[quote="DB77AAA"]
sorin ion a scris:
dupa stiinta mea diferenta intre 205/60/15 si 195/60/15 (unde 205,195 este latimea in mm a cai de rulare a cauciucului, iar 60 este talonul adica dimensiunea de la janta la calea de rulare, iar 15 este dimensiunea in toli a jenti) >>> diferenta este ca cele de 205 sunt mai late cu 10 mm decat cele 195
60 nu este dimensiunea dintre janta si calea de rulare !!!! este un procent din latimea caii de rulare din care rezulta distanta intre janta si calea de rulare.
O anvelopa 205/60/15 este mai inalta decit una 195/60/15 (distanta de la janta la calea de rulare, si implicit si diametrul, e mai mare la prima decit la a doua). Deci pe linga diferenta de latime a anvelopei este si o diferenta de diametru. Aceasta diferenta de diametru da eroarea de viteza, si tot ea si diferenta de confort. O roata cu un "talon" mai inalt amortizeaza mai bine denivelarile decit una foarte joasa. O alta componenta a confortului e data si de materialul anvelopei. Cele de iarna sint mai moi (au o concentratie mai mare de latex pt a-si pastra performantele/elasticitatea la temperaturi scazute), deci sint mai confortabile decit cele cu dimensiuni similare dar de vara.
Daca se pastreaza
jantele originale ale masinii, se pot pune anvelope mai late atita timp cit mentii diametrul rotii aceleasi (185/65/15 ~= 195/60/15 ~= 205/55/15), si roata nu freaca caroseria sau elemente de directie/suspensie in diferite situatii de trafic (in curbe, cu una dintre roti pe bordura, cu masina incarcata, etc). In cazul acesta e afectat doar consumul. Eventual un plus de confort. Cistigul mare e stabilitatea in viraje.
Daca se schimba si jantele, sint multi parametri de care trbuie tinut seama pt o buna functionare. Daca nu, pot aparea uzuri ale elemetelor de directie/suspensie, rulmentilor si o proasta manevrabilitate.