Ai uitat parola?


  1. Home
  2. Ingrijire si Intretinere
  3. Uleiuri, Lichide si Carburanti
  • inspire

  • Mesaje scrise: 33
  • Locatie: Braila
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 30 Oct 2014

  • Mesaj Privat
Aici cred ca avem deja o problema de semantica, ceva virgule, probabil, pentru ca eu tot n-am inteles partea cu recomandarile Volvo...

opelvn a scris:
INTREBAREA o mentin de ce daca 5w30 e mama impiedicarii uzurii si vara asigura protectie mama mama nu-l gasesti in motoare de flota nou construite 2014 cu canalizatie subtire cu subtirimea protectoare.

Eu n-am spus nicaieri asa ceva. Mi-ati solicitat informatii despre taximetristi, iar eu vi le-am dat. La fel, nici despre alea nu pot baga mana-n foc ca pot reprezenta regula, dar asta am, asta va dau. 5w30 A5/B5 in loganuri care au trecut de 300k km.

Aici vezi cat de slab e A5/B5 (bun doar la consum si poluare) fata de alte norme mai vechi

Totusi, din cate am studiat, sunt doi constructori mari (dupa parerea mea), unul e Ford, altul e Honda, care pentru Europa specifica A1/B1-A5/B5, atat la benzinare, cat si la diesele. Ma rog, normele lor (d-alde WSS-M2C...) corespund la caracteristici. Am intrat si pe forumurile monomarca de la noi din tara si nu prea se vaieta lumea de A5/B5... Eu doar de astia am aflat, or mai fi si altii...

opelvn a scris:
"Deci asta inseamna ca axul cu came al vecinului o sa tina, totusi mai mult de 300k km"
Da daca schimba uleiul cf conditiilor de exploatare din Ro.(urban sau extern)
.

Pai am specificat: 15 mii de km. Omul face destul de multi km in afara orasului, dar se plimba mult si prin Bucuresti, fiind un fel de liber-profesionist si stand cu saptamanile pe acolo.

Multumesc pentru linkul youtube cu porsche A40. Cat despre partea cu "nu-ti spun...", totusi cred ca v-am deranjat cu ceva si nu stiu cu ce.
Skip ads

  • opelvn

  • Mesaje scrise: 529
  • Locatie: Vrancea
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 06 Aug 2006

  • Mesaj Privat
Nu m-ai deranjat cu nimic 300k e mult in Germania
Pt unii din Romania masina cu km dati inapoi 100-200k e aproape noua..si vor sa circule cu ea,si circula ff multi.. si PANA LA 90% nu cu 5w30..
  • kappy666

  • Mesaje scrise: 22
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Astra 2004 Z17DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Oct 2014

  • Mesaj Privat
on topic:"Uleiuri - de care folosim, de ce"
Pentru mine,uleiurile sunt ca pasta de dinti...toate fac acelasi lucru;in cazul uleiurilor,eu ca si "consumator neavizat",fara pregatire, nebeneficiind in mod direct de pe urma ultra rafinarii titeiului,a tuturor polimerilor simetrici,a detergentilor continuti,fac alegerea in a achizitiona un produs in functie de cel mai mic pret,in speta oferta
Formulele de aditivi folosite,grupele de uleiuri,reglementarile in ceea ce priveste structurarea lor(semisintetice,desi ele sunt minerale si au in compozitie pana la 30% compusi sintetici,sintetice,full sintetice,etc,s-a discutat despre acest subiect),PAO,API,ACCEA,polimeri,vascozitati, toate acestea ingreuneaza si mai tare alegerea unui ulei.Situatia devine si mai complicata atunci cand detii o masina veche, unde producatorul recomanda norme ce nu mai exista acum.
Asadar,in alegerea unui ulei pentru un astra z17dth ,pe langa pret si normele producatorului, am tinut cont de urmatoarele aspecte:
-modul de utilizare al masinii(urban Bucuresti,extraurban),temperaturile la care folosesc masina(iarna,vara,munte),stil de mers;cum nu ma dau banii afara iar timp de un an fac cca 9-10000km(am si motoreta),mers ponderat,am ales un ulei multigrad 5-w40 /B4(diesel in cazul meu) care sa acopere plaja mai mare de temperaturi
-in functie de stilul de mers,conditiile de utilizare este de preferat un ulei dintr-o grupa superioara(full sintetic dar deh,costa!)
asadar,stiindu-ma baiet ponderat(schimb treptele pe la 3000/3200 ),merg cam 30% din timp in oras,schimb ulei+toate filtrele la 9000/10000 km sau 1an, mi-am permis sa bag in masina cam toate marcile:castrol egde 5w-40,valvoline syn power 5w-40,motul 8100 excess 5w 40
acolo unde nu am gasit specificatiile vechi ale Opel am luat cu specificatii mai noi deoarece stiu ca le inglobeaza pe cele vechi de obicei
Pentru mine sunt importante :
-recomandarile si specificatiile producatorului privind gradele uleiului(5w30/40/B) dar si stabilirea lor in functie de utilizarea masinii
-schimb ulei si consumabilele la timp sau inainte, in functie de utilizare
-in cazul unui ulei mai slab(sa spunem mineral ,ultra rafinat) intervalul de schimb mai des
masina are 225000km reali,axa cu "scame" luceste,turbina este cea originala,unic "apropitar",consumul de ulei este nesimnificativ(cca 500ml/10000km,in conditiile in care imi pierde pe sus la capac si pe la garnitura termoflot)
-nu folosesc solutii pt flush,consider ca uleiul isi face treaba de spalare bine,folosit fiind un nr decent de km
nu doresc o polemica este doar relatarea modului in care procedez eu

Off topic:
exista uleiuri profi dar care costa si uleiuri comerciale,medium(castrol.mobil,motul,etc) unde pretul este mentinut artificial sus pentru a fi perceput de consumator ca si produse premium(vezi motul ,castrol,inclusiv gama pt moto) sau, de cele mai multe ori, produsul ajunge la dvs la mana a 3-a.
pentru mine primeaza sa dau pretul corect raportat la calitate
in virtutea a ceea ce va spuneam mai sus,un valvoline syn power achizitionat cu 120lei/5 litri ,schimbat in functie de utilizarea masinii,mie mi se pare un pret corect;anterior am avut castrol edge(cel simplu) 5w40 luat cu 120 bidon de 4L


Ultima modificare facuta de kappy666 la Sam 01 Nov, 2014 2:35 am, modificat de 2 ori in total
  • opelvn

  • Mesaje scrise: 529
  • Locatie: Vrancea
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 06 Aug 2006

  • Mesaj Privat
"Situatia devine si mai complicata atunci cand detii o masina veche, unde producatorul recomanda norme ce nu mai exista acum".
Normele noi de la GM (DEXOS-2) le inglobeaza oficial pe cele vechi GM-LLA si benzina si diesel.

General Motors (Vauxhall/Opel/Saab) Specifications
GM-LL-A-025 Engine oils for petrol cars, introduced for certain models
from 2002.
GM-LL-B-025 Engine oils for diesel cars, introduced for certain models
from 2002.
dexos 2 Latest speci!cation for GM vehicles from 2010 onwards.
Backwardly compatible with GM-LL-A-025 & GM-LL-B-025.

lista oficiala e aici

http://www.centerforqa.com/gm/dexos2-brands
Skip ads

  • kappy666

  • Mesaje scrise: 22
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Astra 2004 Z17DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Oct 2014

  • Mesaj Privat
@opelvn:Multam! stiam asta...am citit aproape toate cele 500 pagini,exceptand postarile trollilor,clonelor sau cele fara fundament
voi urmari topicul in continuare!
ps:pt cine doreste,poate afla intr-o scurta prezentare grupele de uleiuri,clasificarea lor (cu trimitere catre sursele citate),rolul aditivilor,cauzele distrugerii uleiului,etc
La un moment dat se vorbeste si despre uleiurile moto,diferente fata de auto,etc
@admin,moderatori:nu cred ca se va considera reclama sau concurenta fiind vorba de un forum moto:
http://www.motociclism.ro/f...erval-schimb-etc/
  • inspire

  • Mesaje scrise: 33
  • Locatie: Braila
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 30 Oct 2014

  • Mesaj Privat
opelvn a scris:Nu m-ai deranjat cu nimic

Atunci raspundeti-mi macar la partea cu comparatiile.

opelvn a scris:300k e mult in Germania

Iarasi nu inteleg... Elementul introdus de mine in discuție circula in România. Nu stiu cum sa judec afirmația dvs. E de bine sau de rãu ?

opelvn a scris:Pt unii din Romania masina cu km dati inapoi 100-200k e aproape noua..si vor sa circule cu ea,si circula ff multi..

Care-i legãtura kilometrilor dați înapoi cu discuția asta ? Eu am adus in discuție un exemplu palpabil, viu, cu care ma întâlnesc eu personal, chiar daca nu împãrțim aceeași intrare in bloc.

opelvn a scris:si LA 90% nu cu 5w30..

Pai cum sa nu circule cu 5w30, daca norma 507.00 il obliga la grade-ul asta ? Si 90% din ce ?
  • inspire

  • Mesaje scrise: 33
  • Locatie: Braila
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 30 Oct 2014

  • Mesaj Privat
opelvn a scris:"Situatia devine si mai complicata atunci cand detii o masina veche, unde producatorul recomanda norme ce nu mai exista acum".
Normele noi de la GM (DEXOS-2) le inglobeaza oficial pe cele vechi GM-LLA si benzina si diesel.

Ati spus ca masinile vechi au nevoie de full-SAPS. Or, din cate vad, citind date despre vreo 2-3 uleiuri din acea lista data de dvs, dexos-2 este un fel de low-SAPS, majoritatea din lista de acolo fiind ACEA C3. Deci inseamna ca masinile vechi tot de GM-LL-... vor avea nevoie daca proprietarii vor sa mai aiba axa cu came in regula, nu ?

Serios ca sunt in ceata. Inseamna ca masinile mai vechi sunt condamnate ? Prea complicat, totusi ...
  • florinianc

  • Mesaje scrise: 1,600
  • Locatie: Cluj
  • Masina: Astra 2006 Z16xep
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 04 Jun 2010

  • Mesaj Privat
inspire, si eu intram mai des pe aici, pana m-am convins ca majoritatea celor ce posteaza in acest topic se contrazic la un moment dat singuri, fiindca nici ei nu stiu ce e mai bun, si cam nici unul nu respecta titlul topicului; DE CARE FOLOSIM, DE CE. Toti spun ce vad pe alte pagini de net sau aud de la altii. Cam 2 % isi spun parerea despre uleiurile care le folosesc, le lauda, ca mai apoi, la urmatorul schimb sa arunce cu noroi in acea marca Very Happy
Skip ads

  • Revelation

  • Mesaje scrise: 2
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 01 Nov 2014

  • Mesaj Privat
De acord cu florinianc; multumim inspire !

Am citit si eu aceasta sectiune dedicata uleiului de motor si nu am putut sa nu remarc faptul ca, sunt membri care se doresc a fi formatori de opinie, dar pentru care dialogul nu exista.
Acesti ,, filantropi '' omit ( in mod voit , sau nu ! ) informatii cruciale, chiar din bibliografia in baza careia emit teorii universal valabile.

Sa analizam teoria ,, Cu cat paianjenul este mai mare, cu atat mai bine'', emisa de domnul opelvn in urma interpretarii graficului Lubrizol... cu toate ca Lubrizol spune altceva.
Dar mai bine sa-i lasam pe cei care au conceput graficul - adica Lubrizol - sa ne explice cum vine treaba
https://www.lubrizol.com/app...rftool/pc.html...


Lubrizol spune:
,,The performance charts are not a literal translation of a performance specification and should not be used as a replacement for evaluating engine oil performance in accordance with the relevant vehicle manufacturer's requirements''.

Adica:
Graficele de performanta nu sunt o traducere (reprezentare ) exacta - ad litteram - a unei specificații de performanțã și nu ar trebui sã fie folosite ca un înlocuitor pentru evaluarea performanțelor uleiului de motor , în conformitate cu cerințele producãtorului vehiculului respectiv.'',,

Analizati putin titlul: Lubrizol relativ performance comparasion tool = instrument pentru compararea performantelor relative.....
Performanta relativa inseamna performanta care depinde de ,,ceva'', in acest caz acel ,,ceva', este reprezentat de motorul masinii.

Nota bene : atentie la ,,panza de paianjen''. Riscati sa va prindeti in ea !
  • borsy

  • Mesaje scrise: 3,025
  • Locatie: Alba
  • Masina: Insignia 2011 A20DT
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 27 Mai 2013

  • Mesaj Privat
Curioasa treaba e ca proaspetii colegi @inspire si @revelaation, care nici nu stiu ce masina au, sau ce motoare au pe masina, nu fac altceva decat sa o dea in fame-uri si primele posture sunt in sectiunea uleiuri! Care nu stiu sa foloseasca functiile avatarului dar sa vezi ce, se pricep sa puna link-uri....etc......hai ma, ce n....a, aveti impresia ca suntem prosti?

Astept ca cei doi cat de curand sa ridice in slavi uleiul Motul......cel mai cel.......nu e nici unul la fel! Stim noi cine face analiza pe text si scrie cu caractere ingrosate anumite idei.......parca @je nu mai acepta flame-uri pe topic.......dar ce sa facem, astia sunt moderatorii nostri.
  • ahappyuser

  • Mesaje scrise: 6,684
  • Locatie: Sibiu
  • Masina: Astra 2005 Z17DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 05 Apr 2010

  • Mesaj Privat
@borsy

Foarte corect ai spus mai sus, doar ca ai uitat sa-l incluzi si pe noul nostru coleg @kappy66 din Brasov.
  • 13nicu

  • Mesaje scrise: 1,487
  • Locatie: Bihor
  • Masina: Astra 2002 hatch y17dt
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 17 Dec 2012

  • Mesaj Privat
borsy a scris:Astept ca cei doi cat de curand sa ridice in slavi uleiul Motul......cel mai cel.......nu e nici unul la fel!

Very Happy
Skip ads

  • inspire

  • Mesaje scrise: 33
  • Locatie: Braila
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 30 Oct 2014

  • Mesaj Privat
borsy a scris:Curioasa treaba e ca proaspetii colegi @inspire si @revelaation, care nici nu stiu ce masina au, sau ce motoare au pe masina,

Am zis intr-un post anterior, atat masina, cat si uleiurile pe care le-am folosit. Si-mi aduc aminte perfect ca v-am rugat sa-mi aratati si mie cum se schimba acel "opel", care va apare dvs. cand intrati pe profilul meu, in "logan". Nici motorizarea macar nu se vede ? Va garantez ca stiu foarte bine ce motor am.


borsy a scris:
nu fac altceva decat sa o dea in fame-uri si primele posture sunt in sectiunea uleiuri!

Care post al meu din cele ... putine care sunt... poate fi considerat flame ? Domnul opelvn mi-a spus clar ca nu l-am deranjat, iar eu cu el am "intrat in vorba".


borsy a scris:
Care nu stiu sa foloseasca functiile avatarului dar sa vezi ce, se pricep sa puna link-uri...

Ce linkuri am pus eu ? Da, recunosc, nu stiu cum sa fac sa dispara acel "opel". In rest mi se pare relativ simplu.


borsy a scris:
.etc......hai ma, ce n....a, aveti impresia ca suntem prosti? .

Daca aveam impresia ca sunteti prosti, nu intram aici. Am vazut totusi o comunitate virtuala de oameni care sunt interesati de aspect si, dupa o documentare mai buna sau mai proasta am decis sa "ma bag in seama". N-am pretentia ca le stiu pe toate.
  • kappy666

  • Mesaje scrise: 22
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Astra 2004 Z17DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Oct 2014

  • Mesaj Privat
ahappyuser a scris:@borsy

Foarte corect ai spus mai sus, doar ca ai uitat sa-l incluzi si pe noul nostru coleg @kappy66 din Brasov.


stimate domn,
daca faceti referire la mine va inselati amarnic; in primul rand, daca mi ati fi citit cu atentie postarea ati fi remarcat ca nu ridic in slavi nici un ulei,ba din contra, am spus ca sunt cateva unde pretul este mentinut artificial sus pt a induce in mintea cumparatorului ca sunt produse premium
on topic
atunci cand alegeti un ulei:
-folositi un ulei multigrad conform cu specificatiile producatorului
-tineti cont si de modul in care folositi masina:urban,extra urban,vara ,iarna
-schimbati uleiul si filtrele la timp,chiar inainte, in functie de conditiile de utilizare.
-folositi un ulei dintr-o grupa superioara ,de la gr III in sus
-daca folositi un ulei mineral sau semisintetic schimbati-l devreme
in acest moment marea majoritate a uleiurilor sunt din grupa III(uleiuri foarte bine rafinate) ce se apropie de uleiurile sintetice la care se adauga aditivi,detergenti,etc
intr-adevar aceste uleiuri eco friendly,mai subtiri,reduc consumul dar protejeza mai putin motorul fiind tot mai mult aprobate de catre constructori
din pacate traim intr-o epoca a consumului,unde inclusiv masina este perceputa ca un bun de consum,buna de aruncat dupa 5-6 ani
munca de mai jos nu mi apartine(am citat intr-un post de mai sus autorul) dar cred ca va fi utila,chiar daca,pe alocuri este vorba si de uleiuri pt moto
Ca o realitate, comportamentul uman este influentat de prejudecati.Numeroase cazuri in istorie confirma acest fapt.
De exemplu marinarii credeau odata ca daca vor depasi linia orizontului vor "cadea pe partea celalalta a lumii". La inceputul
sec IX se credea ca trenul este o masinarie periculoasa, vitezele peste 25 mile/h facand respiratia imposibila. Mai tarziu, ziarul
"New York Times" a afirmat ca lumina obtinuta prin electricitate poate provoca orbirea. Microundele, automobilele si avioanele
au produs deopotriva mari framantari. Privind retrospectiv pare hilar ceea ce credeau oamenii odata a fi adevarat. Dar erau ei oare prosti? Nu, doar NEINFORMATI, de cele mai multe ori tragand concluzii pripite fara a avea imaginea de ansamblu. Observ ca si in prezent exista tendinta de a se face aceeasi greseala.

Eterna intrebare "Care este cel mai bun ulei?" a suscitat o sumedenie de polemici multe bazate mai degraba pe informatii incomplete si mituri decat pe argumente stiintifice. Subiectul este de o prea mare complexitate si prezinta prea multe variabile pentru a ma hazarda intr'un raspuns transant. O sa incerc in schimb sa concentrez informatiile traduse din literatura de specialitate si a marilor producatori de uleiuri, oferind posibilitatea fiecaruia de a raspunde propriilor necesitati.

De ce avem nevoie de ulei?

Folosim ulei la motoarele noastre din mai multe motive. In primul rand, evident, uleiul se comporta ca lubrifiant. Daca motorul Dvs. este in parametri corecti, aproape ca nu vor exista contacte directe intre componentele metalice - intre ele interpunandu'se o pelicula subtire de ulei. In plus, uleiul circula prin motor actionand si ca agent de racire pentru componentele ce nu pot intra in contact cu lichidul de racire. De exemplu, a devenit o banalitate la motoarele sport pulverizarea uleiului sub fusta pistonului pentru a'l raci. Mai mult,nu exista nici o alta metoda de racire a transmisiei aceasta sarcina cazand tot pe seama uleiului.
Segmentii motorului nu fac minunui, etansarea nefiind perfecta. O parte in reziduurile postcombustie vor patrunde in interiorul motorului. Acestea pot fi de multe ori mici particule de carbon. Va mai amintiti? Diamantul este carbon combinat sub presiune si caldura. Aceste mici particule de carbon ar putea foarte usor sa distruga motorul motocicletei Dvs. O alta sarcina a uleiului este tocmai de a absoarbe aceste particule in suspensie si sa le care pana la filtrul de ulei unde vor fi retinute.
Deasemenea, daca benzina contine sulf (si de obicei contine), acest sulf poate interactiona cu apa si oxigenul rezultand acid sulfuric. Toata lumea stie ce inseamna acest lucru. Un ulei de calitate va contine agenti neutralizanti ai acizilor. In fine, motorul Dvs. va interactiona cu o sumedenie de alti factori pe care uleiurile moderne trebuie sa le elimine si sa mentina motorul cat mai curat posibil.

Cum se obtine uleiul?

Cea mai mare parte a biomasei pe planeta noastra este formata din tesuturi organice fosilizate, care in decursul a milioane de ani s'au transformat in ceea ce numim noi acum "crude oil" sau titei in a carui componenta intra benzina, kerosen, ulei de ungere, ulei de motor, de transmisie, parafina, asfalt, nisip, materie organica...etc. si ocazional gandaci morti. Companiile petroliere separa titeiul crud in partile sale componente. O suta de ani in urma am fi distilat aceasta materie prima la diferite temperaturi unde am fi obtinut diferite substante. Cam dupa cincizeci de ani s'a inceput cu adevarat procesarea titeiului crud in prezent folosindu'se un complicat sistem unde acesta este incalzit foarte precis la anumite temperaturi, supus la inalta presiune si tot felul de alte bazaconii in dorinta de obtine chimicale cat mai pure din ceea ce am gasit sub nisipuri.

Cele mai multe uleiuri au de cele mai multe ori in compozitia lor diferite componente chimice cu proprietati deasemenea foarte diferite. Temperatura la care un ulei va incepe sa arda , numita "flash point" (engl), este determinata de chimicalele care ard la cea mai joasa temperatura. Cu cat valoarea acestuia este mai ridicata, cu atat uleiul va fi mai stabil la temperaturi ridicate. "Pour point" este determinat de temperatura unde uleiul va inceta sa se comporte ca un lichid adicava deveni aproape solid. Cu cat valoarea sa este mai mica, cu atat motorul Dvs va fi mai protejat la temperaturi foarte scazute. Grosimea unui ulei sau mai bine zis rezistenta pe care acesta o opune miscarii se numeste "vascozitate". Aceasta depinde de multele componente chimice continute de un ulei si de felul cum acestea reactioneaza intre ele si la caldura. Cu cat uleiul isi mentine vascozitatea la temperaturi ridicate cu atat valoarea "indicelui de vascozitate" (V.I.) este mai mare. Din nou, toate aceste proprietati depind de componentele chimice ce alcatuiesc un ulei.

Rafinarea titeiului

Din produsele de ulei de pe piata mondiala, 85 % este ulei de baza mineral. Acesta se obtine prin rafinarea titeiului, proces chimic (sintetic) sau un amestec al celor doua.

In 1959 compania Chevron a dezvoltat o noua metoda de rafinare a uleiului de baza numita "hydrocranking" unde titeiul este rafinat la temperaturi si presiuni ridicate cu hidrogen si diferiti catalizatori. Prin acest procedeu majoritatea "mizeriei" (moleculele de parafina si ceara) sunt sparte printre moleculele de ulei mineral, fapt care imbunatateste dramatic performanta unui ulei mineral.
In 1990 metoda companiei Chevron a fost imbunatatita. In 1993 Chevron a inventat un alt procedeu numit "Hydro-Isomerization" care, in loc ca moleculele de ceara si parafina sa fie doar sparte, erau transformate in lubrifiant. Prin acest procedeu uleiurile minerale au ajuns la o performanta asemanatoare celor sintetice. Chevron a omologat si vandut licenta acestui procedeu numit "Iso-DeWaxing". In 2004 mai mult din jumatate din productia mondiala de ulei de motoare a folosit acest procedeu.

Grupa II si III

Uleiurile de baza obtinute prin procedeul "Iso-DeWaxing" sunt considerate ca apartinand grupei II, mult mai pure si cu performante net superioare celor din grupa I. Ele contin cam 97% ulei pur si 3% mizerie fata de cele din grupa I ai caror coeficienti sunt 85% ulei pur si 15% mizerie.

Performantele unui ulei la temperaturi ridicate si coborate sunt determinate de indicele de vascozitate (V.I.). V.I. ne spune prin valoarea sa cat de mult un ulei se subtiaza pe masura ce se incalzeste. Uleiurile cu V.I. ridicat isi mentin vascozitatea la temperaturi ridicate. Daca V.I. are valori 90-100 spunem ca uleiul apartine grupei II, iar daca are valori 110-115 grupei IIa. Uleiurile apartinand grupei III mai sunt denumite si "uleiuri neconventionale". Cu cat V.I. este mai ridicat, cu atat mai putini aditivi sunt necesari pentru mentinerea vascozitatii dorite. Cu cat mai putini aditivi sunt adaugati, cu atat ramane mai mult ulei pur in compozitie. De exemplu, multi mai putini aditivi sunt necesari pentru a transforma un ulei de baza din grupa III in 10W40 decat daca am fi folosit ca baza un ulei din grupa II. Grupa a III nu contin parafina si ceara, spre deosebire de grupa I care, la un galon contine cam cat o lumanare de masa (la cina).

Grupa III se apropie de uleiurile sintetice, atat timp cat temperatura ambianta ramane pozitiva. Cam dupa anul 2000 a devenit posibil, la preturi moderate, ca performantele grupelor II si III sa fie imbunatatite si la temperaturi negative. Acest fapt a facilitat producerea relativ ieftina a unor uleiuri din categoria 5W30 si 0W20 care au redus considerabil consumul de combustibil. Nu e inca clar cum si mai ales daca aceste uleiuri relativ "subtiri" protejeaza si longevitatea motorului insa, datorita reducerii consumului au devenit recomandate de majoritatea producatorilor de masini.

In 1990 Castrol a inceput comercializarea unui ulei provenit din grupa III pe care l'au denumit "SynTec Full Syntetic". Mobil a dat in judecata Castrol reclamand folosirea neadecvata a termenului "sintetic" (falsa reclama) insa dupa 9 ani a pierdut acest proces. S'a decis ca formularea "sintetic" sa nu mai reprezinte neaparat grupa de baza din care provine ci, mai degraba, performantele. Astfel, Castrol continua sa produca "ulei sintetic" care de fapt e un ulei mineral de grupa III foarte rafinat din a carui compozitie au fost inlaturati gandacii si gargaritele. Si la fel ca ei, mai toate celelalte mari companii producatoare de uleiuri pentru motoare procedeaza la fel. Este foarte greu de spus in ziua de azi care ulei este cu adevarat sintetic si care nu.

Uleiurile sintetice

Uleiurile sintetice au fost initial concepute ca niste uleiuri cu o baza foarte pura si proprietati excelente. Construind moleculele uleiului sintetic artificial din bucati foarte mici se poate garanta ca vor rezulta ca fiecare molecula va fi exact ca celelalte si astfel vor servi numai interesului intentionat, fara compromisuri, fara impuritati, gandaci, scoici si altele.
PAO (poly alpha olefin) este formula de baza a uleiurilor sintetice. Ele sunt considerate ca fiind grupa IV. Pana in 2000, aceste PAO au avut un mare avantaj in fata celor minerale datorita performantelor la temperaturi scazute si rezistentei la oxidare care este o conditie critica impotriva formarii acizilor. Oricum, grupa III pot atinge performante similare grupei IV la jumatate de pret. Se zvoneste ca se lucreaza la un nou procedeu de obtinere PAO, mult mai ieftin, si ca in curand PAO va fi din nou o componenta importanta a uleiurilor moderne.

O alta categorie de uleiuri este facuta din esteri rafinati si procesati - grupa V. Esterii isi incep viata ca acizi grasi din plante si animale, care apoi sunt combinati chimic in esteri, diesteri si poliesteri (sper sa nu gresesc). Prietena Dvs vegetariana i'ar iubi.
Aceasta categorie este cea mai scumpa de produs. Datorita faptului ca esterii sunt molecule polare (ce'o mai fi insemnand si asta) si au bune proprietati de solventi, un ulei pe baza de esteri va face o treaba excelenta pentru a va mentine motorul curat.

In sfarsit, se prefigureaza noi materii prime pentru obtinerea uleiurilor cum ar fi gazele naturale lichide. Acestea vor fi grupa III+ si se crede ca'si vor face aparitia prin 2010.

Uleiuri semisintetice

Acestea sunt un amestec de ulei mineral si nu mai mult de 30% ulei sintetic. Daca fabricantul nu adauga mai mult de 30% ulei sintetic si nu schimba pachetul de aditvi, nu trebuie sa reomologheze uleiul. In prezent, odata ce toata lumea a acceptat ca grupa III minerala este "sintetica", nu mai inteleg sensul termenului "semi-sintetic". Dar fabricantilor le convine: costa cam 15% mai mult sa produci acest tip de ulei iar pretul final este dublu!

Fabricarea uleiurilor multi-grad

Un ulei standard, simplu, de exemplu W30 nu va avea in componenta sa aditivi pentru a tine motorul curat. Acest ulei va fi relativ gros si relativ greu de turnat la temperatura camerei. El se va subtia dramatic pe masura ce temperatura va creste. Intr'o zi foarte friguroasa, sa zicem -20 gr.C acest ulei se va ingrosa atat de tare incat motorul nu va mai porni si daca totusi va porni, pompa de ulei nu va avea ce pompa pentru a proteja motorul. Pe vremuri camionagii adaugau kerosen in ulei la pornire pentru a'l subtia. Apoi asteptau rugandu'se ca keronsenul se va evapora inainte de a produce vre'o paguba. Astazi uleiurile sintetice veritabile au indici gen 0W40 care la, sa zicem, -50 gr.C au inca o vascozitate suficient de mica pentru a permite pornirea in siguranta a motoarelor.

Un ulei vandut ca 10W40 nu este mai gros decat un ulei simplu 10W in conditii de frig accentuat (0 gr.C si sub). 40 inseamna ca nu este nici mai subtire decat un ulei simplu cu indice 40 la temperaturi inalte (100 gr.C si peste). Asadar primul numar ne indica performanta uleiului la si sub temperatura unde apa ingheata, iar cea de'a doua la temperatura unde apa fierbe. Componentul chimic adaugat pentru a se putea obtine acest lucru se numeste "aditiv de imbunatatire a vascozitatii" V.I.I. (viscozity index improvers).

Pentru a obtine un 10W40, fabricantul va incepe cu un ulei standard de baza 10W. Singur, acest ulei se va subtia atat de mult la temperatura de utilizare incat pelicula de ulei va fi aproape inexistenta. Asa ca, se adauga aceste foarte speciale molecule lunguietze, "aditivii de imbunatatire a vascozitatii" pe scurt V.I.I. ce vor asigura o vascozitate suficienta la temperaturi ridicate. Problema cu acesti aditivi este ca in primul rand nu sunt lubrifianti asa ca cu cat avem mai mult aditiv, cu atat mai putin ulei propriu zis. In al doilea rand aceste molecule de V.I.I. se distrug foarte usor in anumite conditii de stress. Cu fiecare molecula de V.I.I. "sparta" se mai pierde ceva din vascozitatea la temperaturi marite. Uleiurile sintetice fabricate din PAO si/sau diesteri au nevoie de foarte putini V.I.I. pentru a'si pastra vascozitatea la temp ridicate astfel nemaiexistand pericolul pierderii performantelor uleiului pe masura ce V.I.I. se distrug. In concluzie, uleiurile sintetice VERITABILE sunt de departe foarte recomandate pentru motociclete.

10W30 are nevoie de cresterea vascozitatii specifice cu un factor de 3, ce necesita o insemnata cantitate de V.I.I.
10W40 cu un factor de 4 care rezulta intr'un necesar de V.I.I. chiar mai ridicat. 20W50 care pare ca 10W40 de fapt are nevoie de o crestere a vascozitatii specifice la temp ridicate cu un factor de numai 2,5 asa ca va necesita mai putin V.I.I. chiar si decat 10W30. 15W40 de asemenea are factorul 2,5 asadar acest ulei este cu mult mai stabil decat 10W40.

O modalitate de a aprecia continutul de V.I.I. este de a cauta V.I. (indicele de vascozitate) pe pagina web a producatorului (daca este disponibila). Uleiurile de baza au mai toate acelasi V.I. de plecare asa ca, in general, cu cat e mai mare continutul de V.I. cu atat si V.I.I. e mai prezent si deci cu atat mai putin aceste uleiuri sunt potrivite pentru motociclete.

In 1994 Dr. John Woolum (USA) a testat in motocicleta sa vascozitatea a mai multor marci de ulei 10W40 si a descoperit ca majoritatea uleiurilor minerale si'au iesit din parametrii in mai putin de 1500 de mile cand a devenit deja 10W25. Acelasi ulei testat in masina sa Honda Accord dupa 3600 mile era inca 10W37 (!). Concluzia e simpla: motoarele de motocicleta solicita considerabil mai mult uleiul decat cele de masina. Mai mult uleiurile minerale cu indicativul 10W40, 5W20, 5W30 nu pot fi utilizate in siguranta la motociclete mai mult de 1000-1500 mile.

Categoric, se ridica intrebarea, daca V.I.I. sunt atat de scumpi si fragili, de ce se mai folosesc? De ce nu un ulei "direct" monograd 30W? Poate daca ati locui undeva unde temperatura nu se schimba niciodata, gen insula Maui, aceasta n'ar fi o idee deloc rea. Oricum, daca motorul Dvs va vedea vreodata temperaturi cuprinse intre 15-35 grade atunci cu siguranta veti avea nevoie de un ulei multi-grad. Un ulei multigrad va avea suficienta vascozitate la pornire intr'o diminieata racoroasa si o protectie superioara cand, in trafic, motorul motocicletei Dvs se va incalzi la peste 110 gr.C.

Vascozitatea nu este de fapt masurata in W ci mai degraba in unitati denumite "Stokes" (un tip ce'a lucrat la ceva in legatura cu mecanica fluidelor). Pentru uleiuri se folosesc sutimi de Stokes - centiStoke cSt. W este o inventie americana - API (American Petroleum Institute) ce foloseste o unitate de masura diferenta pentru masurarea vascozitatii la temp foarte scazute si foarte ridicate numita cent-Poise cP. 10W se refera la uleiuri aflate intr'o plaja de valori ale vascozitatii asa ca, doua firme diferite de ulei ar putea avea diferite valori ale vascozitatii. Doar cu titlu informativ uleiul de cutie 75W are aceeasi vascozitate ca un ulei de motor monograd 10W (!).

SAE W viscosity grades for engine oils
Grade cranking pumping
0w 3250cP at -30°c 60,000cP at -40°c
5w 3500cP at -25°c 60,000cP at -35°c
10w 3500cP at -20°c 60,000cP at -30°c
15w 3500cP at -15°c 60,000cP at -25°c
20w 4500cP at -10°c 60,000cP at -20°c
25w 6000cP at -5°c 60,000cP at -15°c

SAE viscosity grades for engine oils
Grade low shear high shear
20 5.6 - 9.3 cSt at 100°c 2.6 cP at 150°c
30 9.3 - 12.5 cSt at 100°c 2.9 cP at 150°c
40a 12.5 - 16.3 cSt at 100°c 2.9 cP at 150°c
40b 12.5 - 16.3 cSt at 100°c 3.7 cP at 150°c
50 16.3 - 21.9 cSt at 100°c 3.7 cP at 150°c
60 21.9 - 26.1 cSt at 100°c 3.7 cP at 150°c
a (0w-40, 5w-40, 10w-40 grades)
b (15w-40, 20w-40, 25w-40, 40 grades)


"High Shear" este numarul vascozitatii care de fapt coincide cu grosimea peliculei de ulei din motor la temperatura de operare. Se poate observa ca in realitate sunt doar 3 variante in alegerea acestui parametru: 20,30-40 sau 40-60.

"Cranking" este numarul vascozitatii la temperaturi foarte scazute la care putem porni motorul in siguranta.

Pachetele de aditivi

Antiwear - reduce frecarea
Extreme pressure agent - previne stresul
Corrosion inhibitor - previne rugina
Detergent - previne depunerile
Dispersant - tine reziduurile in suspensie
Friction modifier - modifica proprietatile frecareii
Pour point depressant - permite curgearea la rece
Seal swell agent - asigura protectia garniturilor
Viscousity index improver -stabilitatea vascozitatii
Antifoam - reduce spuma
Antioxidant - reduce oxidareal
Metal deactivator - retrage oxidarea catalitica


API (American Petroleum Institute) Standards

Pachetele de aditivi sunt concepute pentru a face ca un ulei finisat sa indeplineasca una dintre conditiile impuse pentru omologare. Astfel avem 2 clase de omologare S - pentru benzina si C - pentru Diesel. Standardele pentru omologare sunt mentinute de catre API. De'a lungul anilor API a imbunatatit si modificat aceste standarde. Cele mai obisnuite standarde S sunt SL si SM. Aceste standarde difera de cele mai vechi ca SH prin scaderea continutului de fosfor pentru prelungirea vietii catalizatoarelor, si prin cresterea molibdenului pentru scaderea frecarii interne si imbunatatirea consumului. Fosforul a fost initial adaugat pentru protectia zonelor de mare presiune cum ar fi cuzinetii vibrochenului sau axele camelor asadar prin scaderea s'a facut un compromis pentru o mai putina poluare, foarte probabil pe costul cresterii uzurilor la motoare. Molibdenul este, cum ziceam, adaugat pentru a ameliora consumul insa poate cauza probleme motoarelor cu ambreaj in baie. Cele mai multe pachete de aditivi pt clasa S sunt deasemenea concepute ieftine pentru a rezulta un ulei cu un pret scazut. SL si SM sunt amandoua sarace in fosfor; SM care sunt etichetate drept "conservante de energie" bogate in molibden.

La fiecare 3 ani sau pe aproape, API mai scoate un standard S. Noile standarde le vor inlocui pe cele vechi. De exemplu standardul SH includea o extra protectie la depunerile cauzate de temperaturile extrem de ridicate dezvoltate de motoarele cu turbina atat de la moda la inceputul anilor '90. SJ deja nu mai aveau acea extra protectie cand moda s'a schimbat. Ideea este ca nu neaparat noile standarde sunt mai bune decat cele vechi. Standardul SH este probabil cel mai potrivit pentru motociclete insa nu prea se mai gaseste. Oricum, uleiurile etichetate drept "conservant de energie" care reclama scaderea consumului NU sunt recomandate pentru ambreajul umed al motocicletelor. Ar fi 0W20, 5W30, 10W30.

Cei mai multi fabricanti de ulei standard S probabil folosesc procedeul omologat Chevron Iso-DeWaxing, cumparand apoi un pachet de aditivi de la alte companii care sunt considerabil tinute in frau de standardele API. Companiile de aditivi cum ar fi Lubrizol, Ethyl, Infinium sau Oronite dezvolta formule de aditivi pe care le omologheaza dupa care le ofera marilor producatori de ulei. Din pacate, datorita comoditatii si spiritului de afaceri, vom gasi cam acelasi "lichid galbui" comercializat sub diferite nume si bidonase. Desi companiile mari producatoare de uleiuri incearca sa ne convinga de superioriatea produselor lor, daca au stampila API pe ele, probabil sunt aproape identice cu ale concurentei.


Ulei de curse (racing)

Probabil ca oricine este tentat sa exclame "waw" ulei racing - trebuie sa fie cel mai bun! Hmm, oare? Trebuie tinut cont ca un motor folosit la curse este pornit odata doar, incalzit cu mare atentie, si apoi rulat cu o turatie aproape de zona rosie pentru cateva ore maximum.100 sau 500 km mai tarziu motorul va fi complet dezasamblat iar componentele principale schimbate. In plus trebuie tinut cont ca motoarele Dvs sunt un pic diferite de cel al lui... Rossi.


De ce schimbam uleiul?

Cum am aflat pana acum, uleiul este o combinatie de una sau mai multe uleiuri de baza si un complicat pachet de aditivi. Uleiul de baza propriu zis monograd va rezista cam cat motorul motocicletei Dvs - multe sute de mii de km, multi ani la rand. Motivul pentru care totusi schimbam uleiul este ca aditivii se distrug. Anti oxidantii obosesc in lupta lor cu acizii, detergentii si absorbantii se "imbacsesc" cu reziduuri si nu mai pot retine si cara pana la filtru mizeria. V.I.I. - aditivii pentru imbunatatirea vascozitatii - sunt "striviti" de angrenajele transmisiei. Cred ca nu mai este nevoie de mai multe completari.


Cum alegem un ulei pentru motocicleta noastra?

In cazul motocicletelor avem de'a face cu cateva probleme mai speciale. In primul rand, majoritatea motocicletelor au ambreaj in baie de ulei, acelasi ulei din motor. Daca acest ulei are un continut ridicat de molibden atunci exista pericolul ca ambreajul sa inceapa sa patineze. Asadar evitati etichetele cu "conservant de energie" "reduce consumul", etc. 0W20, 5W30 si 10W30 fac parte din aceasta categorie.

Marea majoritate a motocicletelor folosesc acelasi ulei de motor si pentru transmisie. Transmisia este un adevarat ucigas pentru V.I.I. (aditivi pentru imbunatatirea vascozitatii) astfel, un ulei atat de recomandat ca 10W40 mineral cu un bogat continut de V.I.I. ar trebui evitat. De asemenea nu puteti folosi nici 10W30 datorita modificatorilor de frecare. Si'atunci? Ce folosim totusi? Uleiurile comerciale 15W40 nu sunt o alegere proasta deoarece au un continut relativ scazut de V.I.I. Orice ulei sintetic dar atentie! CU ADEVARAT sintetic va avea un continut scazut de V.I.I. astfel se pare ca merita diferenta de pret fata de cele minerale etichetate ca "sintetice".

Datorita multor factori dar in primul rand datorita climei, multi dintre noi fac pauze mari de folosire a motocicletelor. Asta inseamna ca in timp, uleiul are timp sa se scurga complet in carter, lasand motorul fara protectie. Pornirea dupa o lunga perioada de stationare poate fi o adevarata provocare pentru motor. Calitatea unui ulei de a nu se scurge complet, de a lasa acea "pelicula film" pe componentele importante al motorului este ceea ce trebuie sa cautati daca sunteti un biker sporadic.

Sunt cateva avantaje pe care as vrea sa le mentionez la uleiurile sintetice (veritabile).

Uleiul sintetic are un factor de vascozitate ridicat fata de cele minerale. Sinteticele au o mai buna rezistenta la subtiere la temperaturi ridicate si ingrosare la temperaturi scazute. Cum sinteticele au foarte putin sau chiar deloc V.I.I. rezista mai mult la datorie fara modificari drastice ale vascozitatii. Sinteticele au o mai puternica pelicula decat cele minerale asfel dureaza mult mai mult pana acestea se vor scurge in totalitate in carter. Iar sinteticele din diesteri sunt molecule polare ce au proprietati solvante si dizolvareziduurile si produsele postcombustie.
  • borsy

  • Mesaje scrise: 3,025
  • Locatie: Alba
  • Masina: Insignia 2011 A20DT
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 27 Mai 2013

  • Mesaj Privat
Poate editeaza un moderator enormitatea de text.........prieteni, aveti impresia ca sunteti pe facebook? Pui un link si ai rezolvat problema.
  • inspire

  • Mesaje scrise: 33
  • Locatie: Braila
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 30 Oct 2014

  • Mesaj Privat
Ala este un copy-paste la linkul dvs. pe care l-ati pus mai sus. Si-asa am o varza-n cap (desi zic ca m-as pricepe la sistematizarea informatiilor), cel putin eu, haideti sa nu facem discutia si mai greu de atat de urmarit. Va rog frumos !
  • kappy666

  • Mesaje scrise: 22
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Astra 2004 Z17DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Oct 2014

  • Mesaj Privat
@inspire,borsy
este un copy paste ,am si specificat asta....
am considerat informatia ca fiind utila pentru alti forumisti de aceea am postat-o aici
daca dumneavoastra sau un moderator considerati inutila informatia,se poate sterge
seara buna!
  • inspire

  • Mesaje scrise: 33
  • Locatie: Braila
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 30 Oct 2014

  • Mesaj Privat
Eu n-am zis ca e inutila informatia, dar era bine sa va opriti la link. Eu cel putin am intrat pe acel link si am citit. De aceea nu cred ca era nevoie. Atata tot.
  • Red_dog

  • Mesaje scrise: 1,112
  • Locatie: Arges
  • Masina: Vectra 2003 z18Xe
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 10 Mai 2009

  • Mesaj Privat
Citind si rascitind aceste postari, nu prea inteleg, ca utilizator de autoturism cu cunostinte medii, ce ulei ar fi recomandat pentru orice motor. Nu e mai nimic clar, decat niste comparatii din care multi nu inteleg mare lucru.
Spe exemplu, pentru o zafira 2.0 dti 2001 cu 250 k km cam ce ulei ar fi indicat?
Sau pentru vectra mea, 1.8 benzina 2003, eu folosesc GM 5w30..e bun sau slab uleiul GM? ce ulei ar fi in aceeasi clasa cu el?
Pentru o astra 1.9 CDTI 2007, cu dpf si 101 cai ce ulei ar fi indicat?
  • borsy

  • Mesaje scrise: 3,025
  • Locatie: Alba
  • Masina: Insignia 2011 A20DT
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 27 Mai 2013

  • Mesaj Privat
Zafira: LM high tech 5w40 sau Valvoline MaxLife, sau Durablend 5w40, Shell Helix HX7 5w40, A3/B4
Vectra: Valvoline SynPower 5w30 sau LM Special Tec LL 5W-30, A3/B4
Astra: Valvoline SynPower Xtreme C3 XL III 5w30
Skip ads

  1. Home
  2. Ingrijire si Intretinere
  3. Uleiuri, Lichide si Carburanti

Discutii similare

Intra in ClubOpel!

check Cea mai mare comunitate Opel
check Intalniri locale
check Skip Ads
check Vinzi/Cumperi
check Gratuit pe viata




CO+FB CO+FB CO+YT CO+IG CO+TWTR