Foarte utile informatiile primite! La cat de frica mi-a fost mie sa ma bag la asa ceva (si eu mai am habar de ceva mecanica si putina indemanare), inteleg de ce multora nici prin cap nu le-ar trece ca pot face singuri inlocuirea suportilor de amortizor (flanselor). S-ar impune un mic tutorial dar pana atunci informatiile valoroase pe care le-au postat colegii si micile observatii pe care le voi expune cred ca le vor fi de ajutor amatorilor de pe forum.
Am ales sa inlocuiesc prima data flansa de pe dreapta, pentru ca pe aceasta parte imi trosnea la denivelari, cu roata virata. Iata cum:
-se demonteaza gura de plastic de admisie aer dinaintea filtrului (doua clipsuri);
-se desfac cele doua piulite care fixeaza tubul articulat al debitmetrului pe clapeta acceleratie (torx 30);
-se scoate capacul filtrului de aer si se lasa pe motor, fara a scoate mufa debitmetrului,caci ar fi inutil, apoi se extrage filtrul de aer (patru cleme tin capacul);
-se scoate si cutia de plastic a filtrului (un surub cu hex.10);
-se trage frana de mana, se baga in viteza I si se pun pene (pietroaie, caramizi) la rotile care raman pe sol, opuse partii pe care lucram, atat in fata cat si in spate;
-se slabesc prezoanele rotii (eu o fac intotdeauna dupa ce ridic usor masina pe cric);
-se ridica masina pe cricul din dotarea stadard si se asigura cu un butuc sub lonjeron (m-am folosit si de cricul hidraulic si o bucata de lemn intercalata intre cric si lonjeron iar pe butuc am intercalat o bucata de cauciuc dreptunghiulara), Roata trebuie sa ramana in aer dupa ce se lasa masina pe butuc, bineinteles. Cealalta roata ramane pe sol, nu e necesara suspendarea pe ambele parti;
-se scot prezoanele si roata;
-se scoate siguranta de tabla de la furtunul de frana ce duce in etrier (cu patentul ce prinde de siguranta iar cu capul unui levier sau prelungitor se loveste usor in patent, e lesne sa-ti dai seama ca spre masina, nu spre exterior);
-se desface surubelul clemei de prindere a cablului ABS, cu o tubulara de 10 (merge si o inelara);
-se scot piulitele care fixeaza flansa sus in aripa cu o cheie tubulara de 13. Cu inelara nu ai pozitie la piulita dinspre bord;
-se desfac cele doua piulite de la suruburile ce prind amortizorul in portfuzeta, cu cheie tubulara sau fixa de 18 iar contra se tine cu tubulara E18 (cap surub stelat) si se scot suruburile (poate e necesar sa le scoateti tot prin desfiletare pentru ca trec si prin talpa amortizorului si prin portfuzeta si nu raman chiar aliniate dupa desfacerea piulitelor de sus). La fel de bine poti sa tragi de ele cu mana dreapta dar sa mai misti un pic porfuzeta in sus-jos, ies oricum.
Inainte de a scoate aceste suruburi eu unul am ridicat putin cu cricul de bratul inferior sa comprim arcul vreo 3 cm apoi am pus presa de arcuri (modelul acela cu doua suruburi cu gheare sus si jos). Nu este absolut necesar, dupa cum, pe buna dreptate, a scris @PL500 mai sus. Eu am facut asa doar pentru ca n-am mai umblat la arcuri niciodata si mi-a fost oarecum frica sa ma bazez doar intr-o piulita, cea din capul amortozorului la extragerea ansamblului arc-amortizor;
-cu grija, sa nu rupem cablul ABS sau sa agatam racordul franei, dirijam in jos amortizorul cu arcul si flansa pe el (si cu presa, in cazul meu) si-l scoatem afara . Prima victorie!
Acum, cu tubulara de 17 descrisa de @dancuciureanu mai sus (sau cu o inelara smecherita ca a mea) se baga pe piulita care prinde flansa sus pe amortizor si in timp ce se tine contra cu un imbus hexagonal (de 6, cred) din otel calit, nu ieftinatura, se desface. Filetul e normal. Zic asta pentru ca vazand ce greu se desface sunteti tentati sa credeti ca poate o fi filetul pe stanga. Nu ma refer aici la cunoscatori!..Fac o mica paranteza: desi am avut cheie buna si imbus solid, cu cap pentru prelungitor sau pentru adaptor clichet, mi s-a torsionat capul adaptorului pentru clichet si m-am oprit din rasucire. Am plecat la un mecanic cu amortizorul in mana si acesta l-a desfacut repejor (ca era cam ocupat) cu un imbus profil "L" dar tare afurisit, marca Yato. Tin sa precizez ca a tine contra cu imbusul e un fel de a spune pentru ca la fel de bine poti rasuci de imbus si sa tii contra cu cheia de 17. In tot acest timp arcul a ramas comprimat cu presa.
O eroare pe care vreau s-o evidentiez este aceea ca nestiind ce si cum, dupa ce am desfacut piulita (sub care mai e o saiba grover) am lasat telescopul sa se duca singur in jos si cu mare efort l-am mai putut ridica in noua flansa. De fapt singur mi-era imposibil. Am fost nevoit sa improvizez, adica am bagat piulita in capul amortizorului si am tras cu un cleste in sus, apoi, in timp ce partenerul de distractie a prins cu un cleste papagal de tija cea alunecoasa si lucioasa (vai!, vai!) sprijinindu-l de o spira, sa nu fie absorbita iar, am scos piulita si am bagat rapid talerul cu rulmentul cel nou si peste, flansa apoi saiba grover si piulita. Nu mi-a iesit din prima! Am strans periculos de mult presa, in disperare de cauza (alta greseala!). Am strans apoi pana n-am mai putut! Alta victorie!
Rulmentul vechi era curat, uns bine si...de plastic! Socant sau nu, masina sta pe un rulment de plastic! Daca o fi din 2002, de cand e masina, jos palaria...
E cam lunga postarea dar vreau sa spun, pentru cei care n-au mai vazut cum vine rulmentul pe amortizor: acesta vine prins intre doua saibe subtiri dar, cred, extrem de bine calite, caci n-am vazut vreo urma de uzura pe ele iar aceste doua saibe sunt cuprinse pe exterior de o garnitura de cauciuc care nu lasa praful sa intre la rulment. Saiba de jos sta pe talerul din capul arcului (acest taler are in centru un mic distantier pe care cred ca se centreaza saiba, n-am prea avut timp sa vad bine caci deja nu-mi mai ardea de experimente sau material didactic pentru forum). Cea de sus sta in contact direct cu flansa suport amortizor. Pe stanga voi sta mai degajat sa studiez. Si voi aplica si o metoda de a impiedica tija telescopului sa fie trasa in amortizor, fara urme de patent pe luciu!
S-o scurtez...montarea in ordine inversa, de catre doua persoane: una sa ghideze flansa pe pozitie si sa prinda suruburile in aripa, apoi poate sa bea o tuica,
![Laughing](//www.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Victorie finala! Uraaa!
Si ca sa pun punct, pe drumul catre casa deja parca aveam alta stabilitate (autosugestie!) iar la niste denivelari: trosc!, poc! pe ce parte credeti? pe aia pe care aveam flansa noua!