Ai uitat parola?


  • petrecila

  • Mesaje scrise: 1,061
  • Locatie: Bacau
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat in: 25 Apr 2007

  • Garaj Mesaj Privat
Masurarea presiunii de compresie la motoarele de la Agila (si nu numai), conform indicatiilor fabricantului, este bine sa fie executata la un atelier specializat. Pentru un amator DIY adevarat, care are un compresmetru si un pic de experienta in lucrari mecanice la motoare, acest lucru nu este un impediment de netrecut

Supraturatia si durata de viata a motorului
Supraturatia, inevitabil, conform legilor fizice, scade durata de viata a motoarelor la Agilutele noastre. Daca viteza de rotatie a vibrochenului devine prea mare, elementele de vibrochen impreuna cu trenul de supape intra in oscilatii periculoase. Aceasta poate duce in mod brusc la avarii mecanice: ruperea resorturilor la valve, arderea valvelor, a pistonului in cilindru, gaurirea capului pistonului sau /si blocarea boltului, blocarea vibrochenului. In afara de o teribila suparare, mai trebuie si o reparatie extrem de scumpa sau mai rau, inlocuirea motorului. Cu un pic de prudenta, supraturati motorul pe durate scurte, doar cat este necesar pentru atingerea varfului de putere. Limita de rotatie la Opel Agila este de 5.600 rot/min ca valoare rezonabila.

Cand masuram compresia?
Daca in timp vi se intareste convingerea ca minivan-ul dvs. este mult mai puturos ca in vremurile de inceput, pierderea de putere se poate datora unei uzuri mecanice pronuntate. Cele mai comune cauze sunt:
- filtrul de aer imbacsit, marirea spatiului intre piston si cilindru, uzura segmentilor pistonului, valve arse sau cu pierderi, defect la garnitura chiulasei, injectoare uzate sau bujii. In cursa sa, pistonul genereaza o forta de compresie mare care va creste brusc odata cu aprinderea amestecului de aer/benzina. Aceasta inseamna pentru pistoane si segmenti, cilindri, valve, scaunul valvelor, tijele valvelor, ca si pentru garnitura de chiulasa in egala masura, o incarcare termica si mecanica importanta. Simptoame ca: pornire greoaie la rece, relanti neregulat, consum marit de ulei si combustibil, fum albastru sau alb la evacuare, temperatura marita a agentului de racire, inrautatirea noxelor impreuna cu scaderea proprietatilor generale, reprezinta “secretul” anuntarii unor defecte amenintatoare. De aceea, ca vedere generala, trebuie ca la fiecare 40.000 km sa efectuati o verificare de compresie la fiecare cilindru in parte. Aceasta este valabil, in mod egal, atat la motoarele pe benzina cat si la cele pe motorina.

Valori de ghidare la masurarea compresiei
Valorile de compresie la minivan-ul dvs. pot fi usor diferite, functie de rata scaderii compresiei. Valorile date
de noi (fabricantul- n.t.) sunt repere pentru motoarele cu conditie mecanica buna. In orice caz, valorile de interpretare a compresiei chiar daca sunt mai mici decat valorile de varf absolute, ele trebuie sa fie egale la toti cilindri. O abatere de 2 bar este inca acceptabila, in plus, puteti sa detectati erorile mergand la un expert. El poate simti “la dinte” cele mai mici pierderi de presiune.

Complet normal - motoarele mai vechi au compresie mai mica
La motorul invechit presiunea la compresie scade inevitabil. Nu este un motiv de ingrijorare, doar daca valorile masurate la toate “maruntaiele” motorului sunt la limita maxima de uzura, atunci trebuie sa va impacati cu gandul ca se impune o reparatie extinsa sau functie de caz, schimbarea motorului. Daca diferenta de presiune intre cilindri este clar mai mare de 2 bar, conform experientei, poate exista unul din cazurile:
- pistoanele sau segmentii terminati (uzura exagerata),
- reziduri de ardere in canalele segmentilor – segmenti blocati,
- ovalizarea cilindrilor – adesea datorita uzurii la boltul pistonului sau a blocarii segmentilor,
- reziduri de combustie sau crusta de ulei la scaunul sau tijele supapelor,
- valve »ciocanite«,
- scaunul de supapa ars – avarie secundara datorita jocului prea mic sau datorita efortului termic.
Pentru motoarele Z10XE, Z12XE valoarea nominala a presiunii de compresie trebuie sa se incadreze intre 14-16 bar. Limita de toleranta este de 12 bar.
Mecanicii hobby-sti au metodele lor de masurare a compresiei. Oricum au nevoie de inca o persoana care sa
dea la demaror si un dispozitiv adecvat de masura a presiunii (compresmetru - n.t.) Mai intai se scot toate bujiile din capul cilindrilor si se verifica pozitionarea corecta a valvelor. Asistentul va tine apasate total pedalele de acceleratie si ambreiaj in momentul punerii demarorului iar cel ce masoara va tine dispozitivul de masura bine apasat catre cilindru. Se incepe in mod obisnuit cu primul cilindru si apoi se continua linia cu urmatorul. Rotiti vibrochenul de un numar de ori pentru a obtine o valoare mai mare de presiune si luati aceasta valoare ca etalon pentru ceilalti cilindri. Cu cat mai rapid se obtine presiune de compresie cu atat este cilindrul mai “sanatos”. La un motor sanatos presiunea maxima trebuie sa se obtina dupa cca. 6-8 rotatii ale vibrochenului.

Baza unor masuratori sigure - baterie incarcata si demaror puternic
Cu toate ca pare o banalitate, tinem sa precizam aici pentru dvs. inca o data: baza pentru a avea valori corecte este demaror in buna stare si baterie incarcata. Daca demarorul invarteste “calm” aspiratia in
admisie va intampina doar rezistenta iar masuratoarea nu are nici un sens. Daca descoperiti discrepante majore, stabiliti eroarea folosind un tester de pierdere presiune (pressure loss tester). Lucrul cu un asemenea dispozitiv cere oricum, un pic de experienta practica – de aici si sfatul nostru: efectuati testul de presiune la un specialist.

Do It Yourself - pista de detectare a erorilor
- daca se masoara o presiune prea mica, puteti picura prin gaura bujiei un pic de ulei. Pelicula va etansa mai
bine spatiul dintre cilindru si piston.
- daca presiunea nu se schimba dupa aceasta, trebuie sa admiteti ca exista scapari la valve, scaunul valvelor,
ghidul valvelor, la chiulasa sau garnitura de chiulasa.
- daca valorile se imbunatatesc, inseamna ca exista uzura avansata la segmentii pistonului sau la suprafata
cilindrului.

Cum se masoara?
(1) Conduceti inainte, pentru a executa masuratori la motor cald (temperatura de regim).Toate partile mobile in “miscare” vor arata jocul lor real instalat.
(2) Demontati dupa cum este descris modulul de aprindere si apoi defiletati si scoateti bujiile.
(3) Deschideti cutia cu relee de langa rezervorul lichidului de
frana si ...
(4) ... scoateti din soclu releul de alimentare pompa combustibil, ca livrarea de combustibil pe timpul masuratorii
sa fie intrerupta.
(5) Trageti frana de mana, scoateti pe liber si apasati pedalele de ambreiaj si acceleratie la maxim.
(6) Apasati capul de cauciuc al dispozitivului de masura la gaura de bujie a primului cilindru – daca este necesar folositi un adaptor potivit.
(7) Asistentul va da la demaror pentru 6-8 rotiri. Important pentru motoarele pe benzina: umplerea cu gaz proaspat (amestec aer/benzina sub presiune) se poate atinge numai cu pedala de acceleratie la maxim.
( 8 ) Cititi valorile masurate si notati rezultatul. La dispozitivele de masura cu inregistrator, pur si simplu
treceti mai departe (numai la atelier - n.t.).
Stabilirea pierderilor - secrete practice
Daca presiunea de compresie deja scapa (inaudibil), din experienta cauzele pot fi:
a) Pe la galeria sau amortizorul de admisie - supapele de admisie nu etanseaza
b) Pe la vasul de expansiune sau radiator deschise – defecta garnitura de chiulasa sau fisura in chiulasa.
c) Pe la gura de alimentare ulei sau pe la joja – cilindru uzat, segmenti uzati, cap piston fisurat.
d) Pe la teava de evacuare – valve evacuare neetanse

Ce v-am postat aici, este o parte din munca mea de mai bine de 1 an traducand din germana o lucrare dedicata pentru Agila si Suzuki Wagon R+, limba pe care nu o cunosc dar am uzat de mijloacele moderne pe care le avem toti la dispozitie prin INTERNET.

Practic se poate veni cu unele poze pe parcurs, cu toate ca nu sunt necesare in opinia mea. Multumesc pentru atentie, sper ca gestul meu sa conteze. NU IMPRUMUT DOCUMENTATIE LA CARE AM CHELTUIT SI LUCRAT!
  • raoul271972

  • Mesaje scrise: 183
  • Locatie: Brasov
  • Masina: Agila z12xe din 2001
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat in: 23 Mar 2011

  • Garaj Mesaj Privat
Stimate Domn Petre,

Asa cum va spuneam, revin cu problemele: astazi am fost in service pentru a-mi elucida anumite probleme la Agila mea.
1. Test compresie: 10 bar/ fiecare piston- presiune constanta, pe fiecare cilindru in parte, dar mult mai mica decat cea specificata; admisie, aprindere, alimentare: OK.
Cu restul va tin la curent in sectiunea: coduri eroare Agila.
Multumesc.
  • dancuciureanu

  • Mesaje scrise: 15,143
  • Locatie: Iasi
  • Masina: Agila Z10XE + Z12XE din 2001
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat in: 26 Jun 2006

  • Garaj Mesaj Privat
Masurarea compresiei e ceva mai cu dichis, se deschide throttle maxim din pedala sau se blocheaza mecanic, se scot mufele la injectoare, se scoate bobina si bujii. Ce indica compresmetrul se inmulteste cu 1,4 deci la tine este bine.
  • raoul271972

  • Mesaje scrise: 183
  • Locatie: Brasov
  • Masina: Agila z12xe din 2001
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat in: 23 Mar 2011

  • Garaj Mesaj Privat
Draga Dan,
Masurarea s-a facut cu o scula electronica, demontat bujii, bobina inductie. eu ca asistent am tinut pedalele de ambreiaj si acceleratie la fund si am dat la demaror la comanda mecanicului. Nu am observat sa fi scos mufele injectoarelor, dar nu exclud. presiunea a iesit constanta pe fiecare piston 10 bar. Sper sa fie totusi 10x1.4 adica bine. Sper.
Multumesc
  • miri_blondu

  • Mesaje scrise: 18
  • Locatie: Gorj
  • Masina: Corsa z10xe din 2001
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat in: 11 Dec 2010

  • Garaj Mesaj Privat
Sal
Eu am un opel corsa c motor z10xe, am facut testul de compresie si a iesit cam asa:
cil 1: 13bar , cil 2 :15bar, cil 3 :14bar
Cauze?Remediere
Va multumesc
  • dancuciureanu

  • Mesaje scrise: 15,143
  • Locatie: Iasi
  • Masina: Agila Z10XE + Z12XE din 2001
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat in: 26 Jun 2006

  • Garaj Mesaj Privat
Daca nu ai bujia 1 afumata, toba neagra posibil sa fie citire eronata.
  • miri_blondu

  • Mesaje scrise: 18
  • Locatie: Gorj
  • Masina: Corsa z10xe din 2001
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat in: 11 Dec 2010

  • Garaj Mesaj Privat
poi asta este si problema ca bujia cat de cat af,dar toba este neagra
  • dancuciureanu

  • Mesaje scrise: 15,143
  • Locatie: Iasi
  • Masina: Agila Z10XE + Z12XE din 2001
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat in: 26 Jun 2006

  • Garaj Mesaj Privat
Miroase a segmentare.
  • ahappyuser

  • Mesaje scrise: 5,443
  • Locatie: Sibiu
  • Masina: Vectra X17DT din 1997
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat in: 05 Apr 2010

  • Garaj Mesaj Privat
Aici compresia motoarelor Z10XE, Z12XE pare a fi 10,1:1 , ar trebui sa fie compresia minima admisa la care motorul mai porneste si functioneaza in parametri ?
  • Dany7776

  • Mesaje scrise: 336
  • Locatie: Alta tara
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat in: 02 Nov 2011

  • Garaj Mesaj Privat
Petrecila si Dancuciureanu - Multumim pentru informatii foarte utile mai ales la cumpararea unei masini SH.

https://www.clubopel.com/vie...p=1536313#1536313
dancuciureanu a scris:Test compresie faci doar daca vrei sa stii daca e praf si atunci cumperi altul, ca sa honuiesti, alte pistoane etc. te costa cat nu face.
Daca ai toba afumata si papa ulei clar segmenti noi, ghiduri, simeringuri dar abia dupa ce verifici blocul sa fie intact. In plus e bine de schimbat si simeringurile acum (vibrochen) si cuzineti.

  • donatelo

  • Mesaje scrise: 278
  • Locatie: Vaslui
  • Masina: Astra Z17DTJ din 2009
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat in: 10 Jul 2010

  • Garaj Mesaj Privat
Am vectra b cu motor x16xel si consuma 1 l ulei la cca 2000 km. Am facut test compresie : 1O bari pe cilindrul 4 si 12 bari pe restul. Este necesara segmentarea? Astept opinii.
  • dancuciureanu

  • Mesaje scrise: 15,143
  • Locatie: Iasi
  • Masina: Agila Z10XE + Z12XE din 2001
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat in: 26 Jun 2006

  • Garaj Mesaj Privat
Da
  • neculaes

  • Mesaje scrise: 4
  • Locatie: Arad
  • Masina: Corsa Z12XE din 2003
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat in: 30 Jul 2014

  • Garaj Mesaj Privat
buna. eu am pe cilindru numaru in doar 4 si pe restu 11 ,ce spuneti trebuie segmentat sau se poate inlocui ceva?
  • 2kappa

  • Mesaje scrise: 1,025
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Agila z12xe din 2001
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat in: 30 Sep 2010

  • Garaj Mesaj Privat
Mai repeta testul in modul in care este descris mai sus. Ai si variante ajutatoare. O singura etapa sarita poate sa deie eroare (nu chiar asa mare dar da).
Cu 4 compresie trebuie ca tremura destul de bine.
Probabil segmentii sunt cocsati pe acel cilindru. Banuiesc ca si papa ceva ulei cu fum in spate.
Bafta!
  • calin86

  • Mesaje scrise: 9
  • Locatie: Iasi
  • Masina: Astra Z17DTL din 2005
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat in: 24 Mai 2015

  • Garaj Mesaj Privat
dancuciureanu a scris:Masurarea compresiei e ceva mai cu dichis, se deschide throttle maxim din pedala sau se blocheaza mecanic, se scot mufele la injectoare, se scoate bobina si bujii. Ce indica compresmetrul se inmulteste cu 1,4 deci la tine este bine.

Am un astra h cu z17dtl si la verificarea compresiei pe cil.1 am observat ca bujia incandescenta era uscata si compresia obtinuta a fost de 22 bari. La ceilalti cilindri bujiile era pline de ulei si valoarea obtinuta a fost 25, 26, 26 bari. Am scos din nou bujia 1 si era tot uscata, asa ca am adaugat putin ulei si de data asta am obtinut 25 bari.
Concluzia: daca toti cilindrii ar fi uscati probabil ar fi aratat aprox 22 bari si uzura segmentilor ar fi fost egala. Din cate am citit pe un articol pe forum compresia pt acest motor ar trebui sa fie intre 26 si 30 bari. Daca se aplica si in cazul meu aceasta inmultire de 1,4 nu ar fi rau insa faptul ca e o diferenta mare intre masurarea uscata si aia uda nu poate fi bine deloc pt segmenti.
Masuratoarea s-a facut la rece cu ambreiaj si acceleratie la fund, sig. Pompa scoasa si fise injectoare scoase. Turbina a fost schimbata recent pt ca.mi-a luat-o pe ulei timp de vre-o 25 sec. (6000rpm).
Intrebarea mea este daca se aplica si la.mine acea inmultire cu 1,4 si ce altceva in afara de segmenti uzati credeti ca imi poate provoca acel ulei in cilindri, nu imi scoate fum nici la pornire nici in mers, trage destul de bine dar totusi imi fac griji pt ca dupa incidentul cu turbina are momente nesimilare cand se apuca de scos fum si se opreste odata.cu oprirea si pornirea motorului imediata. E o istorie si analiza mai lunga, astept pareri si intrebari
  • George_85

  • Mesaje scrise: 5
  • Locatie: Prahova
  • Masina: Corsa Z12XE din 2001
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat in: 14 Sep 2015

  • Garaj Mesaj Privat
Eu stiu ca se poate verifica compresia in felul următor:
Se pornește motorul si de desface capacul motorului pe unde se completează ulei. Daca motorul merge normal, fata sa scadă turațiile sau chiar sa se oprească atunci nu trebuie sa ne facem griji.
Este corecta informația?
  • George_85

  • Mesaje scrise: 5
  • Locatie: Prahova
  • Masina: Corsa Z12XE din 2001
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat in: 14 Sep 2015

  • Garaj Mesaj Privat
Eu am verificat asta si motorul merge la fel ca si cu capacul respectiv pus.
Un alt lucru la care ajuta, poti auzi adevăratul sunet al motorului
  • aaresis

  • Mesaje scrise: 262
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Signum 1.9DTH din 2005
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat in: 01 Aug 2007

  • Garaj Mesaj Privat
Salut..Am o intrebare de 1000 de puncte..Am o vectra c 1.9 dth..Daca motorul are compresia scazuta ..există posibilitatea ca Ecu sa bage mai bage mai multa motorina pe acel injector ca sa ajute lipsa de compresie..Sau nu are nici o treabă una cu alta.
  • therealovy77

  • Mesaje scrise: 180
  • Locatie: Braila
  • Masina: Agila Z12XE din 2000
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat in: 31 Mar 2007

  • Garaj Mesaj Privat
Salut. Nu ar fi aceasta masurare mai concludenta cu motorul la rece? Ma gandesc ca la cald se mai dilata un pic segmentii, pistoanele...etc si se etanseaza mai bine?
Multumesc
  • mecaNIK

  • Mesaje scrise: 1,712
  • Locatie: Anglia
  • Masina: Insignia confidential din 2010
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat in: 10 Jan 2007

  • Garaj Mesaj Privat
La manual zice ca se masoara la cald ,daca se face si la rece este tocmai una din metodele de a aproxima uzura segmentilor.

Intra si tu in ClubOpel!

check Cea mai mare comunitate Opel
check Solutii la probleme tehnice
check Mai putine reclame
check Intalniri locale
check Vinzi/Cumperi
check Gratuit pe viata