nu stiu intr-adevar ce ai facut si cum ai facut lipiturile. respectele mele daca ti-au reusit perfecte. inseamna ca ai egalat performantele unei intregi linii de asamblare a ACU-urilor.
nu e vorba doar de condensatori, e vorba si de restul componentelor aflate sub tensiune (pe placa aceea se afla rezistente, diode, condensatori, circuite integrate destul de sensibile, etc). oricum, de curiozitate, ia un condensator si tine-l sub tensiune (incarca-l) ...ia-l in mana cand nu e sub tensiune, si ia-l in mana dupa ce e incarcat.... sa-mi spui ce ai simtit. condensatorul se comporta ca o baterie...condensatorii folositi in PCB-urile din ECU au rolul de acumulare de curent, sunt folositi pe post de rezerve de energie, in cazul unor caderi de scurta durata a tensiunii de alimentare, acesti condensatori sunt back-up-ul....
eu doar iti spun care este motivul pentru care noi folosim pasta respectiva. sincer nu eu am inventat utilizarea acelei paste. au facut-o altii cu mult inaintea mea, si banuiesc ca stiu ce vorbesc...ma refer la echipe intregi de ingineri, de sute de teste facute in laboratoare specializate, nu de catre un mecanic dintr-un service. nu contest faptul ca mecanicul respectiv are experienta si ca este priceput in ceea ce face. eu doar expun punctul de vedere al proiectantilor de ECU-uri. nu al utilizatorilor finali. un scurt "citat" din specificatiile unui ECU :
Tensiunea de operare : 9...17 V
Tensiunea nominala: 12 V
Tensiunea de test: 14 V
Tensiunea maxima: 24 V (ptr maxim 300 s)
o alta intrebare: de ce pe chipset-ul placii de baza al unui calculator (care nu functioneaza decat la 5/12V +- 3%) ai un radiator (pasiv sau activ) ? de ce pe integratele unei placi video si chiar pe memorii ai radiatoare pasive sau active?... ziceai mai sus ca nu e vorba de condensatori... poate ca intr-adevar condensatorii nu sunt problema, dar ce facem cu integratele? ... si crede-ma ca e mai important intr-un ECU la masina sa iti fie placa rece (adica sa nu se arda) decat intr-o placa de baza dintr-un PC de 300-400 EUR si care daca se arde nu omoara pe nimeni....parerea mea....
nu contest rolul de protectie im.potriva umiditatii si vibratiilor...dar astea sunt chestii secundare
daca un ECU se vrea a fi "water tight" sau "water resistant" se foloseste o garnitura intre carcasa de Al si capacul de tabla, precum si in jurul conectorului. de asemenea in general mai exista o pastila ptr ventilatie...este o piesa sub forma unui filtru (o rama de platic pe care se monteaza un filtru dens dintr-un material asemanator cu cordura) si care are rolul de "valva unisens"...permite eliminarea umiditatii din ECU dar nu permite intrarea din exterior a acestei umiditati.
nu ma contrazic cu voi si nu zic ca nu aveti si voi dreptate...pur si simplu am completat...voi sustineti ca pasta se foloseste doar ptr vibratii (nu fixare sa fie clar, doar reducerea nivelului de vibratii) si protectia componentelor impotriva umiditatii sau a altor particule nedorite...eu adaug transferul termic ca motiv principal (in Engine Control Unit -uri)...doar am expus motivele ptr care noi (care proiectam si executam unitati de genul asta) folosim materialele de mai sus....in specificatiile pe care le primim de la cei de la cercetare ni se spune foarte clar ce etansari sa folosim, ce materiale si rolul lor...de asemenea crede-ma ca se face zeci/sute de teste ptr fiecare tip de ECU in parte inainte de a fi produs, si se verifica modul in care se comporta acele garnituri/gelatine... fiindca datorita imbatrinirii materialului (in timp si datorita temperaturilor/variatiilor de temperatura la care este supus) acesta are tendinta de a deveni rigid si de a-si reduce coeficientul de transfer temic... se plastifiaza.... de curiozitate, sa stii ca procesul tehnologic de aplicare al acelei paste costa aproximativ 25-30 % din intreg procesul de asamblare al ECU (asamblare = plasarea componentelor si a conectorului pe PCB, asamblarea PCB-ului in carcasa, plasarea cordonului de silicon daca este water resistant, turnarea acelei substante gelatinoase, montarea capacului de tabla, prinderea celor 3/4/5/6 suruburi, si aplicarea etichetei).
ptr Airbag Control Unit sa stii ca acea pasta nu se foloseste decat cu rolul pe care l-ai expus tu (rigidizare si protectie contra umiditatii)... ACU-urile nu sunt alimentate la tensiuni atat de mari (1.5/3/5V +-1%) ... 3.5/5V se foloseste doar in momentul detonarii airbag-ului... in rest unitatea functioneaza la 1.5V....pasta se pune sub forma unei "picaturi" pe integratele mai sensibile, sau se mai foloseste un fel de lac incolor in care se cufunda intreg PCB-ul si ramane sub forma unui strat incolor/dur cu rol de protectie impotriva umiditatii si impuritatilor si rgidizare.
oricum, am sa anunt departamentele de design ca limitele tehnologice ale liniei de asamblare automate folosite de noi au fost egalate de niste oameni pasionati cu adevarat de masinile lor ! la noi se considera intreg ECU-ul ca o piesa de schimb...daca pe linia de productie sau ulterior apare o defectiune, unitatea nu se repara decat in cazuri extraordinar de rare, ci se inlocuieste cu totul...dar se pare ca ar fi cazul sa se schimbe strategia asta
numai bine va doresc.