Ai uitat parola?


  1. Home
  2. Discutii Generale
  3. Opel vs ...
  • Y-GreK

  • Mesaje scrise: 1,280
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 11 Jul 2007

  • Mesaj Privat
Designul acestui VW ma lasa rece,un facelift sesizabil fata de modelul precedent si atat.Intr-o era in care piata auto e dominata de motoare de cilindree mica supraalimentate,modele cat mai dotate si nu de brand,cum ar fi povestile haiducesti cu 1.9TDI (singurul lucru bun cu care s-au laudat cei de la VW de 10 ani incoace) da-mi voie si mie sa rad Laughing .
Astept un argument solid totusi,ma simt ca un ciudat stiind ca as putea fi singurul care ar prefera o Astra J in detrimentul unui superb si mirific Golf VI Shocked
Skip ads

  • petre.ion

  • Mesaje scrise: 139
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Vectra 2006 Z19DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Sep 2011

  • Mesaj Privat
Golf VI:
-O masina care nu vine cu foarte multe inovatii estetice fata de Golf V , dar calitatea materialelor este CATEGORIC mai buna ca la Golf V si Astra J.
-Datorita faptului ca nu vine cu multe lucruri in plus fata de modelul precedent face din Golf VI o masina fiabila si mai inchegata ca Astra J (poate ca ati auzit de "bolile copilariei" la un model nou ).
-De motorizari nu poti sa te vaiti acestea bazandu-se pe motoare turbo-benzina incepand de la 1.2 TSI 85 CP pana la 2.0 TSI si 270 CP.
La diesel aceeasi poveste de la 1.6 TDI CR 105 CP pana la 2.0 TDI CR 170 CP.
Si inca ceva poate ati auzit si voi de "cutiuta magica" numita DSG Smile .
Oricum Golf VI si Astra J sunt 2 masini care le leaga doar clasa din care fac parte, in rest fiind total opuse:
- stil conservator ,elegant, sobru Golf VI
-stil sportiv Astra J
Bineinteles ca o masina mai sportiva (ca aspect) va prinde intotdeauna mai bine decat una "banala" dar mai bine construita.
Oricum parerea mea este ca NU SE MAI FAC masini fiabile precum Astra G si Golf IV, fiabilitatea scazand din ce in ce mai mult.Adica o masina acum este facuta sa tina 5 ani dupa aia nu se mai merita sa o tii.
L.E. Multumit acum tony ? Smile))
L.E. Era sa uit Smile)) macar VW s-a chinuit sa conceapta motoare proprii nu sa puna motoare de FIAT ca altii (Opel 2.0 CDTI, 1.3 CDTI , 1.9 CDTI, si chiar un ISUZU imbunatatit 1.7 DTI, CDTI ).


Ultima modificare facuta de petre.ion la Lun 16 Jan, 2012 8:31 pm, modificat de 3 ori in total
  • tonytm

  • Mesaje scrise: 4,479
  • Locatie: Timis
  • Masina: Signum 2005 Z19DTH 190CP
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 10 Oct 2007

  • Mesaj Privat
GOLF IV < GOLF V < GOLF VI = GOLF 4 < GOLF 5 < GOLF 6
  • ascatrix

  • Mesaje scrise: 67
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Senator 1980
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 15 Jan 2012

  • Mesaj Privat
Y-GreK a scris:Designul acestui VW ma lasa rece,un facelift sesizabil fata de modelul precedent si atat.Shocked


Asta e o caracteristica a intregului grup VAG, nu numai la VW. Vezi octavia, care are aceeasi carioserie din 1996 de cand se produce, deci de vreo...16 ani. A primit facelifturi exterioare si interioare, motorizari noi, dar caroseria e aceeasi. Iar octavia este inca cel mai vandut model de import din romania si unul din cele mai vandute in europa. Cam acelasi lucru se intampla si pe Audi. Conservatorismul este cuvântul de ordine în cadrul grupului german.

Cam astea e filosofia la VAG, nu fac schimbari dramatice de la o generatie la alta decat rar, in felul asta si generatiile anterioare (vezi golf 4, 5) isi conserva foarte bine valoarea de revanzare.
Skip ads

  • petre.ion

  • Mesaje scrise: 139
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Vectra 2006 Z19DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Sep 2011

  • Mesaj Privat
ascatrix a scris:
Asta e o caracteristica a intregului grup VAG, nu numai la VW. Vezi octavia, care are aceeasi carioserie din 1996 de cand se produce, deci de vreo...16 ani. A primit facelifturi exterioare si interioare, motorizari noi, dar caroseria e aceeasi.

O mica precizare ... VW nu face sportive (estetic) deoarece face parte dintr-un grup auto si anume VAG in care fiecare marca are locul ei adica:
1.Audi (partea premium)
2.Vw ( masini sobre, care nu "sar in ochi" , destinate in special clasei medii,exceptie Phaeton si Touareg Smile ).
3.Skoda ( partea "low-cost" adica tehnica VW dar la pret mai mic,fara "rabat" prea mare de calitate)
4.Seat ( partea sportiva estetic).
5.Porsche (partea super-sport).
Deci grupul VAG (VW) face masini pentru toate gusturile si buzunarele DAR oferind aceleasi motoare indiferent ca e Skoda ,Seat ,VW etc iar fiecare model scos de fiecare dintre marcile aceste nu trebuie sa se "bata cap in cap" cu altul (in special pret si aspect).

P.S. Ascantrix Vezi ca Octavia I desi a inceput sa fie fabricata in 1996, in 2001 a primit un facelift iar prin 2004 si-a stopat productia pentru tarile din VEST dar aceasta continuand sa se fabrice (pentru EST) in paralel cu Skoda Octavia II (2005) si chiar cu facelift-ul acesteia aparul pe la sfarsitul lui 2008.
Acelasi lucru s-a intamplat si cu Astra G dar acesta neprimind nici macar un facelift ... timp de vreo 10-11 ani.
  • cimpianadryan

  • Mesaje scrise: 84
  • Locatie: Sibiu
  • Masina: Astra 2001 z20let
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 09 Sep 2009

  • Mesaj Privat
petre.ion a scris:Golf VI:
-O masina care nu vine cu foarte multe inovatii estetice fata de Golf V , dar calitatea materialelor este CATEGORIC mai buna ca la Golf V si Astra J.
-Datorita faptului ca nu vine cu multe lucruri in plus fata de modelul precedent face din Golf VI o masina fiabila si mai inchegata ca Astra J (poate ca ati auzit de "bolile copilariei" la un model nou ).
-De motorizari nu poti sa te vaiti acestea bazandu-se pe motoare turbo-benzina incepand de la 1.2 TSI 85 CP pana la 2.0 TSI si 270 CP.
La diesel aceeasi poveste de la 1.6 TDI CR 105 CP pana la 2.0 TDI CR 170 CP.
Si inca ceva poate ati auzit si voi de "cutiuta magica" numita DSG Smile .
Oricum Golf VI si Astra J sunt 2 masini care le leaga doar clasa din care fac parte, in rest fiind total opuse:
- stil conservator ,elegant, sobru Golf VI
-stil sportiv Astra J
Bineinteles ca o masina mai sportiva (ca aspect) va prinde intotdeauna mai bine decat una "banala" dar mai bine construita.


Oricum parerea mea este ca NU SE MAI FAC masini fiabile precum Astra G si Golf IV, fiabilitatea scazand din ce in ce mai mult.Adica o masina acum este facuta sa tina 5 ani dupa aia nu se mai merita sa o tii.
L.E. Multumit acum tony ? Smile))
L.E. Era sa uit Smile)) macar VW s-a chinuit sa conceapta motoare proprii nu sa puna motoare de FIAT ca altii (Opel 2.0 CDTI, 1.3 CDTI , 1.9 CDTI, si chiar un ISUZU imbunatatit 1.7 DTI, CDTI ).


Domnu Petre numai tu puteai sa zici ca golful IV este o masina fiabila, cea mai mare aberatie auzita vreodata vrea sa zic ca lucrez la un depozit de piese auto, la opel astra g se vand bielete capete de bara si semibielete pe cand la vw golf 4 vand de 10 ori mai des de la elemente de suspensie care tot cade la ea pana la macarale de geam , boraste de usa care sunt foarte scumpe, motorase de parbriz, buton de avarii ,kiturile de ambreaj cu volanta dubla , senzorul de la pedala de frana si multe altele golful 4 este o masina la care te poti astepta sa iti cada orice oricand.
  • Slash

  • Mesaje scrise: 1,057
  • Locatie: Prahova
  • Masina: Astra 2005 Z17DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 10 Jul 2008

  • Mesaj Privat
petre.ion a scris:
P.S. Ascantrix Vezi ca Octavia I desi a inceput sa fie fabricata in 1996, in 2001 a primit un facelift iar prin 2004 si-a stopat productia pentru tarile din VEST dar aceasta continuand sa se fabrice (pentru EST) in paralel cu Skoda Octavia II (2005) si chiar cu facelift-ul acesteia aparul pe la sfarsitul lui 2008.
Acelasi lucru s-a intamplat si cu Astra G dar acesta neprimind nici macar un facelift ... timp de vreo 10-11 ani.


Nu s-a facut facelift ptr ca nu avea de ce. Masina (G) s-a vandut foarte bine si fara ajustari si in paralel cu H. La VW Golf IV, V si VI parca-s toate una si aceeasi masina doar la preturi diferite ( bineinteles mai mari si parerea mea nejustificate). Si nu mai tine faza cu linia "conservatoare a lui VW". Am mers cu VI si nu mi se pare deloc de dat pe spate, mai ok e V. Cred ca V e putin peste H, dar cu siguranta J e peste VI.
  • petre.ion

  • Mesaje scrise: 139
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Vectra 2006 Z19DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Sep 2011

  • Mesaj Privat
Domnu cimpianadryan , inseamna ca dvs la depozit nu aveti pe stoc:
-pompe de Y20DTH , PSG 16 dar si normale.
-calculatoare de injectie Y17DT (astea se repara dar daca nu stii te duci si il cumperi nou).
-ECU de Y17DT in care intra motorina si de cele mai multe ori este irecuperabil.
-punti de diode si releuri pentru alternator (de la Y17DT in sus valabil la orice cod motor).
-EGR de Y20DTH > 2003 , care fiind electric nu se poate repara.
-vibrochen de Y20DTH , mai rar ce-i drept dar eu n-am auzit alta masina la care sa se rupa indiferent ca avea chiar 5-600 000 km ...
Crede-ma ca Golf IV diesel se si repara relativ usor, compartiment motor aerisit spre deosebire de Y20DTH care are un compartiment motor de zici ca proiectantii s-au gandit ca nu o sa se strice niciodata si n-o sa fie nevoie de demontare ... valabil la orice OPel. ....
As putea spune ca ambele modele de masini Astra G respectiv Golf IV le cunosc destul de bine iar Golf IV este mai solida din toate punctele de vedere.
Skip ads

  • cimpianadryan

  • Mesaje scrise: 84
  • Locatie: Sibiu
  • Masina: Astra 2001 z20let
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 09 Sep 2009

  • Mesaj Privat
domnu petre nu sunt de acord cu ce spuneti dvs ce ati scris acolo, sunt cazuri izolate cum nu am mentionat nici eu la golf de injectoarele p.d turbosuflante, blocuri motoare sparte, clapetele de acceleratie la benzinare, debitmetre la 1,9 eu vb de piesele de zi cu zi , la capitolul fiabilitate pot spune ca vw este cea mai slaba masina. nu am intalnit masina mai proasta decat golf 4 si passatul dupa 2004, intradevar sunt mai frumoase estetic si mai bine inchegate dar fiabilitate deloc. am 3 vecini cu golf 4 1.9tdi si credema ca doar consumul ii bucura pe acesti oameni , tin sa cred ca u esti pornit rau pe opel Smile toti mecanicii se bucrua ca exista golf 4.
  • ascatrix

  • Mesaje scrise: 67
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Senator 1980
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 15 Jan 2012

  • Mesaj Privat
cimpianadryan a scris:
la opel astra g se vand bielete capete de bara si semibielete pe cand la vw golf 4 vand de 10 ori mai des de la elemente de suspensie


este logic, avand in vedere ca pe strada sunt de 10 ori mai multe G4 decta astra g
  • petre.ion

  • Mesaje scrise: 139
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Vectra 2006 Z19DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Sep 2011

  • Mesaj Privat
@cimpianadryan Tind sa cred ca esti fanatic OPEL ... eu nu mai am ce adauga.
  • pirvu_daniel

  • Mesaje scrise: 4,581
  • Locatie: Dolj
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 22 Feb 2008

  • Mesaj Privat
@cimpianadryan, ce spui tu e irelevant atata timp cat la dezmembrat sunt incomparabil mai multe Opel-uri decat VW-uri si mai toti bantuie pe acolo dupa piese(vezi si forumul de fata).
Skip ads

  • Y-GreK

  • Mesaje scrise: 1,280
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 11 Jul 2007

  • Mesaj Privat
Da,si eu am observat ca sunt multe Vauxhall in parcuri,ideale pentru dezmembrat avand in vedere preturile f.mici si compatibilitatea la piese cu Opel. Rolling Eyes
Daca va plangeti de puntea de diode si releul de incarcare...luati-va 1310 cat inca mai exista,au diode din Germaniu mult mai rezistente decat cele actuale mai problematice de Siliciu .Majoritatea masinilor mai noi au probleme cu alternatoarele,calitatea semiconductoarelor a scazut drastic in ultimii ani.In rest mi se par chiar puerile problemele enumerate de petre.ion (neluand in calcul 1.7DTI/CDTI cu care n-am avut tangente,poate ne lamureste vreun proprietar)
E mai distractiv sa jonglezi cu banii cand trebuie sa schimbi injectoarele la un VW,nu?Cunosc pe putin 4 cazuri la 1.9TDI,toate fiind modele diferite si luate de noi din tara sau sh din afara.Asa ca incercati totusi sa fiti realisti,eu cel putin n-am ajuns sa traiesc ziua in care sa-mi zica vreun proprietar de Opel ca nu are bani sa-si repare masina.
  • pirvu_daniel

  • Mesaje scrise: 4,581
  • Locatie: Dolj
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 22 Feb 2008

  • Mesaj Privat
Y-GreK a scris:Asa ca incercati totusi sa fiti realisti,eu cel putin n-am ajuns sa traiesc ziua in care sa-mi zica vreun proprietar de Opel ca nu are bani sa-si repare masina.

Tu in ce lume traiesti? Very Happy
Intregul forum nu asta demonstreaza? In ce tara civilizata oamenii stau pe net, citesc tutoriale isi repara singuri masinile sau cauta prin parcurile de dezmembrari piese? Sau tu ai impresia ca romanului ii place sa fie minitehnicus?
  • Y-GreK

  • Mesaje scrise: 1,280
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 11 Jul 2007

  • Mesaj Privat
Lumea Aviatiei...daca sti revista Laughing
Sa-nteleg din intrebarea ta ca-s printre singurii care-si pot permite si intretine un Opel?Ba chiar doua Embarassed
LE : Bine punctat,doar ca in prezent mai exista si un vwforum,un clubaudi,clubford,etc care demonstreaza spusele tale.Dar frustrarea apare cand problema nu poate fi rezolvata la garajul din spatele blocului cu ajutorul unui mecanic priceput.Unii de pe la mine la bloc,straini de Opel,isi cam sucesc gatul cand il vad pe tata cum curata EGR-ul,admisia sau da jos alternatorul,pentru ei fiind de neconceput si insista ca una dintre aceste operatiuni sa fie facute de un service autorizat.
  • pirvu_daniel

  • Mesaje scrise: 4,581
  • Locatie: Dolj
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 22 Feb 2008

  • Mesaj Privat
Y-GreK a scris:Sa-nteleg din intrebarea ta ca-s printre singurii care-si pot permite si intretine un Opel? Embarassed

Nu, nici tu nu ti le poti permite atata timp cat:
Y-GreK a scris: il vad pe tata cum curata EGR-ul,admisia sau da jos alternatorul,pentru ei fiind de neconceput si insista ca una dintre aceste operatiuni sa fie facute de un service autorizat.

EGR-ul si admisia nu se curata, se inlocuiesc. La fel alternatorul, se repara in service.
Nu tin partea VAG cum nici Opel nu o sa imi mai cumpar vreodata.
  • Y-GreK

  • Mesaje scrise: 1,280
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 11 Jul 2007

  • Mesaj Privat
Si sa-nteleg ca asta-i trisare sau ce? Faptul ca eu sau tatal meu sau oricine altcineva e capabil sa inlocuiasca niste piese,nu sustine mentalitatea vestica de a merge la un service autorizat?Ani la rand dupa ce mi-am luat Astra in 2004,masina a fost dusa numai in serviceuri autorizate si reprezentante OPEL,pentru probleme banale,ca sa constat ce?La Astra mi se aprinsese check engine-ul in bord si functiona in regim de avarie,se tura foarte greu si nu depaseam 2000RPM (urata senzatie sa iti faca flashuri o SuperNova ca depaseam un tir cu 90-100).Am fost la cei mai iscusiti mecanici,ingineri si baieti atotcunoscatori cu tester.Toti imi ziceau acelasi lucru,inevitabil,sa ma pregatesc sa scot 2000E din buzunar ca trebuie schimbata pompa de injectie.Doar ca am fost inspirat sa alimentez de la Rompetrol odata si masina a inceput sa functioneze in parametri normali cu cat goleam rezervorul de motorina ce o aveam inainte (pe atunci eram obisnuit sa alimentez de la Lukoil,avand motorina foarte proasta pe vremea aia) Asa-i ca imi luam o teapa de toata frumusetea?Si mai dadeam apoi inca 2000E pe alta pompa de injectie si eventual multe urari de sanatate celor ce au venit cu propunerea. Rolling Eyes La una dintre Vectre m-am trezit fara aer conditionat,toti la care am fost imi ziceau sa pregatesc pe putin 400E ca atat montarea/demontarea compresorului cat si pretul lui sunt pe masura.Doar ca un vecin care e si mecanic intamplator,ne-a zis din prima ca e bobina de inductie si ca sa ducem compresorul la el ca se rezolva relativ usor.Cu alternatorul nu mai zic,simteam ca o sa vina apocalipsa cand auzeam de la toti cu care vorbeam la telefon ca ar trebui pusa pe platforma masina si dusa la reprezentanta.Noroc cu maiandrei care stia exact care-i problema si m-a scutit de multe batai de cap si multi bani cheltuiti inutil.Asa ca nu am ales calea compromisului,ceea ce probabil ai crezut initial,am ales calea eficienta.Refuz sa fiu un ignorant,nu sunt zgarcit,dar nici atat de delasator.Stiu ca ai un BMW Seria 5 2011,nu este nici un apropo,te felicit pentru detinerea unei asemenea bijuterii si sa-l stapanesti sanatos,dar e o diferenta mult prea mare de clasa, sa te lase inima sa o mestereasca unul sau altul chit ca-i priceput sau nu. Cum spunea acel vecin mecanic,treptat masinile pana in clasa medie inclusiv,devin usor niste Dacii,pe care le putem intretine singuri,nu totalmente,dar in mare parte.Prin 2007,toti care aveau MID la masina erau disperati din cauza pixelilor lipsa si din cauza costului enorm al unuia nou,asta pana cand a aparut un baiat destept care l-a reparat si a destainuit si celorlalti secretul.Romanul nu e la fel de comod si nici la fel de bogat ca si neamtul,sa poata bea o cafea in timp se afla in sala de asteptare a unei reprezentante,sti mai bine decat mine.
Alternatorul a fost dat jos si reparat de tatal meu,a pierdut o Duminica in care nu era deschis nicaieri si avea nevoie urgenta de masina a 2a zi.Recunosc ca a fost si norocos ,a masurat diodele de pe punte si a constatat ca sunt duse,au fost lipite altele similare,iar alternatorul functioneaza perfect si dupa 80.000km.Daca era si releul de incarcare afectat...era naspa Laughing
Daca spui ca EGR-ul si admisia trebuiesc musai inlocuite...ma conformez Laughing
  • pirvu_daniel

  • Mesaje scrise: 4,581
  • Locatie: Dolj
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 22 Feb 2008

  • Mesaj Privat
Y-GreK, nu era o critica si nici o aluzie. Pe nimeni nu dau banii afara din casa. Daca ne-ar da, probabil cand ar fi o problema am duce masina in service si in timpul pierdut cu reparatia ei am fi la munte. Faptul ca masinile nu ajung in service in Romania e datorita unui cumul de factori: de la mentalitate, incompetenta multor mecanici din service, ..., dar si faptului ca multi nu au bani sa le intretina. Chiar daca au Opel.
Nu e nimic rau in a mesteri la masina in spatele blocului. Si eu am tester de Opel si acum cumpar de la DB77AAA si pentru Audi. Bineinteles ca le am tot timpul cu mine. Nu se stie niciodata cand te lasa in drum prin Europa. Am trait prea mult in lipsuri ca sa nu ma doara sufletul si acum cand trebuie sa platesc 100-150 de euro pentru o constatare.
Sa revenim la vs. Singurele VW pe care le-as alege in detrimentrul unui Opel sunt Passat CC si Touareg-ul.
  • cimpianadryan

  • Mesaje scrise: 84
  • Locatie: Sibiu
  • Masina: Astra 2001 z20let
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 09 Sep 2009

  • Mesaj Privat
petre.ion a scris:@cimpianadryan Tind sa cred ca esti fanatic OPEL ... eu nu mai am ce adauga.


nici vorba domnu petre singura masina care ma atrage de la opel este speedsterul dar eu tin sa cred ca golful nu numai ca este o masina mai proasta decat astra pur si simplu nu gasesc o alta masina din categoria ei mai varza mi se pare cea mai proasta masina ca fiabilitate.
  • petre.ion

  • Mesaje scrise: 139
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Vectra 2006 Z19DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 08 Sep 2011

  • Mesaj Privat
1.9 ALH (ala de 90 CP) este recunoscut pentru fiabilitate fata de toti competitorii sai. Y17DT-ul (Isuzu 75 CP) este "o gluma" de motor in comparatie cu ALH-ul.Nici Y20DTH-ul nu pot sa zic ca este cu mult mai reusit , fiind foarte problematic pe partea de injectie (ECU), fiind o adevarata provocare sa depistezi un ECU defect deoarece iti da erori pe piese bune si TE TOACA de bani pana gasesti problema.
Cat despre bucsi si alte elemente de suspensie , depinde foarte mult de stilul de condus dar si de piesa aflata pe masina.Un amortizor pe producator nu o sa "te tina" cat te tine un amortizor ,Sachs sa zicem.
Romanu` cauta cat mai ieftin in general , iar pretul reflecta calitatea in domeniul pieselor auto.

@cimpianadryan Daca VW era o "panarama" de masina asa cum zici tu , nu-si mai tinea pretul mai sus fata de Opel ... Spre ex un Renault Megane 2005 are un pret "de ras" fata de un Vw sau Opel acelasi an , deoarece lumea si-a facut o parere fata de fiabilitate Renault.
Skip ads

  1. Home
  2. Discutii Generale
  3. Opel vs ...

Discutii similare

Intra in ClubOpel!

check Cea mai mare comunitate Opel
check Intalniri locale
check Skip Ads
check Vinzi/Cumperi
check Gratuit pe viata




CO+FB CO+FB CO+YT CO+IG CO+TWTR