Cum functioneaza?
Legislatia in vigoare prevede stabilirea a 14 clase de Bonus si a 8 de Malus. Clasa B0 este atribuita unui asigurat nou, fara istoric.
Fiecarei clase ii corespunde un anumit procent de reducere, respectiv de majorare procentuala a tarifului de prima RCA, in raport cu clasa de baza B0 (vezi Exemplu), atribuita soferilor care au incheiat asigurarea RCA dupa data de 1 ianuarie 2010.
Astfel, daca in perioada de asigurare de referinta (1 an) un sofer nu a avut daune pe polita sa RCA, el va beneficia in anul urmator de o reducere a primei de asigurare. Reducerea se va concretiza prin acordarea a 2 clase de Bonus. Astfel, teoretic, veti ajunge din clasa de baza B0 in clasa maxima de Bonus, adica B14 dupa 7 ani.
Daca in perioada de referinta (1 an) au fost inregistrate daune platite, asiguratii sunt penalizati prin aplicarea unui Malus, prin majorarea primei de asigurare RCA.
In cazul accidentelor unde s-a constatat ca a existat culpa comuna, ambii soferi vor fi penalizati prin majorarea primei RCA pentru anul urmator.
Pentru o perioada de referinta se poate aplica o singura malusare, iar pentru aplicarea unui malus sunt luate in calcul evenimentele pentru care a fost platita cel putin o dauna de care conducatorul este responsabil (partial sau total). Pe scurt, sunt exceptate acele evenimente in care vehiculul era insusit si folosit fara acordul proprietarului si in care Politia a fost sesizata in scris.
In situatia in care un asigurat detine mai multe vehicule, sistemul Bonus-Malus se aplica distinct pentru fiecare vehicul.
Totodata, in cazul instrainarii sau radierii vehiculului asigurat, stabilirea noii clase de Bonus sau Malus pentru un vehicul nou dobandit se face pornind de la clasa de Bonus sau Malus de care ati beneficiat anterior.