Ai uitat parola?


  1. Home
  2. Discutii Generale
  • roBERT

  • Mesaje scrise: 1,724
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Astra 2002 Z20LET
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 09 Mai 2004

  • Mesaj Privat
Foarte interesant topicul, vin si eu cu o intebare la un motor pe benzina cum este cel de la mine de pe masina cu un cuplu de 196 Nm la 4800 rotatii pe minut si o putere maxima de 150CP obtinuta la 6000 rotatii pe minut, pentru a obtine un timp cat mai bun pe 400 m la ce turatie este recomandat sa schimb treptele de viteza?
Skip ads

  • Thanatos

  • Mesaje scrise: 1,108
  • Locatie: constanta - dk
  • Masina: Vectra 2000 X18XE1
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 24 Aug 2004

  • Mesaj Privat
ceva dupa cuplul maxim. 4est ar zice sigur, "cuplul maxim", dar nu e asa. daca schimbi la maxim atunci cand schimbi in sus, rpm de recuce cu cca. 1500 si inseama ca incepi de la o valoare mai mica a cuplului, decat daca ai merge putin peste cuplu maxim. vezi cuplu maxim ca acceleratia maxima si incadreaza valoarea ei la jumatatea cursei. ideea e ca tre sa ai o valoare media a cuplului cat mai mare pe durata unei viteze.

ai graficul cuplului?
  • roBERT

  • Mesaje scrise: 1,724
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Astra 2002 Z20LET
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 09 Mai 2004

  • Mesaj Privat
am gasit un grafic interesant pe un site englez...

adresa exacta http://members.fortunecity....vectra/#Technical
  • Slick

  • Mesaje scrise: 1,319
  • Locatie: Prahova
  • Masina: Astra 2004 Z20LET
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 29 Apr 2004

  • Mesaj Privat
Am inteles cum vine treaba... Benzina accelereaza mai bine pentru ca e intr-o treapta de viteza inferioara (cu raport mai mare) decat dieselul.

Trebuia facuta o formula pe chestia asta... ceva de genul:

Acceleratia masinii e direct proportionala cu raportul vitezei in care esti * cuplu...

Caz concret : benzina cu 180 Nm * raport de 1.5 bate un diesel cu 250 Nm cu raport de 0.9

Formula exacta la ce masina accelereaza mai bine este:

Cuplu1*Raport_Transmisie1 / Cuplu2*Raport_Transmisie2

Daca e supraunitar, masina1 intrece masina2, daca e subunitar e invers.

Concluzie :
1) La acceleratie 0-100 benzina bate la poponetz diesel-ul din cauza formulei de mai sus

2) Intr-o treapta de viteza cu raport identic, diesel-ul (chiar si la 2000 rpm) bate rau la poponeata benzina la oricate rpm ar fi turat.
Skip ads

  • Thanatos

  • Mesaje scrise: 1,108
  • Locatie: constanta - dk
  • Masina: Vectra 2000 X18XE1
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 24 Aug 2004

  • Mesaj Privat
@roBert

cam 5200, tu ce zici?

cat cobori in rpm cand urci in viteza?
  • Slick

  • Mesaje scrise: 1,319
  • Locatie: Prahova
  • Masina: Astra 2004 Z20LET
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 29 Apr 2004

  • Mesaj Privat
completare la 2) Pana la o turatie "rezonabila" pentru diesel adica max 4500 rpm (la mine se taie motorina la turatia aia).
  • Thanatos

  • Mesaje scrise: 1,108
  • Locatie: constanta - dk
  • Masina: Vectra 2000 X18XE1
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 24 Aug 2004

  • Mesaj Privat
mai slick, unde in formula ta ai numarul de rpm utile? numarul asta se reduce prin cutie si in asta consta diferenta.
  • Slick

  • Mesaje scrise: 1,319
  • Locatie: Prahova
  • Masina: Astra 2004 Z20LET
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 29 Apr 2004

  • Mesaj Privat
Formula mea merge pentru o singura treapta de viteza...

Ca sa fac o formula generala imi trebuie rapoartele tuturor treptelor.
Skip ads

  • Thanatos

  • Mesaje scrise: 1,108
  • Locatie: constanta - dk
  • Masina: Vectra 2000 X18XE1
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 24 Aug 2004

  • Mesaj Privat
Slick a scris:Formula mea merge pentru o singura treapta de viteza...

Ca sa fac o formula generala imi trebuie rapoartele tuturor treptelor.


formula ta nu merge, pt ca e statica, tu calculezi momentul pe roata intr'un singur punt (o singura turatie). ma intelegi? adica daca stai pe loc urci la turtia maxima si o bagi in viteza, dar nu pleci de pe loc. aceleratia e marime dinamica. este rata cu care viteza creste intre t1 si t2. deci ai nevoie de un calcul dinamic, in care introduci si timpul. ( prin rpm)
  • Slick

  • Mesaje scrise: 1,319
  • Locatie: Prahova
  • Masina: Astra 2004 Z20LET
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 29 Apr 2004

  • Mesaj Privat
Am scornit si eu o formula, daca nu e buna nu va luati de mine Mr. Green

--------------------------------------
Legenda :

rpm_util = plaja de turatii utile
rpm_min = turatia minima din plaja de rpm utile
rpm_max = turatia maxima din plaja de rpm utile
cuplu = cuplu mediu al motorului intre rpm_min si rpm_max (aici e o marja de eroare)
raportX = raportul treptei de viteza X

-------------------------------------

cuplu*rpm_util*raport1 +
cuplu*rpm_util2*raport2 +
cuplu*rpm_util3*raport3 +
cuplu*rpm_util4*raport4 +
cuplu*rpm_util5*raport5
=>
--------------------------------------
(rpm_util intr-o treapta mai mare va fi asa

rpm_max* ( rap_treapta_curenta/rap_treapta_precedenta) reprezinta turatia la care va scadea dupa schimbul de viteza)

rpm_max*(1-raport_treapta_curenta/raport_treapta_precedenta) reprezinta diferenta dintre rpm_max si turatia la care a scazut, deci rpm_util din treapta respectiva)
-------------------------------------------

Formula devine :


cuplu*(rpm_max-rpm_min)*raport1 +
cuplu*rpm_max(1-raport2/raport1) +
cuplu*rpm_max(1-raport3/raport2) +
cuplu*rpm_max(1-raport4/raport3) +
cuplu*rpm_max(1-raport5/raport4) +

=

----------------------------------------------
cuplu*[rpm_max(raport1 + 4 - raport2/raport1 - raport3/raport2 - raport4/raport3 - raport5/raport4) - rpm_min*raport1] = ceva care trebuie sa fie mare Mr. Green

Nu va luati de mine va rog Smile
  • bau33

  • Mesaje scrise: 31
  • Locatie:
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 25 Oct 2004

  • Mesaj Privat
si cum ramine atunci cu turbina cu geometrie variabila unde ai cuplu maxim pe o plaja destula de mare de turatii ?
  • 4EST

  • Mesaje scrise: 686
  • Locatie: Brasov
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 30 Apr 2004

  • Mesaj Privat
Thanatos a scris:ceva dupa cuplul maxim. 4est ar zice sigur, "cuplul maxim", dar nu e asa. daca schimbi la maxim atunci cand schimbi in sus, rpm de recuce cu cca. 1500 si inseama ca incepi de la o valoare mai mica a cuplului, decat daca ai merge putin peste cuplu maxim. vezi cuplu maxim ca acceleratia maxima si incadreaza valoarea ei la jumatatea cursei. ideea e ca tre sa ai o valoare media a cuplului cat mai mare pe durata unei viteze.

ai graficul cuplului?


Nu, 4EST zice sa schimbi la puterea maxima, si cand retrogradezi intri in general in zona de cuplu maxim. Cam asta e formula mea pt acceleratie maxima
Skip ads

  • roBERT

  • Mesaje scrise: 1,724
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Astra 2002 Z20LET
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 09 Mai 2004

  • Mesaj Privat
Thanatos a scris:@roBert

cam 5200, tu ce zici?

cat cobori in rpm cand urci in viteza?

Exact, imediat ce incepe sa scada, super am prins ideea. Multam
De acord si cu partea dinamica a acestei teorii...
  • Ingineru

  • Mesaje scrise: 1,086
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Vectra 1998 X16XEL
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 24 Jun 2004

  • Mesaj Privat
Daca ne uitam la ultimele evolutii ale motoarelor, s-au cam dus vremurile cand la aceiasi putere benzina batea un diesel si la acceleratie si la vit. maxima. La ora actuala un diesel modern bate orice benzinar cu aceiasi putere in toate directiile. Problema in trecut la turbodiesel era ca avea o dezvoltare f. abrupta de cuplu, care dupa ce atingea maximul scadea aproape la fel de abrupt. De aceea plaja de turatii la diesel era f. mica. Aceasta problema s-a rezolvat cu ajutorul turbocompresoarelor cu geometrie variabila. Se pare ca evolutia actuala consta in montarea compresoarelor mecanice la motoare pe benzina ceea ce duce la un "boost" important de cuplu cu pastrarea liniaritatii in dezvoltare. Aceasta va restabili suprematia benzinei (parerea mea).
  • Thanatos

  • Mesaje scrise: 1,108
  • Locatie: constanta - dk
  • Masina: Vectra 2000 X18XE1
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 24 Aug 2004

  • Mesaj Privat
@roBert - caderile de rpm sunt in mod normal diferite intre viteze, intre treceri. deci nu exitsa o valoare aplicabila pt toate schimbarile. asa ca daca ai undeva caderile de rpm pt fiecare treapta, optimizam mai bine valoarea pt fiecare viteza in parte.

@slick- nu scapi fara sa integrezi cuplul in intervalul rpm until. cuplul este dimensiunea statica, atribuita de motor fiecarei rotatii a axului. rotatiliile astea se modifica in cutie, rezultand un numar mai mic, dar cu un cuplu mai mare per rotatie. deci raportul trebuie folosit invers cand calculezi cuplu. inca o treaba, cutia asta are 5 rapoarte pt vitezele fata, si un raport final. nu poti calcula momentul trasferat la roata numai folosind un raport. iti trebuie si finalul.
hai mai bine sa facem comparatia intre masinile noastre. vedem ce cutii avem, toate rapoartele, introducem curba momentului intr'un simulartor si vedem cum stam. la vara facem si proba practica pe alea castanilor.

@bau.... ai spus singur cum ramane cu turbina variabila. asta face....mareste plaja, adica numarul rpm util, numar care este mare la benzinare.

@4EST corect, in mare cam asta este regula, dar trebuie adaptata pt fiecare motor.

@ingineru-- hai tata ca eram singur aici. Wink
  • Ingineru

  • Mesaje scrise: 1,086
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Vectra 1998 X16XEL
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 24 Jun 2004

  • Mesaj Privat
Copii am o veste proasta. Deoarece cuplul este o chestie variabila in timp o data cu turatia, singurul mod de calcul (realist) pt. ce vreti voi este o integrare a functiei de dezvoltare a cuplului pe domeniul timp; asta deoarece nu poti defini altfel exact o "medie" de cuplu/plaja de turatii utila. Intr-adevar exista o valoare medie dar aceasta este ponderata nu aritmetica. Daca vreti sa mergem mai departe tb. vazut pasul de integrare pt. o masurare cat mai exacta. Din pacate noua ne lipseste exact punctul de pornire: functia de dezvoltare a cuplului dupa care se ridica graficele pe care le vedem date de catre dyno-testere. Si oricum m-am jurat ca nu ma mai apuc de matematici speciale o data facultatea terminata (si asta s-a intamplat acum 5 ani...).
  • sbirlut

  • Mesaje scrise: 140
  • Locatie: Timisoara
  • Masina: Vectra 1997 X18XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 12 Jan 2005

  • Mesaj Privat
explicatie primita de la un profesor de al meu din faultate intr-o discutie despre cuplu si putere la masini:
"Se da o sanie pe care sta cineva de 100Kg, ca sa miscam sania avem nevoie atat de putere cat si de cuplu (la picioare -se va considera aderenta foarte buna la talpi). Incepem sa tragem de ata progresiv...nu se misca nimic...asta e ca si cum am tura motorul, creste puterea si cuplu (pe curbe diferite), impingem mai tare in picioare, la un moment dat sania se misca, asta inseamna ca am ajuns la o putere suficienta la care am fost in stare sa impingem (cuplu) prin picioare in pamant incat sa invingem fortele de frecare ale saniei si s-o miscam. => Cand vrem sa urcam un deal cuplul nu mai este prioritar in ecuatie, aici intervine puterea motorului, care trebuie crescuta progresiv pana se inving componentele fortei gravitatiei si cele de frecare dar cind vrem sa depasim cuplul este esential.

In rest sunt sunt de acord cu ce s-a zis despre rpm util si demultiplicare in cutia de viteze .... Wink


Ultima modificare facuta de sbirlut la Joi 12 Mai, 2005 12:12 pm
  • sbirlut

  • Mesaje scrise: 140
  • Locatie: Timisoara
  • Masina: Vectra 1997 X18XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 12 Jan 2005

  • Mesaj Privat
In general motorul tre sa functioneze in jurul turatiei de cuplu maxim. Atunci este si economic si puternic (si se si distruge cel mai putin) asa ca in principiu treptele de viteza ar trebuii sa fie schimbate la cuplu maxim, dar in acest caz ee iroseste momentul de forta, asa ca in general regula este sa se schimbe mai sus in turatie pentru a face un balans fata de cuplu care il ai in treapta superioara. Teoria asta se aplica si in cazul in care se maerge in rampa doar ca in loc de cuplu va fii putere maxima .
  • Thanatos

  • Mesaje scrise: 1,108
  • Locatie: constanta - dk
  • Masina: Vectra 2000 X18XE1
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 24 Aug 2004

  • Mesaj Privat
@ingineru- ai dreptate, asta am zis si eu @slick, trebuie integrat cuplu in intervalul util. cum nu esti singurul care vrea sa uite matematica, cel mai elegant este sa ne folosim de un simulator pt modelarea functiei. introducem valorile cuplului pt intervale cat mai mici de rpm, rapoartele cutiei, rpm caderile etc, si putem avea un grafic al acceleratiei ca functie de distanta sau timp.

@sib.. e cam metaforica explicatia profesorului. nu se poate vb de cuplu in sisteme liniare, cuplu apare doar in calcule angulare. dar hai sa zicem ca facem asa o comparatie, si acceptam totusi ideea. acum daca sania nu se afla in miscare, nu are cum sa creasca puterea, doar "cuplu" creste. atata timp cat nu e miscare, totul ramane echilibru de forte, fara efect (kW). puterea se defineste ca forta pe distanta pe timp, deci atata timp cat nu e nici distanta nici timp, ramanem cu forta, deci cu "cuplu".

ca sa mai concluzionam subiectul. motorul genereza cuplu, e singura marime masurabila. puterea este doar o definitie calculata in functie de cuplu si turatia, nimeni nu a masurat puterea unui motor.
  • chiciuc

  • Mesaje scrise: 1,372
  • Locatie: Craiova
  • Masina: Vectra 1997 X20DTL
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 29 Apr 2004

  • Mesaj Privat
am pierdut mult din discutie...

@thanatos graficele tale au mica hiba, scalele de cuplu sunt puse inegal: daca tragem o paralela vedem ca la o valoare 270 la diesel ii corespunde o valoare de 180 la benzina. 270>>180
Intr-adevar caderea de cuplu e semnificativa la diesel, dar daca luam valoare de 4500 rpm (cand e taiata injectia) este de aprox 180, pe cand la benzina la aceeasi turatii are 170. Deci scade mult dar ramane destul de mare. Benzina are turatii mai mari deci are nevoie de trepte de viteza mai putine Rolling Eyes

@sbirlut - nu stiu cu e cu analogia aia, dar stiu ca la deal diesel-urile fac benzinare. Ca sa nu mai vorbesc de pornirea in rampa Evil or Very Mad

Deci, in viata reala aceste valori raman decat cifre Laughing
Skip ads

  1. Home
  2. Discutii Generale

Discutii similare

Intra in ClubOpel!

check Cea mai mare comunitate Opel
check Intalniri locale
check Skip Ads
check Vinzi/Cumperi
check Gratuit pe viata




CO+FB CO+FB CO+YT CO+IG CO+TWTR