NiceGuy
- Mesaje scrise: 92
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2001 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 10 Dec 2004
- Mesaj Privat
- kapix
- ***
- 681 mesaje
- din 15 Jan 2005
- Astra 2002 Z16XE
- Arad
kapix
- Mesaje scrise: 681
- Locatie: Arad
- Masina: Astra 2002 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jan 2005
- Mesaj Privat
Nu cunosc motorul tau, dar principiul este in mare identic - daca nu ai buson de golire pentru antigel, iei busonul de la "borcan", comutatorul pentru caldura il pui pe maxim si desfaci furtunul cel mai jos al instalatiei (de obicei in partea de jos a radiatorului). Lasi sa curga tot lichidul, dupa care pui la loc furtunul desfacut (sau busonul de golire, dupa caz). Pui antigelul (preparat conform instructiunilor, in nici un caz mai concentrat) in borcan pana la semn, pornesti motorul iar dupa ce scade completezi din nou pana la semn. Dupa cativa km e bine sa mai faci o verificare si sa completezi daca mai e nevoie. Antigelul este garantat in mod normal doi ani, dar se poate verifica cu o pipeta speciala si daca e in regula nu e cazul sa il schimbi. Daca in timp constati schimbarea proprietatilor (cu exceptia decolorarii ) este bine insa sa pui altul. Marca nu are prea mare importanta, toate au compozitia asemanatoare, important este sa respecti concentratia recomandata (de preferat concentratia maxima, dar, repet, in nici un caz peste), restul este reclama.
In ce priveste uleiul de cutie, ar trebui sa aiba un buson in partea superioara, buson care stabileste si nivelul (uleiul trebuie sa fie pana la buson, fara sa curga). Nu ai cum sa iti dai seama ce ulei este; daca nu accepti compromisuri il inlocuiesti complet. Atentie insa, aici conteaza marca (a se citi calitatea). Nu ma pricep la uleiuri de cutie, dar ca producator de lubrifianti cea mai mare incredere mi-o inspira Aral-ul (chiar daca momentan am Castrol ).
In ce priveste uleiul de cutie, ar trebui sa aiba un buson in partea superioara, buson care stabileste si nivelul (uleiul trebuie sa fie pana la buson, fara sa curga). Nu ai cum sa iti dai seama ce ulei este; daca nu accepti compromisuri il inlocuiesti complet. Atentie insa, aici conteaza marca (a se citi calitatea). Nu ma pricep la uleiuri de cutie, dar ca producator de lubrifianti cea mai mare incredere mi-o inspira Aral-ul (chiar daca momentan am Castrol ).
NiceGuy
- Mesaje scrise: 92
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2001 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 10 Dec 2004
- Mesaj Privat
- b82bog
- **
- 400 mesaje
- din 19 Sep 2005
- Astra Y17DT
- Bucuresti
b82bog
- Mesaje scrise: 400
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 19 Sep 2005
- Mesaj Privat
- G-power
- **
- 178 mesaje
- din 20 Aug 2004
- Bucuresti
G-power
- Mesaje scrise: 178
- Locatie: Bucuresti
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 20 Aug 2004
- Mesaj Privat
Este destul de simplu.Iata si cum:
1.In primul rand nu poti sa golesti in intregime toata instalatia.Pt ca nu ai cum sa scurgi si lichidul din motor, nu ai dop de scurgere la motor.
2.Desfaci capacul de la vasul de expansiune.
3.In partea stanga jos a radiatorului (privit din fata masinii) este o rotita de plastic (are pe margine zimti si in cap loc de bagat surubelnita.
3.Rasucesti rotita si lichidul incepe sa curga pe o tevuta de scurgere aflata la citiva cm de rotita .O sa curga aprox 4-4.5 l (tot din ratiator ,vas de expansiune,furtune).
4.Strangi rotita de la radiator si completezi cu antigel pe la vasul de expansiune.Ia in considerare faptul ca mai ai in motor lichid vechi cam 1,5 l.
5.Stringi capacul de la vasul de exp si pornesti motorul.
Se aeriseste singur singurel.
Bafta
1.In primul rand nu poti sa golesti in intregime toata instalatia.Pt ca nu ai cum sa scurgi si lichidul din motor, nu ai dop de scurgere la motor.
2.Desfaci capacul de la vasul de expansiune.
3.In partea stanga jos a radiatorului (privit din fata masinii) este o rotita de plastic (are pe margine zimti si in cap loc de bagat surubelnita.
3.Rasucesti rotita si lichidul incepe sa curga pe o tevuta de scurgere aflata la citiva cm de rotita .O sa curga aprox 4-4.5 l (tot din ratiator ,vas de expansiune,furtune).
4.Strangi rotita de la radiator si completezi cu antigel pe la vasul de expansiune.Ia in considerare faptul ca mai ai in motor lichid vechi cam 1,5 l.
5.Stringi capacul de la vasul de exp si pornesti motorul.
Se aeriseste singur singurel.
Bafta
- chiciuc
- ****
- 1,372 mesaje
- din 29 Apr 2004
- Vectra 1997 X20DTL
- Craiova
chiciuc
- Mesaje scrise: 1,372
- Locatie: Craiova
- Masina: Vectra 1997 X20DTL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 29 Apr 2004
- Mesaj Privat
- john_taff
- **
- 248 mesaje
- din 10 Apr 2005
- Vectra 1997 XE16XEL
- Timisoara
john_taff
- Mesaje scrise: 248
- Locatie: Timisoara
- Masina: Vectra 1997 XE16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 10 Apr 2005
- Mesaj Privat
Am ridicat masina pe cric din partea frontala, si am cautat un surub/buson de unde sa-i dau drumul. Eu nu am masca frontala originala si nu am reusit sa vad bine toata partea inferioara a radiatorului. Furtunele care intra/iasa din radiator o fac aproximativ pe la mijlocul acestuia, deci astept sfaturi.
De asemenea, cum se face o spalare a circuitului de racire; deocamdata nu cred ca am nevoie, lichidul meu e "crystal clear", da' nu se stie pe viitor.
De asemenea, cum se face o spalare a circuitului de racire; deocamdata nu cred ca am nevoie, lichidul meu e "crystal clear", da' nu se stie pe viitor.
- kapix
- ***
- 681 mesaje
- din 15 Jan 2005
- Astra 2002 Z16XE
- Arad
kapix
- Mesaje scrise: 681
- Locatie: Arad
- Masina: Astra 2002 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jan 2005
- Mesaj Privat
Ideea este sa gasesti furtunul cel mai jos. Daca la radiator ai furtune doar la mijloc (desi e putin probabil), cauta la capatul celalalt, adica la motor.
Daca trebuie nu ezita sa demontezi scutul de protectie de sub motor.
Cat timp folosesti antigel diluat cu apa distilata in proportia optima (am mai scris prin multe alte parti - in nici un caz mai concentrat, eventual mai diluat) nu vei avea ce sa speli instalatia. Depunerile se datoreaza de obicei inlocuirii apei distilate cu apa potabila, apa de ploaie etc.
Daca trebuie nu ezita sa demontezi scutul de protectie de sub motor.
Cat timp folosesti antigel diluat cu apa distilata in proportia optima (am mai scris prin multe alte parti - in nici un caz mai concentrat, eventual mai diluat) nu vei avea ce sa speli instalatia. Depunerile se datoreaza de obicei inlocuirii apei distilate cu apa potabila, apa de ploaie etc.
- john_taff
- **
- 248 mesaje
- din 10 Apr 2005
- Vectra 1997 XE16XEL
- Timisoara
john_taff
- Mesaje scrise: 248
- Locatie: Timisoara
- Masina: Vectra 1997 XE16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 10 Apr 2005
- Mesaj Privat
kapix a scris:Ideea este sa gasesti furtunul cel mai jos. Daca la radiator ai furtune doar la mijloc (desi e putin probabil), cauta la capatul celalalt, adica la motor.
Daca trebuie nu ezita sa demontezi scutul de protectie de sub motor.
Cat timp folosesti antigel diluat cu apa distilata in proportia optima (am mai scris prin multe alte parti - in nici un caz mai concentrat, eventual mai diluat) nu vei avea ce sa speli instalatia. Depunerile se datoreaza de obicei inlocuirii apei distilate cu apa potabila, apa de ploaie etc.
Daca trebuie nu ezita sa demontezi scutul de protectie de sub motor.
Cat timp folosesti antigel diluat cu apa distilata in proportia optima (am mai scris prin multe alte parti - in nici un caz mai concentrat, eventual mai diluat) nu vei avea ce sa speli instalatia. Depunerile se datoreaza de obicei inlocuirii apei distilate cu apa potabila, apa de ploaie etc.
Nu am scut de protectie sub motor si cred ca ai dreptate in legatura cu spalarea instalatiei. Lichidul e foarte curat, asa ca stau linistit. L-am mai si masurat cu un densimetru si am ajuns la concluzia ca rezista pana pe la aproximativ -40 grade Celsius.
- kapix
- ***
- 681 mesaje
- din 15 Jan 2005
- Astra 2002 Z16XE
- Arad
kapix
- Mesaje scrise: 681
- Locatie: Arad
- Masina: Astra 2002 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jan 2005
- Mesaj Privat
- john_taff
- **
- 248 mesaje
- din 10 Apr 2005
- Vectra 1997 XE16XEL
- Timisoara
john_taff
- Mesaje scrise: 248
- Locatie: Timisoara
- Masina: Vectra 1997 XE16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 10 Apr 2005
- Mesaj Privat
kapix a scris:Banuiesc ca ai renuntat complet la idee. Daca rezista la -40 si e limpede e faci doar risipa de bani si de timp schimbandu-l.
Deocamdata am renuntat, da. Dar parca era pe undeva o recomandare a producatorilor sau o regula a mecanicilor si anume sa schimbi cel mult odata la 2 ani lichidele de racire si de frana, asta in cazul in care nu se efectueaza ceva reparatii la instalatiile respective (furtune sparte, garnituri, etc). In cazul lichidului de racire sa zicem ca e ok sa stea si mai mult acolo daca se prezinta bine, dar la cel de frana? Era pe undeva o teorie ca se imbiba cu apa (oare de unde) si ca trebuie schimbat deoarece folosirea acestui lichid in continuare duce le performate scazute de franare si deteriorarea instalatiei de franare. O fi adevarat, sau e o alta gaselnita comerciala?
- maiandrei
- ******
- 4,710 mesaje
- din 20 Dec 2004
- Insignia 2018 B20DTH
- Bucuresti
maiandrei
- Mesaje scrise: 4,710
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Insignia 2018 B20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 20 Dec 2004
- Mesaj Privat
- kapix
- ***
- 681 mesaje
- din 15 Jan 2005
- Astra 2002 Z16XE
- Arad
kapix
- Mesaje scrise: 681
- Locatie: Arad
- Masina: Astra 2002 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jan 2005
- Mesaj Privat
Nici una nici alta nu sunt simple gaselnite comerciale. Ambele lichide au un termen de valabilitate (nu am gasit alt termen..). Adica timp de doi ani ele isi pastreaza nelaterate proprietatile. Ca sa fii linistit dupa aceasta perioada le schimbi. Cum insa la lichidul de racire proprietatile necesare sunt evidente sau usor masurabile (limpezime, lipsa depunerilor, punct de inghet) un sofer care stie pe unde se deschide capota nu are sens sa il schimbe daca este in regula.
La lichidul de frana insa e mai greu de masurat cum se comporta la compresie (principala lui proprietate). Mai mult, nefiind recirculat nu stim nici macar cat de curat este pe conducte. El va merge si patru ani, dar pentru a fi linistiti e bine sa il schimbam la doi ani, chiar daca este in stare perfecta. In plus este vorba de un sistem elementar de siguranta, si cu asta chiar nu e de joaca.
La lichidul de frana insa e mai greu de masurat cum se comporta la compresie (principala lui proprietate). Mai mult, nefiind recirculat nu stim nici macar cat de curat este pe conducte. El va merge si patru ani, dar pentru a fi linistiti e bine sa il schimbam la doi ani, chiar daca este in stare perfecta. In plus este vorba de un sistem elementar de siguranta, si cu asta chiar nu e de joaca.
- chiciuc
- ****
- 1,372 mesaje
- din 29 Apr 2004
- Vectra 1997 X20DTL
- Craiova
chiciuc
- Mesaje scrise: 1,372
- Locatie: Craiova
- Masina: Vectra 1997 X20DTL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 29 Apr 2004
- Mesaj Privat
- Kappy
- **
- 328 mesaje
- din 23 Feb 2005
- Vectra 1993 C20NE
- Bucuresti
Kappy
- Mesaje scrise: 328
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 1993 C20NE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 23 Feb 2005
- Mesaj Privat
Te contrazic kapix: orice fluid are termen de garantie...atentie!...in ambalajul original nedesfacut!!. Antigelu' ala din motor care saracu sufera n schimburi termice si circula prin atatea medii(fier, aluminiu, cauciuc, plastic) isi pierde din proprietati, mai ales din cele de ungere, chiar daca punctul de congelare e de -40gr C. (adica si alcoolul are pct de congelare bun dar ala nu unge)!! De aia se schimba si uleiu la un nr de x km
- john_taff
- **
- 248 mesaje
- din 10 Apr 2005
- Vectra 1997 XE16XEL
- Timisoara
john_taff
- Mesaje scrise: 248
- Locatie: Timisoara
- Masina: Vectra 1997 XE16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 10 Apr 2005
- Mesaj Privat
chiciuc a scris:https://www.clubopel.com/viewtopic.php?t=3592
https://www.clubopel.com/viewtopic.php?t=848
https://www.clubopel.com/viewtopic.php?t=848
Deci eu m-am uitat de mai multa ori cu atentie, dar nu am gasit nici un surub in partea inferioara a radiatorului de apa care sa ma lase sa dau drumul la apa.
Ma voi mai uita din nou la primavara, poate am ratat eu ceva.
- kapix
- ***
- 681 mesaje
- din 15 Jan 2005
- Astra 2002 Z16XE
- Arad
kapix
- Mesaje scrise: 681
- Locatie: Arad
- Masina: Astra 2002 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jan 2005
- Mesaj Privat
Kappy a scris:Te contrazic kapix: orice fluid are termen de garantie...atentie!...in ambalajul original nedesfacut!!."
De fapt ai inteles gresit ce am scris eu. Nu ma refeream la termenul de valabilitate in sensul acesta, ci pur si simplu nu am gasit o alta expresie pentru a descrie perioada de timp in care poti sa circuli linistit dupa ce ai inlocuit antigelul. Adica cei doi ani de la un schimb la altul. Si off-topic - termenul de garantie nu trebuie confundat cu termenul de valabilitate. Iar o garantie care se pierde la desfacerea ambalajului original ar fi ca o cutie pe fundul careia scrie "a nu se rasturna".
S-ar putea sa ai dreptate in privinta proprietatilor de ungere, insa "ochiometric" se poate verifica si asta. Eu unul nu cred ca aceste proprietati se modifica semnificativ in doi ani si mai mult, cunosc cateva persoane care folosesc antigel doar iarna (sa nu intelegeti ca si recomand asta) si nu au avut probleme cu pompa de apa (singurul angrenaj "uns" de lichidul de racire).
Lasand toate astea, eu cred ca antigelul nu trebuie schimbat cat timp este curat si rezista la o temperatura cu 5 grade sub minima absoluta din zona in care locuiesti. Perioada de doi ani este doar o medie, alti factori (cum ar fi numarul de km parcursi si regimul de exploatare) fiind mai importanti. Cum am mai spus, nu gandesc la fel cand este vorba de ulei, lichid de frana, filtre s.a.m.d.
- chiciuc
- ****
- 1,372 mesaje
- din 29 Apr 2004
- Vectra 1997 X20DTL
- Craiova
chiciuc
- Mesaje scrise: 1,372
- Locatie: Craiova
- Masina: Vectra 1997 X20DTL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 29 Apr 2004
- Mesaj Privat
- john_taff
- **
- 248 mesaje
- din 10 Apr 2005
- Vectra 1997 XE16XEL
- Timisoara
john_taff
- Mesaje scrise: 248
- Locatie: Timisoara
- Masina: Vectra 1997 XE16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 10 Apr 2005
- Mesaj Privat
- Thanatos
- ****
- 1,108 mesaje
- din 24 Aug 2004
- Vectra 2000 X18XE1
- constanta - dk
Thanatos
- Mesaje scrise: 1,108
- Locatie: constanta - dk
- Masina: Vectra 2000 X18XE1
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 24 Aug 2004
- Mesaj Privat
surub nu ai si nici nu ai nevoie. cel mai simplu scoti frutunul din vasul de expansiune si il cobori sub nivelul radiatorului. se va evacua 80% din lichid. daca vrei sa scoti tot, atunci scoti si furtunul din termostat, pui gura pe el si sufi. scoti tot ce a mai ramas in radiator in felul asta.
eu am spalat sistemul cu un aditiv (flush) introdus in cricuit si lasat sa actioneza la temp de lucru cca. 20 min. apoi am spalat cu apa curata ( fierbinte !!!) de 3 ori circuitul. asta implica golire si umplere. multa munca, dar asta faci daca vrei sa iasa bine, n'a zis nimeni ca trebuie sa fie usor.
repet: nu turnati apa rece in motor la temperatura de lucru. apa trebuie sa aiba cel putin 70 grade.
@maiandrei....care'i treaba cu extrasul ala din TIS?.... la diesel se pune DOT4 in sistemul de racire?
eu am spalat sistemul cu un aditiv (flush) introdus in cricuit si lasat sa actioneza la temp de lucru cca. 20 min. apoi am spalat cu apa curata ( fierbinte !!!) de 3 ori circuitul. asta implica golire si umplere. multa munca, dar asta faci daca vrei sa iasa bine, n'a zis nimeni ca trebuie sa fie usor.
repet: nu turnati apa rece in motor la temperatura de lucru. apa trebuie sa aiba cel putin 70 grade.
@maiandrei....care'i treaba cu extrasul ala din TIS?.... la diesel se pune DOT4 in sistemul de racire?