- dancuciureanu
- Moderator
- 16,457 mesaje
- din 26 Jun 2006
- Agila 2001 Z10XE + Z12XE
- Iasi
dancuciureanu
- Mesaje scrise: 16,457
- Locatie: Iasi
- Masina: Agila 2001 Z10XE + Z12XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 26 Jun 2006
- Mesaj Privat
mikyboy mai toate daca nu toate chiulasele sunt din aluminiu, radiatoarele la fel...
Antigelul se schimba de preferat la 2-3 ani, lichid frana 2 ani si asta o spun toti producatorii auto. In timp antigelul isi pierde din proprietati si ataca aluminiu/fier, lichidul de frana devine si el mancator de garnituri.
Antigelul se schimba de preferat la 2-3 ani, lichid frana 2 ani si asta o spun toti producatorii auto. In timp antigelul isi pierde din proprietati si ataca aluminiu/fier, lichidul de frana devine si el mancator de garnituri.
- adrian82
- **
- 361 mesaje
- din 17 Aug 2008
- Astra 2001 y17dt
- Bucuresti
adrian82
- Mesaje scrise: 361
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2001 y17dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 17 Aug 2008
- Mesaj Privat
- mikyboy
- *******
- 5,735 mesaje
- din 08 Dec 2006
- Insignia 2014 A20TDH
- Sibiu
mikyboy
- Mesaje scrise: 5,735
- Locatie: Sibiu
- Masina: Insignia 2014 A20TDH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 08 Dec 2006
- Mesaj Privat
multumesc pentru informatie Dane. Eu stiam ca la cele mai vechi care nu aveau antigel fara silicati erau chiuloasele din fier sau alte aliaje si nu aluminiu. Abia cand au fost introduse cele de aluminiu a aparut si chestia cu antigelul fara silicati. Important este ca am mai invatat si eu ceva. Sunt curios daca Drogas va vea probleme cu masina pentru ca nu a schimbat antigelul de 5 ani... sau intradevar partea cu schimbatul e doar politica de vanzari...
- Drogas
- ****
- 1,260 mesaje
- din 11 Sep 2006
- Bucuresti
Drogas
- Mesaje scrise: 1,260
- Locatie: Bucuresti
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 11 Sep 2006
- Mesaj Privat
mikyboy a scris: Sunt curios daca Drogas va vea probleme cu masina pentru ca nu a schimbat antigelul de 5 ani... sau intradevar partea cu schimbatul e doar politica de vanzari...
M-am mai gandit si in primavara o sa il schimb impreuna cu lichidul de frana ( o sa duc motorul la 90 de grade-scot tot ce iese si pun tot atat facut 50-50 cu apa, chiar daca o sa intre 5 litri numai) - o sa fie mai mult o "reimprospatare",intradevar in acest moment am 4 ani jumate cu masina si NU am schimbat antigelul( duce pana la -35 de grade, e curat si rozaliu ) probabil nici neamtu nu l-a schimbat de ceva vreme ca nu e prost sa vanda masina cu schimbul de ulei /antigel /lichid de frana facut.
Probabil are sigur aproape 6 ani.
PS Oricum am vazut antigel HEPU care cica tine 5 ani sau 175000 km
- mikyboy
- *******
- 5,735 mesaje
- din 08 Dec 2006
- Insignia 2014 A20TDH
- Sibiu
mikyboy
- Mesaje scrise: 5,735
- Locatie: Sibiu
- Masina: Insignia 2014 A20TDH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 08 Dec 2006
- Mesaj Privat
Hepu este bun intradevar dar tot nu l-as lasa mai mult de 2-3 ani asa cum spunea si dancuciureanu si altii pe acest forum. ca si sfat drogas, inainte sa il pui pe cel nou (desi masina ta este relativ noua), nu ar strica sa ii faci un plin cu apa demineralizata si sa faci o tura cu masina pana se incinge iara apoi dupa ce o scoti sa pui initial doar antigel vreo 3.5l si apoi sa completezi cu apa (nu vei putea scurge complet tot lichidul din motor si va mai ramane putina apa). Oricum totul tine si de bani...
- adrian82
- **
- 361 mesaje
- din 17 Aug 2008
- Astra 2001 y17dt
- Bucuresti
adrian82
- Mesaje scrise: 361
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2001 y17dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 17 Aug 2008
- Mesaj Privat
Dan56- Suspendat
- 775 mesaje
- din 12 Feb 2009
- Astra 2008 Z13DTH
- Sibiu
Dan56- Mesaje scrise: 775
- Locatie: Sibiu
- Masina: Astra 2008 Z13DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 12 Feb 2009
- Mesaj Privat
Am schimbat azi antigelul. Am procedat asa:
1. Mers cu masina pana a ajuns la 88 grade, de unde a scazut la 85 (deci lucreaza termostatul)
2. Atasat un furtun de vreo 2 m la stutul de pe radiator si pus intr-un bidon de 11 l.
3. Deschis robinetul de evacuare si scos busonul de pe vasul de expansiune. Au curs ~6 litri de antigel. Am pornit motorul si l-am lasat la relanti vreo 30 de secunde (cu ochii pe termometru), dar n-a mai curs nici o picatura.
4. Lasat motorul vreo 3 ore sa se raceasca (intre timp am amestecat 3 l antigel Hepu cu 3 l de apa distilata, l-am verificat, -40 grade).
5. Strans robinetul de pe radiator.
6. Turnat antigelul proaspat in vasul de expansiune. Au intrat cam 5,3 - 5,4 l.
7. Pus buson vas expansiune, pornit motor si iesit la incalzire. Dupa ce a deschis termostatul (fix 88*), m-am intors acasa si-am completat (scazuse putin in vas, am adaugat 500 ml.)
8. Verificat densitatea: -34.
Sa vina iarna
1. Mers cu masina pana a ajuns la 88 grade, de unde a scazut la 85 (deci lucreaza termostatul)
2. Atasat un furtun de vreo 2 m la stutul de pe radiator si pus intr-un bidon de 11 l.
3. Deschis robinetul de evacuare si scos busonul de pe vasul de expansiune. Au curs ~6 litri de antigel. Am pornit motorul si l-am lasat la relanti vreo 30 de secunde (cu ochii pe termometru), dar n-a mai curs nici o picatura.
4. Lasat motorul vreo 3 ore sa se raceasca (intre timp am amestecat 3 l antigel Hepu cu 3 l de apa distilata, l-am verificat, -40 grade).
5. Strans robinetul de pe radiator.
6. Turnat antigelul proaspat in vasul de expansiune. Au intrat cam 5,3 - 5,4 l.
7. Pus buson vas expansiune, pornit motor si iesit la incalzire. Dupa ce a deschis termostatul (fix 88*), m-am intors acasa si-am completat (scazuse putin in vas, am adaugat 500 ml.)
8. Verificat densitatea: -34.
Sa vina iarna
Dan56- Suspendat
- 775 mesaje
- din 12 Feb 2009
- Astra 2008 Z13DTH
- Sibiu
Dan56- Mesaje scrise: 775
- Locatie: Sibiu
- Masina: Astra 2008 Z13DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 12 Feb 2009
- Mesaj Privat
Dan56 a scris:Am schimbat azi antigelul. Am procedat asa:
1. Mers cu masina pana a ajuns la 88 grade, de unde a scazut la 85 (deci lucreaza termostatul)
2. Atasat un furtun de vreo 2 m la stutul de pe radiator si pus intr-un bidon de 11 l.
3. Deschis robinetul de evacuare si scos busonul de pe vasul de expansiune. Au curs ~6 litri de antigel. Am pornit motorul si l-am lasat la relanti vreo 30 de secunde (cu ochii pe termometru), dar n-a mai curs nici o picatura.
4. Lasat motorul vreo 3 ore sa se raceasca (intre timp am amestecat 3 l antigel Hepu cu 3 l de apa distilata, l-am verificat, -40 grade).
5. Strans robinetul de pe radiator.
6. Turnat antigelul proaspat in vasul de expansiune. Au intrat cam 5,3 - 5,4 l.
7. Pus buson vas expansiune, pornit motor si iesit la incalzire. Dupa ce a deschis termostatul (fix 88*), m-am intors acasa si-am completat (scazuse putin in vas, am adaugat 500 ml.)
8. Verificat densitatea: -34.
Sa vina iarna
1. Mers cu masina pana a ajuns la 88 grade, de unde a scazut la 85 (deci lucreaza termostatul)
2. Atasat un furtun de vreo 2 m la stutul de pe radiator si pus intr-un bidon de 11 l.
3. Deschis robinetul de evacuare si scos busonul de pe vasul de expansiune. Au curs ~6 litri de antigel. Am pornit motorul si l-am lasat la relanti vreo 30 de secunde (cu ochii pe termometru), dar n-a mai curs nici o picatura.
4. Lasat motorul vreo 3 ore sa se raceasca (intre timp am amestecat 3 l antigel Hepu cu 3 l de apa distilata, l-am verificat, -40 grade).
5. Strans robinetul de pe radiator.
6. Turnat antigelul proaspat in vasul de expansiune. Au intrat cam 5,3 - 5,4 l.
7. Pus buson vas expansiune, pornit motor si iesit la incalzire. Dupa ce a deschis termostatul (fix 88*), m-am intors acasa si-am completat (scazuse putin in vas, am adaugat 500 ml.)
8. Verificat densitatea: -34.
Sa vina iarna
PS: Uitasem, capacitatea circuitului de racire este (am aflat de la Edwin) de 7,6 l. Deci nu a curs tot antigelul, probabil diferenta de 1,6 -1,8 l a ramas prin motor. De-aia a urcat limita de inghet de la -40 la -34.
Rog un moderator sa stearga un post, din graba am activat "citeaza" in loc de "modifica". Cer scuze.
- deleted-18977
- ****
- 2,349 mesaje
- din 28 Mai 2008
deleted-18977
- Mesaje scrise: 2,349
- Locatie:
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 28 Mai 2008
- Mesaj Privat
Dan56- Suspendat
- 775 mesaje
- din 12 Feb 2009
- Astra 2008 Z13DTH
- Sibiu
Dan56- Mesaje scrise: 775
- Locatie: Sibiu
- Masina: Astra 2008 Z13DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 12 Feb 2009
- Mesaj Privat
c@t@lin
- Mesaje scrise: 30
- Locatie: Prahova
- Masina: Vectra 1997 X16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 08 Jul 2010
- Mesaj Privat
Am si eu o intrebare referitoare la tipul de antigel pe care ar trebui sa-l folosesc. Acum cateva luni am cumparat un vectra B motor x16xel din 1997 , m-am uitat la antigel si am vazut ca-i portocaliu. Din cate am citit pe forum si din cartea de intretinere antigelul asta e fara silicati iar la masina mea trebuia sa fie antigel verde sau albastru cu silicati. E vreo problema daca se foloseste antigel fara silicati pentru masini mai vechi de 2001? Ce se poate intampla, tipul asta de antigel nu protejeaza la fel de bine circuitul de racire pt astfel de masini?
- mikyboy
- *******
- 5,735 mesaje
- din 08 Dec 2006
- Insignia 2014 A20TDH
- Sibiu
mikyboy
- Mesaje scrise: 5,735
- Locatie: Sibiu
- Masina: Insignia 2014 A20TDH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 08 Dec 2006
- Mesaj Privat
corsamare
- Mesaje scrise: 98
- Locatie: Iasi
- Masina: Corsa 2008
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 29 Mar 2008
- Mesaj Privat
Am mai scris acu' vreo 2 ani; "antigelul" (termenul tehnic cred ca e "lichidul de racire") se compune din apa, etilen-glicol si niscai "aditivi" (printre care si faimosii silicati). Rolul principal al aditivilor ar fi sa inhibe coroziunea partilor metalice (fonta era ceva mai stabila - si se turna si ceva mai gros; aluminiul e mai activ chimic, si a patruns si la radiatoare, unde e MULT mai subtire!). Acesti aditivi reprezinta "marea necunoscuta", ei fiind adesea "secret de fabricatie", greu de verificat sub aspect al eficacitatii (ideea e ca orice substanta de acest fel are o stabilitate limitata si odata "consumata", descompusa sau degradata se pierde proprietatile de protectie anticorosiva.
Altfel, apa ramane apa iar etilen-glicolul e si el destul de stabil (desi nici el vesnic! eu am vazut asemenea fluid devenit ca untura - adica vascos pana la incetarea curgerii).
Incaodata: motivul schimbarii e probabil pierderea calitatilor aditivilor si poate si o componenta de marketing?
OFF-TOPIC: lichidul de frana stiam ca se contamineaza cu apa (acest lichid e un alcool cu molecula ciclica care are temperatura de fierbere ridicata; apa ii compromite stabilitatea la temperatura peste 100 de grade, temperatura atinsa in anotimpul cald in sistemele de franare moderne; a se cauta "vapour lock" si ce inseamna asta pentru frana hidraulica)
Ca si in alte privinte, se poate face o (mica) economie amanand schimbarea lichidului de racire, insa atentie, sa nu ajungeti la reparatii mult mai costisitoare. E de asteptat ca un antigel mai scump sa fie aditivat cu compusi de calitate mai buna, dar nu exista nici o garantie in acest sens (exista si politica de a cere un pret mare, vizand segmentul "snobilor" care vor "the best", fara o reflectare reala in calitate).
In concluzie: Prima conditie e testul cu termodensimetrul; a doua e aspectul si a treia (dar numai daca aspectul multumitor) e vechimea. Daca temperatura de congelare e compromisa (termodensimetrele sunt in general etalonate pentru 15 grade) e recomandata inlocuirea; de asmeni, un antigel tulbure recomanda si spalarea malului din sistem. In fine, se poate merge peste cei 2 ani, dar la maxim 4-5 ani TREBUIE schimbat! Si sa nu ajungeti la o asemenea durata decat daca nu pierdeti deloc (adica nu ati adaugat), si lichidul e limpede.
Parerea mea!
Toate cele bune!
Altfel, apa ramane apa iar etilen-glicolul e si el destul de stabil (desi nici el vesnic! eu am vazut asemenea fluid devenit ca untura - adica vascos pana la incetarea curgerii).
Incaodata: motivul schimbarii e probabil pierderea calitatilor aditivilor si poate si o componenta de marketing?
OFF-TOPIC: lichidul de frana stiam ca se contamineaza cu apa (acest lichid e un alcool cu molecula ciclica care are temperatura de fierbere ridicata; apa ii compromite stabilitatea la temperatura peste 100 de grade, temperatura atinsa in anotimpul cald in sistemele de franare moderne; a se cauta "vapour lock" si ce inseamna asta pentru frana hidraulica)
Ca si in alte privinte, se poate face o (mica) economie amanand schimbarea lichidului de racire, insa atentie, sa nu ajungeti la reparatii mult mai costisitoare. E de asteptat ca un antigel mai scump sa fie aditivat cu compusi de calitate mai buna, dar nu exista nici o garantie in acest sens (exista si politica de a cere un pret mare, vizand segmentul "snobilor" care vor "the best", fara o reflectare reala in calitate).
In concluzie: Prima conditie e testul cu termodensimetrul; a doua e aspectul si a treia (dar numai daca aspectul multumitor) e vechimea. Daca temperatura de congelare e compromisa (termodensimetrele sunt in general etalonate pentru 15 grade) e recomandata inlocuirea; de asmeni, un antigel tulbure recomanda si spalarea malului din sistem. In fine, se poate merge peste cei 2 ani, dar la maxim 4-5 ani TREBUIE schimbat! Si sa nu ajungeti la o asemenea durata decat daca nu pierdeti deloc (adica nu ati adaugat), si lichidul e limpede.
Parerea mea!
Toate cele bune!
- mikyboy
- *******
- 5,735 mesaje
- din 08 Dec 2006
- Insignia 2014 A20TDH
- Sibiu
mikyboy
- Mesaje scrise: 5,735
- Locatie: Sibiu
- Masina: Insignia 2014 A20TDH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 08 Dec 2006
- Mesaj Privat
ai dreptate in ceea ce ai scris de aceea si eu recomand schimbarea antigelului si lichidului de frana odata la 2 ani (nu e chiar o avere...) decat sa ai apoi probleme mult mai mari. Cat despre testul cu termodensimetrul ar trebui ca temperatura masurata a amestecului apa demineralizata-antigel sa fie undeva la -30-35 grade si nu mai mult de -40 grade (antigelul pur in bidon are undeva la -60 grade) de aceea producatorii scriu ca amestecul recomandat este 1:1 ca sa iasa bine...
- alexx1402
- ****
- 1,753 mesaje
- din 17 Aug 2010
- Astra 2017 B16DTH
- Alta tara
alexx1402
- Mesaje scrise: 1,753
- Locatie: Alta tara
- Masina: Astra 2017 B16DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 17 Aug 2010
- Mesaj Privat
Unele tipuri de antigel nediluat ingheata mai repede decat cel diluat cu apa
La etilen-glicol:
- amestec 50% antigel 50% apa - ingheata la -37C
- amestec 70% antigel 30% apa - ingheata la -64C
- amestec 100% antigel 0 % apa - ingheata la -14C - Atentie mare.
La propilen-glicol:
- amestec 50% antigel 50% apa - ingheata la -32C
- amestec 60% antigel 40% apa - ingheata la -47C
- amestec 100% antigel 0 % apa - ingheata la -57C
La etilen-glicol:
- amestec 50% antigel 50% apa - ingheata la -37C
- amestec 70% antigel 30% apa - ingheata la -64C
- amestec 100% antigel 0 % apa - ingheata la -14C - Atentie mare.
La propilen-glicol:
- amestec 50% antigel 50% apa - ingheata la -32C
- amestec 60% antigel 40% apa - ingheata la -47C
- amestec 100% antigel 0 % apa - ingheata la -57C
al3kcs
- Mesaje scrise: 6
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2007 1.7
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 07 Jan 2009
- Mesaj Privat
al3kcs
- Mesaje scrise: 6
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2007 1.7
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 07 Jan 2009
- Mesaj Privat
- gabiopel
- *******
- 5,796 mesaje
- din 23 Sep 2007
- Astra 2002 Y20 DTH-2.0 DTI
- Buzau
gabiopel
- Mesaje scrise: 5,796
- Locatie: Buzau
- Masina: Astra 2002 Y20 DTH-2.0 DTI
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 23 Sep 2007
- Mesaj Privat
al3kcs
- Mesaje scrise: 6
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2007 1.7
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 07 Jan 2009
- Mesaj Privat
- mikyboy
- *******
- 5,735 mesaje
- din 08 Dec 2006
- Insignia 2014 A20TDH
- Sibiu
mikyboy
- Mesaje scrise: 5,735
- Locatie: Sibiu
- Masina: Insignia 2014 A20TDH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 08 Dec 2006
- Mesaj Privat