Ai uitat parola?


  1. Home
  2. Discutii Generale
  • ovidium

  • Mesaje scrise: 1,016
  • Locatie: Ploiesti
  • Masina: Astra 2001 Z16SE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 05 Jan 2006

  • Mesaj Privat
Pentru ca eu am inceput aces topic, nu ma pot abtine sa nu revin:
treaba cu perpetuum mobile:
nu am zis ca nu exista frecari acolo, deci nu am zis ca nu este un perpetuum mobile. Stiu ca nu v-ati putut abtine, dar asta este!
mai stiu si eu (putina) fizica din scoala, dar de aici pana la perpetuum mobile mai este ceva cale.
Corect, la rezistenta opusa la incarcare nu m-am gandit, dar pana la urma asta este scopul topicului si al acestui forum in general: daca mie nu-mi trece prin cap, las' ca va trece voua! NU?
Skip ads

  • doru_a

  • Mesaje scrise: 471
  • Locatie: Deva/Hunedoara
  • Masina: Astra 1992 C16NZ
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 25 Sep 2005

  • Mesaj Privat
ldivora a scris:Mai dragilor, citesc si ma minunez: cum adica alternatorul orcum se invarte? Da, se invarte dar cum? Cu cat creste excitatia (baterie descarcata), cu atat campul magnetic ce se opune invartirii e mai mare, deci motorul trage mai greu (e adevarat ca se simte la consum cu cateva procente). Ce este atat de neclar? La fel si cand cupleaza A/C-ul.

Mai fratilor cred ca n-am facut unele precizari; e adevarat ca am zis ca alternatorul se invarte oricum , ca e invartit de motor insa ma gandeam ca se subintelege ca vorbesc de un alternator dimensionat de constructor in raport cu puterea motorului, care antrenat fiind printr-o curea de transmisie produce un anumit curent alternativ care la randul lui va fi redresat printr-o punte de diode si va fi transformat in curent continu atat de necesar consumatorilor. Acum, tinem seama si de faptul ca si acesti consumatori sunt dimensionati tot de catre constructor astfel incat sa consume in raport de puterea alternatorului. Acesta nu poate alimenta un numar prea mare de consumatori deoarece nu poate depasi o anumita valoare a curentului prin puntea de diode. Alternatorul sunteti (sau NU Smile )de acord cu mine ca este un generator care transforma energia mecanica data de motor in energie electrica intr-un procent mai mic sau mai mare fuinctie de necesitatea consumatorilor. Deci daca avem nevoie de mai putin curent ( faruri stinse) releul regulator de tensiune comanda excitatia alternatorului si acesta va produce un anumit curent, daca avem nevie de un curent mai mare ( faruri aprinse) releul regulator de tensiune comanda excitatia alternatorului si acesta va produce un curent mai mare. Insa si acest releu regulator are o limita astfel daca curentul cerut de consumatori este prea mare si depaseste valoarea maxima a releului regulatori, acesta fie se arde fie comanada excitatia alternatorului ca acesta sa genereze un curent mare care va arde diodele din circuitul de redresare.
Pentru cei care nu stiu, curentul generat de alternator NU ESTE functie de turatia motorului ci este functie de puterea ceruta de consumatori. Daca ar fi functie de turatie atunci la relanti farurile ar arde ca lumanarea Smile si daca am tura motorul ar creste intensitatea luminoasa iar daca am tura motorul prea tare la o anumita turatie s-ar arde becurile. Cum turatia e functie de consum, acest consum creste cu cresterea turatiei motorului.
Deci, sa revin, mai ales pentriu cei care m-au luat la bobarnace; cand m-am referit la faptul ca" alternatorul se invarte oricum " m-am referit la faptul ca acesta primeste TOT TIMPUL acesta energie mecanica de la motor atata timp cat acesta functioneaza.
Scuze pentru spatiul si timpul ocupat
  • Sezran

  • Mesaje scrise: 1,183
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 01 Jun 2004

  • Mesaj Privat
si eu merg cu farurile aprinse la drum, mereu. iar in oras le tin stinse doar cind e soare afara. culoarea masinii e cam la fel cu a asfaltului, daca nu e spalata in ultimele 2 zile, ceea ca ma face cam greu de vazut. becurile farurilor au un pret insignifiant fata de plusul de siguranta (chiar ma gindesc ca nu le-am schimbat cam de mult timp). reactii de genul celor din articolul care a deschis discutia am mai degraba fata de cei cu masini de culoare inchisa care nu aprind farurile.
  • cipm

  • Mesaje scrise: 12
  • Locatie: Sibiu
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 17 Apr 2006

  • Mesaj Privat
ovidium a scris:Poa' sa fie si 100 ml, eu unul tot nu sunt de acord cu ipoteza cresterii consumului cand se circula cu farurile aprinse.
Da, consumul creste cu fiecare accesoriu pus pe motor: alternator, AC, etc. Dar alternatorul este acolo si este invartit de catre motor si cu si fara faruri aprinse. Iar pierderea de putere a motorului (indiferent cat de mare sau de mica) este aceeasi.


"Nimic nu se pierde nimic nu se castiga, totul se transforma".. va mai aduceti aminte din scoala?
Un tip de energie se transforma in alt tip: energia electrica= energie cinetica +pierderile prin frecare(din lagare si perii). Cand alternatorul se invarte va avea nevoie doar de energia care se pierde prin frecare; cand el trebuie sa produca un curent necesar becurilor va avea nevoie de mai multa energie cinetica (doua becuri ~ 100W) egala cu consumatorul care va fi preluata de la motor avand doau posibilitati:
- pastrand puterea => reducerea vitezei
- pastrand viteza => cresterea consumului in vederea egalizarii ecuatie.

Simplu!

cu cat consumatorul este mai mare cu atata este mai evident "furtul de energie" cum am zis mai sus din viteza sau din rezervor.

edit:
scuze m-a aprins inainte sa vad ca au explicat si altii.
Sunt pentru si folosesc luminile in afara localitatii!
Skip ads

  • dgxshpe

  • Mesaje scrise: 657
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Corsa Z13DTJ
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 03 Sep 2005

  • Mesaj Privat
Hmm ... deci voi ziceti ca daca am si o statie pe masina ... Embarassed
Imi consuma mult mai mult ?????
Shocked
Pai de ce nu ziceti asa mah ... ma speriasem de consum ...
Tre sa verific!
  • sorin666

  • Mesaje scrise: 3,893
  • Locatie: outside Manell's Land
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 12 Mai 2004

  • Mesaj Privat
dgxshpe a scris:Hmm ... deci voi ziceti ca daca am si o statie pe masina ... Embarassed
Imi consuma mult mai mult ?????
Shocked
Pai de ce nu ziceti asa mah ... ma speriasem de consum ...
Tre sa verific!

*
Mie treaba asta mi se parea evidenta, asta daca nu vrei sa alimentezi statia de la priza... Wink
  • pif

  • Mesaje scrise: 1,320
  • Locatie: Gaesti/Dambovita
  • Masina: Vectra 2001 z18xe
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 04 Nov 2004

  • Mesaj Privat
Sunt pentru mersul cu farurile aprinse.
  • LDivora

  • Mesaje scrise: 3,097
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Astra 2003 Y20DTH/PSG16
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 30 Mai 2005

  • Mesaj Privat
@doru_a: 1. Energia motorului cedata pentru invartirea alternatorului este proportionala cu tensiunea de excitatie data de regulator infasurarii rotorice.
2. Releul regulator de tensiune supravegheaza starea (tensiunea) bateriei si genereaza o tensiune de excitatie cu atat mai mare cu cat este mai descarcata bateria.
3. In cazul in care prin absurd bateria ar fi descarcata aproape complet si motorul pornit, tensiunea de excitatie este limitata la un prag maxim la care curentul generat de alternator nu poate arde puntea de diode (din constructie) altfel ar fi jale (sau ar apare magazine care ar vinde numai diode sau punti).
4. Scuze, intentia mea nu era sa dau "bobarnace", dar acum vin si eu si intreb: daca stiai functionarea de principiu, atunci de ce nu ai scris de la inceput? Pe mine formularea cu "se invarte oricum", m-a frapat (poate si pentru ca ar putea fi un defect profesional; eu admit in general formulari clare, concise si la obiect).
Skip ads

  • kapix

  • Mesaje scrise: 680
  • Locatie: Arad
  • Masina: Astra 2002 Z16XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 15 Jan 2005

  • Mesaj Privat
Mult zgomot pentru nimic... problema era daca este influentat sau nu consumul din cauza acestei energii cedate alternatorului. Si cred ca toti sunt de acord ca nu este influentat semnificativ.
Nu stiu daca rationamentul meu este corect, dar am putea calcula asa:
Puterea motorului este de cateva zeci de kW (iau in calcul motorul meu, care are 100kW, deci 100.000W). Pe langa deplasarea masinii, acest motor trebuie sa produca inca 100W pentru becurile de faza scurta si 20W pentru pozitii, in total 120W. Sa spunem ca datorita randamentuli scazut, va consuma pentru asta nu 120, ci 200. Deci din cei 100.000W, 200 sunt destinati luminilor de intalnire. Adica 0.2%.
Cum spuneam, rationamentul meu poate e gresit, poate am uitat niste factori negativi. Sa dublam acest procent - 0.4%. Logic este sa creasca si consumul de benzina direct proportional. Sa zicem insa ca va creste ceva mai mult - cu 0.5%. La un consum de 10l/100km, cresterea ar fi de 50 ml/100km. La 36800 lei litrul de benzina, asta inseamna 1840 lei la suta de km...
Si ca sa fiu rau pana la capat, nu am luat in calcul faptul ca datorita caldurii emanate de becuri, densitatea aerului se schimba, influentand astfel aerodinamica si implicit consumul. Cred ca influenta este apropiata.. Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil
  • maiandrei

  • Mesaje scrise: 4,711
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Insignia 2018 B20DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 20 Dec 2004

  • Mesaj Privat
@kapix, continua te rog ideea inceputa cu densitatea aerului si aerodinamica. Cu calculele tale sunt de acord, personal consider ca se poate ajunge la crestere 8% a consumului doar la relanti - de exemplu motorul meu dezvolta doar 10CP la 1000rpm... ma intreb cat dezvolta un motor de Dacie berlina...

@doru_a, nu am inteles "releul regulator de tensiune comanda excitatia alternatorului"
Pana una-alta, hai sa mai emit si eu neºte "ipotenuze" de-astea, cã vãz cã ne place:
1. regulatorul de tensiune nu excita pe nimeni, tot ce face este sa "reguleze" tensiunea. Limitand maximul acesteia la Umax = 14.4V, limiteaza indirect si curentul maxim I = U/(R+r), unde R = rezistenta consumatorilor si r = rezistenta interna a alternatorului (pentru a simplifica treburile, consideram diodele din punte ideale si rezistenta interna a regulatorului egala cu 0).
2. cand creste consumul, nu exista nici un dispozitiv care sa "excite" alternatorul sa dea mai mult curent, pur si simplu creste intensitatea campului magnetic din rotor, care se opune rotatiei acestuia.
3. Ceea ce creste odata cu turatia este TENSIUNEA, si nu Curentul (tineti minte, sau folositi un voltmetru). De aceea exista regulator de tensiune, si nu de curent. Indirect, creste si acesta, conform ecuatiei de mai sus.

dar vorba lui @kapix - mult zgomot pentru nimic...
pe zi ce trece, imi place tot mai mult forumul asta Laughing
  • doru_a

  • Mesaje scrise: 471
  • Locatie: Deva/Hunedoara
  • Masina: Astra 1992 C16NZ
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 25 Sep 2005

  • Mesaj Privat
E a doua oara in acest topic cand ii dau dreptate lui "kapix" si asta nu pentru ca am devenit un fan al lui Laughing ci pur si simplu avem aceleasi pareri. "maiandrei" ce ne spui ai citit undeva sau sunt pareri personale pentru ca am unele indoieli la ceea ce ai spus:
"Ceea ce creste odata cu turatia este TENSIUNEA, si nu Curentul (tineti minte, sau folositi un voltmetru). De aceea exista regulator de tensiune, si nu de curent. "
E adevarat ca exisa o variatie a tensiunii datorita regulatorului insa aceasta variatie e doar "efectul"; "cauza" e produsa de curent. Si un elev de clasa a X-a stie ca doar la trecerea curentului printr-o spira (bobina) se creaza camp electromagnetic. Asa ca 'regulezi" tensiunea Smile insa regularea asta o faci cu un curent. Laughing
  • maiandrei

  • Mesaje scrise: 4,711
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Insignia 2018 B20DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 20 Dec 2004

  • Mesaj Privat
@doru_a: ce se dubleaza cand ai doua spire in loc de una? curentul sau tensiunea? de ce?
si inca astept sa ma lamuresti cum era cu "excitatiile" acelea...

Adaug la "ipotenuze":
4. Daca rezistenta interna a alternatorului ar fi 0, ar putea furniza curent infinit (bineinteles daca restul circuitului ar avea rezistenta tot 0, iar puterea motorului ar fi infinita).
Continui cu astfel de ipotenuze dupa ce gasesc sustinatori pentru primele 4 Laughing Laughing Laughing
Skip ads

  • doru_a

  • Mesaje scrise: 471
  • Locatie: Deva/Hunedoara
  • Masina: Astra 1992 C16NZ
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 25 Sep 2005

  • Mesaj Privat
Infasurarile trifazice sunt pe stator, rotorul (bobinat) avand rolul de a crea un flux magnetic necesar generarii tensiunii electrice in stator prin inductie. Periile reprezinta contacte mobile de alimentare a rotorului.
Cum tensiunea (curentul) generat(a) depinde de turatie , pentru mentinerea ei constanta este necesara reglarea curentului prin infasurarea rotorului. Un curent mai mare prin rotor inseamna un flux magnetic mai mare-> curent generat mai mare. Rolul de reglare a curentului prin rotor il indeplineste releul regulator de tensiune (tensiune si curentul sunt interdependente-vezi legea lui Ohm).
Daca alternatorul de pe masina nu face fata consumatorilor, diferenta de curent este luata din acumulator. Acest regim trebuie sa nu fie de durata, acumulatorul trebuind sa se reancarce (acumulatoarele cu plumb trebuie reancarcate cat mai repede dupa ce s-a luat curent din ele, altfel in timp apare efectul de sulfatare). Rotorul poate produce camp magnetic doar daca primeste un curent electric care se face prin inelele colectoare si periile alimentatoare (carbunii). Unul din carbuni este legat la masa sistemului iar cealalt poarta denumirea de borna de excitatie. Laughing
Dupa cum se stie, viteza de rotire a motorului (turatia) influenteaza direct viteza de rotire a alternatorului, implicit viteza de variatie a fluxului magnetic si deci tensiunea furnizata de alternator. Pentru alimentarea consumatorilor insa este nevoie de o tensiune constanta, de 13.5 volti. Aici intervine rolul releului regulator, care controleaza tensiunea indusa in rotorul alternatorului, prin micsorarea acesteia pe masura ce creste turatia alternatorului. Astfel la iesire tensiunea va ramane constanta.
Cat timp turatia alternatorului este deasupra turatiei nominale (la relanti spre exemplu), voltmetrul trebuie sa indice o tensiune cat mai putin variabila in jurul valorii de 13.5 - 14 volti. Daca tensiunea este mai mare de 14V, releul regulator trebuie reglat (daca permite acest lucru), altfel consumatorii risca sa cedeze datorita supratensiunii. Daca tensiunea este mai mica,trebuie diagnosticat tot sistemul electric generator, respectiv alternatorul propriu-zis (rotorul, statorul), puntea de diode si releul regulator.
Daca la bornele bateriei ai peste 13.5 Volti ( nu mai stiu exact tensiunea critica la care bateria devine debitor de curent in loc de consumator), atunci totul e bine. Daca iti scade tensiunea sub acest prag, trebuie sa ajustezi consumul.
Idea
  • maiandrei

  • Mesaje scrise: 4,711
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Insignia 2018 B20DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 20 Dec 2004

  • Mesaj Privat
Foarte bine documentata ultima interventie Idea
Mai pe scurt, am dreptate in tot ceea ce am zis, nu?
  • doru_a

  • Mesaje scrise: 471
  • Locatie: Deva/Hunedoara
  • Masina: Astra 1992 C16NZ
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 25 Sep 2005

  • Mesaj Privat
Smile
Nu cred ca asta am vrut sa fac insa cred ca am lamurit problema cu "excitatia" alternatorului. Very Happy Dreptate nu-ti pot da in totalitate insa poate o sa avem o ocazie sa ne vedem la o intalnire (bere) Smile si sa cadem de acord in privinta vinovatului "regularii" tensiunii. Laughing
  • ealex

  • Mesaje scrise: 166
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Calibra 1990 C20XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 02 Nov 2005

  • Mesaj Privat
this whole thread is getting me horny... Laughing
  • zafirul

  • Mesaje scrise: 1,444
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Zafira 2001 Z18XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 22 Apr 2004

  • Mesaj Privat
uau....
ce-mi plac dezbaterile astea... Wink
revin dupa ceva timp cu o scuza... in topicul lung pe care l-am scris n-am raspuns intrebarii principale , daca creste consumul...
m-au deranjat citeva afirmatii hilare din enuntul dat de ovidium (NB: nu e enuntul lui):
Becurile se ard si ele de doua ori mai repede

sau
Bateriile auto vor fi solicitate mai mult, deci durata lor de viata va scadea drastic, fiind necesara inlocuirea lor la intervale mai mici de timp

sau
bucurie mare pentru vanzatorii de becuri, baterii auto si combustibili, ce prospera “pe spinarea bietilor automobilisti”


da, consumul creste insa in nici un caz atit de mult... 8% e enorm...
ar insemna ca in loc de 9,5 sa am consum de 10.3 (aproape) si asta doar de la folosirea becurilor...
da, a fost o vreme cind aveam media afara 9,5. Rolling Eyes (acum am cam un 8....)

E cunoscut faptul ca ceea ce se da in cartea tehnica la consum (cel putin la masinile europene) este un consum ideal, obtinut in niste conditii -departe de cele reale- spre exemplu, consumul extraurban: doar soferul, NICI UN CONSUMATOR (aer/aeroterma, faruri, etc) nu se depaseste 90-100...
la zafira este 7 si ceva. N-am reusit aproape niciodata sa am acest consum instantaneu in conditiile in care mai tot timpul zafira era incarcata cu copil, nevasta, bagaje; mergeam cu faruri aprinse, cu aerul pornit si cu 120-140....

revenind la dezbatere...
cred ca mai simplu ar fi de dat o comparatie: consumul creste cind ai consumatori porniti ca si atunci cind ai vint in fata sau cind drumul e in urcare... trebuie energie in plus.
(a observat cineva ca la dus spre BV ai consumul mai mare decit la intors???? )

astept si niste esplicatii cu integrale, cu logaritmi.... Laughing Laughing Laughing Laughing
  • LDivora

  • Mesaje scrise: 3,097
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Astra 2003 Y20DTH/PSG16
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 30 Mai 2005

  • Mesaj Privat
@doru_a: Multumesc, ai pus punctul pe i. Regulatorul de tensiune modifica excitatia alternatorului in functie de consum si de nivelul de descarcare al bateriei. Eu nu am afirmat nimic referitor la cat creste consumul, ci doar am spus ca, creste si atat.
@maiandrei: Lamuriri cu "excitatiile": 1. Reglarea curentului prin infasurarea de excitatie (rotor) se realizeaza prin reglarea tensiunii la bornele rotorului (perii) deoarece rezistenta infasurarii acestuia se poate considera constanta.
2. Orice releu regulator pentru alternator (indiferent ca este inglobat in acesta sau exterior) are 3 borne: una de + de la baterie, una de - de la masa (caroseria masinii, respectiv minusul bateriei si al alternatorului) si una de excitatie, care se leaga la una din perii (cealalta fiind la masa).
@zafirul: Imi pare rau dar eu renunt, asa ca adio logaritmi si integrale. Eu am vrut sa se clarifice un principiu de functionare care are legatura cu marirea consumului, nu sa generez o polemica, imi pare rau, poate am postat eu prost sau nu am fost inteles. Daca voi putea ajunge si eu la o intalnire si se va mai deschide subiectul, poate ne vom lamuri atunci.
  • zafirul

  • Mesaje scrise: 1,444
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Zafira 2001 Z18XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 22 Apr 2004

  • Mesaj Privat
ldivora, stai man linistit eu glumeam si chiar am apreciat calitatea discutiei...
spre rusinea mea ar fi trebuit sa intervin si eu cu informatii pertinente avind in vedere ca am terminat fac. de electrotehnica.... shhh nu mai ziceti la nimeni Wink ca ma fac de ris...
  • SHARANEL

  • Mesaje scrise: 12
  • Locatie: bn
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 24 Mar 2006

  • Mesaj Privat
e bine ca pana la urma s-au lamurit problemele.

Ciudat ca unii sustin ca nu este influentat consumul de catre consumatorii electrici: aduceti-va aminte de dacii si de masinile mai vechi, fara calculator, la care atunci cand aprindeam farurile scadea ralantiul. Motivul fiind ca alternatorul are nevoie de mai multa energie pt a fi pus in miscare atunci cand are cuplati consumatori. Dar toate astea s-au mai spus pe-aici.

8% e un procent mult prea mare, probabil a vrut sa scrie 0,8%.

zafirul, spui ca nu te poti incadra in consum de 7l/100km EXTRAURBAN??? asta ma face sa ma gandesc de doua ori daca imi cumpar zafira sau nu, atata vreme cat masina mea, de 1,8 tone si motor de 115CP 2000cmc benzina consuma extraurban fara probleme 8l/100km, iar incarcat, cu AC si condus normal (deci nu foarte economic) nu trece de 9%.
Skip ads

  1. Home
  2. Discutii Generale

Intra in ClubOpel!

check Cea mai mare comunitate Opel
check Intalniri locale
check Skip Ads
check Vinzi/Cumperi
check Gratuit pe viata




CO+FB CO+FB CO+YT CO+IG CO+TWTR