.5
10: 17% 4.5 26.5
15: 17.3% 4.7 26.5

Ce e de remarcat e ca ECU e plafonat la avans. Chiar daca eu scad 10grade, ecu tot atata cere, nu compenseaza.
Daca e sa consiram denstitatea GPL de 0.5 relativ fata de a apei, un AFR 16:1, ar iesi o scadere de la 1.7L/h la 1.5L/h. PE benzina ar fi 1.25L/h, din calcule, dar sa nu uitam ca densitatea benzinei e cam 0.73.


Voi mai loga maine zonele de 2k, 2.5, 3k, etc sa vedem pe acolo ce descopar.
Cred ca reglajul in functie de MAP si MAF e util in lipa unui dino, adica nu risc sa cresc avansul fara vreun beneficiu.
Doar ca e greu de reglat in mers, greu de mentinut o sarcina consistenta si mai ales in mod repetabil.

De termurici am scapat, cel putin azi nu a vrut sa tremure. Ramane de vazut.
  • [cj]sharky

  • Mesaje scrise: 277
  • Locatie: Cluj
  • Masina: Vectra 1992 c16nz
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Jun 2009

  • Mesaj Privat
Alta chestie, tu ai legat firul maro la bobina ca sa masori avansul real?
Eu inca nu am facut asta.
Am si o problema ca am o bobina dubla si 2 bujii pe fiecare cilindru, care inca nu sunt sigur cum functioneaza, dar clar functioneaza decalat.
De aia am ezitat, deocamdata.
Problema mea e ca nu stiu daca avansul afisat pe OBD prin torque e cel cerut de ECU sau e cel final, care are deja knock retard aplicat peste.
  • Marius Popescu

  • Mesaje scrise: 699
  • Locatie: Sibiu
  • Masina: Astra 2001 z16se
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 27 Jun 2012

  • Mesaj Privat
Da , eu am legat firul la bobina .
Si bobina mea e dubla , am luat semnal de pe una singura . Nu eram sigur daca firul ala masoara sau comanda bobina , asa ca am trimis e-mail la producator . Un fir e lagat la +12V , iar celalalt este tras la masa ca sa inmagazineze energie iar cand este eliberat , apare tensiune indusa . (proportionala cu variatia campului magnetic si invers proportionala cu timpul in care variatia are loc . Imi cer scuze , nu mai stiu sa explic legea inductiei )
ECU motor comanda pe rand bobinele , eu am 4 cilindri , o bobina da scanteie pe cil 2&3 , cealalta pe 1&4 .( cand un cilindru e la sfarsitul fazei de compresie si e nevoie de scanteie celalalt e la sfarsitul timpului de evacuare ) .
Cred ca avansul ala afisat e cel final, asa mi se pare logic .
  • [cj]sharky

  • Mesaje scrise: 277
  • Locatie: Cluj
  • Masina: Vectra 1992 c16nz
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Jun 2009

  • Mesaj Privat
Da, ii flyback, cam asa is majoritatea, circuitul de comanda fiind mult mai simplu de facut pt acest sistem.
Tu ai 2 cilindri in combinatie, unul e pe ardere, celalalt e pe evacuare, unde nu te deranjeaza o scanteie in plus.
Problema ca la mine e fix invers!
Eu am doua bobine/cilindru (practic e o bobina dubla, are doua bobina in ea cu un fir comun si celalalt comutat independent) care comanda doua bujii pe fiecare cilindru!
Sa vezi ce fain a fost cand am avut de reglat si inspectat 12 bujii. Smile Ma gandeam ca daca aveam v8, la 16 bujii imi crestea barba.

Si baiul e ca nu-s comandate deodata. Una ia comanda mai devreme, alta mai tarziu!
Ar trebui sa imi dau seama care e comandata prima.
Acu poate tot din cauza asta, ca flacara se aprinde din doua parti sa nu fie nevoie de asa mult avans, desi in felul asta ar comenta si la relanti, nici gand sa pot pune 10 grade in plus la avans pt un total de 20-22.
Va trebui sa inregistrez totul cu un osciloscop cu memorie, dar pe frigul asta nu prea imi arde de lucrat la fire, doar la setari.

Dupa legarea asta ai observat discrepante dintre avansul emulat si cel real?

Pe de alta parte nu stiu ce ar putea corecta.
Adica se presupune ca ECU masinii genereaza corect scanteia in functie de semnalele de la vibrochen.
Cat timp TAP pune fix gradele in plus specificate de mine, nimic mai lent sau mai rapid ECU isi face treaba ca si cand ar fi fara TAP.
Nu stiu daca imi scapa ceva din vedere.
Adica firul maro ar fi doar de control.


Ultima modificare facuta de [cj]sharky la Mar 05 Dec, 2017 5:52 pm
  • Marius Popescu

  • Mesaje scrise: 699
  • Locatie: Sibiu
  • Masina: Astra 2001 z16se
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 27 Jun 2012

  • Mesaj Privat
"Dupa legarea asta ai observat discrepante dintre avansul emulat si cel real? "- Nope.

Incearca sa vezi in Autodata - Engine management - Pin data - daca sunt date pt motorul tau . Pt masina mea am gasit formele de unda pt toate semnalele .
Skip ads

  1. Home
  2. Cum sa ... ?

Discutii similare

Intra in ClubOpel!

check Cea mai mare comunitate Opel
check Intalniri locale
check Skip Ads
check Vinzi/Cumperi
check Gratuit pe viata




CO+FB CO+FB CO+YT CO+IG CO+TWTR