"Tare mi-ar placea sa-l schimb personal dar cred ca voi avea rabdare sa-mi construiesc presa inainte de aceasta. "
De fapt am vrut sa spun ca nu voi avea rabdare.
Asadar, l-am schimbat si pe stanga. Alt mecanic, alta presa (profesionala), aceeasi parere vis-a-vis de orientarea rulmentilor - cu garnitura de cauciuc spre fuzeta. Am acum parerile identice a patru mecanici auto intrucat cei care mi-au efectuat manopera de demontare-montare nu au avut prese si de fiecare data am mers cu ansamblul fuzeta-rulment-portfuzeta la alti mecanici care aveau prese, doar pentru depresare rulment si introducerea celui nou.
Dar, bineinteles ca nu aveam de gand sa dau ascultare acestora, puteau sa fie si 100 de mecanici, eu eram croit sa bag rulmentul exact cum era bagat cel de pe masina. Ce sa vezi?! Aveau dreptate, cum am dat portfuzeta jos, am observat partea cu protectia metalica dinspre planetara.
Pentru ca am uitat camera acasa nu am facut poze la fata locului dar am fotografiat cat am putut de detaliat rulmentii, imediat cum am revenit.
La depresare, camasa interioara dinspre roata (sunt doua camasi interioare independente, fiecare cu cate un rand de bile, dupa cum stiti) a ramas ca sudata pe fuzeta si a necesitat o interventie deloc eleganta cu flexul pentru scoatere. Nu mi-a placut ce-am vazut (mi-a polizat un pic si din conul fuzetei, unde se preseaza rulmentul) dar ce sa mai fac, oricum rulmentul cel nou s-a asezat bine. Vaselina era multa si curata in vechiul rulment, ma rog, putin schimbata la culoare in zona bilelor.
Ciudat mi se pare faptul ca exteriorul rulmentului de pe stanga era mai afectat de rugina ca cel de pe dreapta. Iar pe dreapta sunt de regula gropile cu sau fara apa, praful si noroiul. In fine, cert este ca rulmentii (stanga-dreapta) par sa fie cei originali (tot NTN), avand in vedere inscriptiile de pe ei si starea impecabila a suruburilor ce au necesitat a fi desfacute, adica de la mama lor, cu pasta de blocare pe ele, fara urme de interventie mecanica.
Acum s-a facut liniste deplina in mers. Urmeaza sa schimb bieleta de directie de pe stanga pentru ca are joc cam mare.
Iata cateva poze ale rulmentilor:
![](//s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](//s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](//s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](//s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](//s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](//s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](//s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](//s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Pentru ca in primul post de pe aceasta pagina am enumerat ce chei sunt necesare la schimbul rulmentului, fac precizarea ca nu trebuia E16 la desfacerea surubului bratului inferior ci E14. Piulita pivotului bieletei de directie se desface cu o cheie de 17, fixa sau inelara. Surubul de la senzorul ABS nu s-a mai rupt, gratie tehnicii de desurubare: dat cu debracant cu doua zile inainte, batai usoare cu ciocanul in porfuzeta, langa locul de insurubare si concomitent rotit usor cu cheia de 10mm pana si-a dat drumul, plus fataiala stanga-dreapta.