Joi 26 Feb, 2009 11:28 am
Salutare,
Prin acest post vin in intampinare celor care - ca si la mine - nu le ard becurile de diagnoza (ABS, EPS, Abgas, MIL) si au bord cu turometru.
Am vazut discutiile de pe acest topic si mi-am facut curaj sa-mi desfac si eu panoul de instrumente (bordu') sa vad ce are.
Ca se le desfaci, sunt mai multe etape pe care trebuie sa le parcurgi. Nu e deloc greu, dar trebuie sa stii ce si cum. Poze nu am facut ca era noapte si nu aveam la mine aparatul cu blitz...
Deci, in ordine:
Ca sa demontezi panoul de instrumente trebuie prima data sa iei jos ornamentul negru din fata lor, este prins cu doua suruburi cruce si cu niste cleme. Dupa ce ai dat jos cele doua suruburi, trebuie sa tragi cu forta de ornament si preferabil uniform pe toata suprafata ca sa iasa. Dupa asta, panoul cu instrumentele este prins cu 4 suruburi pe care ar fi bine sa le scoti cu surubelnita cu cap magnetic.
Dupa acesta vine mufa cu zavor si ai in mana panoul cu instrumentele.
Repet, urmatoarea procedure trebuie urmata daca: nu-ti ard becurile pe care le-ai verificat ca sunt bune (verificare cu ohm-metru).
- pe spate, de unde ai acces la becuri sunt niste suruburi torx micutze pe care trebuie sa le scoti.
- din fata, trebuie sa scoti plasticul negru in care este prins plexidul transparent. Asta este prins cu niste cleme de plasticul alb care constituie corpul panoului de instrumente
- instrumentele mecanice (sau ma rog, electromecanice) gen turometru, vitezometru, temperatura apa si nivel combustibil au un sistem de prindere asemanator cu niturile de plastic cu care este prinsa bara. Au in mijloc o tijutza de plastic, care intra in ele si le tine inflorite. Cu ajutorul unui ac se scot aceste tijutze de plastic. Atentie, se pun la loc foarte greu, si este recomandata ascutirea lor inainte de montare la loc.
- mai sunt niste cleme care prind LCD-ul care afiseaza km-ii parcursi
Dupa parcurgerea acestor operatiuni, ai in mana circuitul imprimat de care sunt prinse becurile, LED-urile SMD. Mare grija sa aveti de caciulita de cauciuc care este la capatul batului de plastic cu care comuti modurile de afisare a km-rilor parcursi etc. Se pierde foarte usor.
La mine problema era de la o infiltratie de CEVA (inca nu mi-am dat seama ce era) lichid, care a mancat o mica parte de la o conducta de pe circuitul imprimat. Aceasta conducta facea legatura intre alimentarea grupului de becuri/leduri SMD de diagnoza si martorul pt. Airbag de la care primea alimentare acest grup de consumatori electrici.
Pentru refacerea unei conducte pe un circuit imprimat sunt trei metode, care au niste pasi comuni:
- se curata zona cu alcool (eu am folosit aftershave care nu contine glicerina) si betigas pentru curatat urechi
- daca portiunea lipsa nu este substantiala (adica mai multi centimentri) cu ajutorul unul cutter se zgarie in placa de circuite portiunea de circuit lipsa. Aceasta zgarietura trebuie sa intre un pic (mai putin de un mm) in portiunea unde circuitul este intact.
1. Metoda - umplere cu grafit:
- cu ajutorul unui creion HB se umple zgarietura facuta la pasul anterior cu grafit. Traseul aceste trebuie protejat insa dupa umplere prin acoperire cu lac.
2. Metoda - umplere cu fludor: e cea mai sigura metoda deoarece fludorul solidificat nu este afectat de apa, umezeala etc.
- se foloseste de preferinta un ciocan de lipit, cat mai subtire. Eu am folosit cu succes un ciocan de lipit cumparat de la "rusi" din piata. Acest ciocan trebuie sa fie foarte fierbinte.
- se umezeste (cu un pic pic pic) de apa portiunea zgariata cu cutterul
- portiunea zgariata se freaca cu un pic de Aspirina. Da, aspirina. Si cumparati aspirina din aceea pe care scrie acid acetilsalicilic. Acest acid este cel mai bun acid pentru lipire cu fludor, folosind aspirina, parca piesele lipite se unesc instantaneu.
- se ia un pic de fludor cu ciocanul de lipit si se lasa sa se fluidifice de tot. Adica sa se topeasca.
- se aplica ciocanul de lipit pe portiunea unsa in prealabil cu aspirina.
- si este refacut traseul.
3. Metoda - inlocuire cu fir - se foloseste daca portiunea
Se folosesc pasi din metoda anterioara (unsul cu aspirina)
- se foloseste un fir preferabil izolat (provenind de la o bobina de preferinta). Se taie firul la dimensiunea dorita
- aspirina topeste izolatia de pe acest fir cand este in contact cu acesta si incalzita
MARE MARE GRIJA!
Aspirina incalzita se transforma in lichid apoi foarte repede in aburi de aspirina, care NU trebuie inhalata sub nicio forma! Este foarte naspa de inhalat.
Se remonteaza totul.
Cand ajungeti la tijutzele de plastic pe care le bagati in clemele care infloresc, aveti grija sa aplicati o presiune modesta acului indicator in centrul acestuia pentru a tine la loc instrumentul moto-mecanic. Pentru o mai usoara abordare, este recomandat sa ascutit un pic tijutzele astea de plastic.
Succes.