- mishu_b
- ****
- 1,669 mesaje
- din 16 Jul 2007
- Astra 2000 Y20DTH
- Prahova
mishu_b
- Mesaje scrise: 1,669
- Locatie: Prahova
- Masina: Astra 2000 Y20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 16 Jul 2007
- Mesaj Privat
...
de ce nu se recomnada legarea LED_urilor in paralel?
pai e foare simplu: ca orice divice electronic are specificat un curent minim, typ, maxim. Iar daca tu vei pune doar LED-uri in paralel calculand o rezistenta pentru o tensiune vs curentul cumulat de la "x" LED-uri - poti avea surpriza ca unul/mai multe dintre LED-uri sa nu functioneze la parametri doriti.
Dar daca vei pune si zener cu usurinta poti sa calculezi rezistenta astefl incat sa fii sigur ca toate LED-urile functioneaza asa cum trebuie.
cam asa ar arata (bine banuiesc ca stiai asta - dar pentru cei care nu stiu e bine venita)
- in cazul tensiunilor inverse nui bai LED-ul in regim de tensiune inversa devine dioda (~0.6V) singura care ar putea fi afectata e rezistenta (teoretic) dar avnd in vedere ce vei face alimentarea de pe boar acolo sigur exista o astfel de protectie ?
- tensiune din masina poate avea valori normale pana la 18V (asa sunt construite toate circuitele integrate care se gasesc intr-o masina).
valoare a typica este intre 12,5V. (insa aici cu valoarea tipyca e o adevarata filozofie pe care procucatorii de masini (si la camioane) o au cand fac specificatiile pentru producatorii de parti electronice).
bafta
de ce nu se recomnada legarea LED_urilor in paralel?
pai e foare simplu: ca orice divice electronic are specificat un curent minim, typ, maxim. Iar daca tu vei pune doar LED-uri in paralel calculand o rezistenta pentru o tensiune vs curentul cumulat de la "x" LED-uri - poti avea surpriza ca unul/mai multe dintre LED-uri sa nu functioneze la parametri doriti.
Dar daca vei pune si zener cu usurinta poti sa calculezi rezistenta astefl incat sa fii sigur ca toate LED-urile functioneaza asa cum trebuie.
cam asa ar arata (bine banuiesc ca stiai asta - dar pentru cei care nu stiu e bine venita)
- in cazul tensiunilor inverse nui bai LED-ul in regim de tensiune inversa devine dioda (~0.6V) singura care ar putea fi afectata e rezistenta (teoretic) dar avnd in vedere ce vei face alimentarea de pe boar acolo sigur exista o astfel de protectie ?
- tensiune din masina poate avea valori normale pana la 18V (asa sunt construite toate circuitele integrate care se gasesc intr-o masina).
valoare a typica este intre 12,5V. (insa aici cu valoarea tipyca e o adevarata filozofie pe care procucatorii de masini (si la camioane) o au cand fac specificatiile pentru producatorii de parti electronice).
bafta
- McFly
- ****
- 1,851 mesaje
- din 14 Aug 2007
- Astra 2000 Y17DT
- Mures
McFly
- Mesaje scrise: 1,851
- Locatie: Mures
- Masina: Astra 2000 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 14 Aug 2007
- Mesaj Privat
mishu_b a scris:...
de ce nu se recomnada legarea LED_urilor in paralel?
pai e foare simplu: ca orice divice electronic are specificat un curent minim, typ, maxim. Iar daca tu vei pune doar LED-uri in paralel calculand o rezistenta pentru o tensiune vs curentul cumulat de la "x" LED-uri - poti avea surpriza ca unul/mai multe dintre LED-uri sa nu functioneze la parametri doriti.
Asa e.
Dar daca vei pune si zener cu usurinta poti sa calculezi rezistenta astefl incat sa fii sigur ca toate LED-urile functioneaza asa cum trebuie.
Din circuitul tau, tensiunea pe leduri va fi constanta - OK. Totusi rezistenta va trebui calculata si in cazul asta (I_leduri + I_zener). vis-a-vis de ce spuneai mai devreme ca valoarea nu trebuie sa fie precisa. Asta e doar viziunea mea, te rog sa ma contrazici. am doar cunostinte de baza- din pacate n-am studiat electronica atunci cand aveam ocazia
- in cazul tensiunilor inverse nui bai LED-ul in regim de tensiune inversa devine dioda (~0.6V) tensiunea inversa de breakdown-nu cunosc expresia, e pe la -5V (fata de diode ~-100V, sau zener -2V..-6V si mai jos) deci o tensiune inversa de 18V ar putea afecta ledul. singura care ar putea fi afectata e rezistenta (teoretic) dar avnd in vedere ce vei face alimentarea de pe boar acolo sigur exista o astfel de protectie ? Ar trebui ca doar contine circuite sensibile, uC etc. Sunt insa curios sa aflu daca si circuitul de iluminare beneficiaza de ceva protectie.
- tensiune din masina poate avea valori normale pana la 18V (asa sunt construite toate circuitele integrate care se gasesc intr-o masina).
This sucks daca folosesti rezistente, nu le poti calcula la 18V pt orice eventualitate. Si uite asa daca consideri - ca si mine- in medie 14V, apare pericolul arderii ledurilor. Ar trebui vazut deci, daca intr-advar apar valori mai mari de 14V si cat de des.
valoare a typica este intre 12,5V. (insa aici cu valoarea tipyca e o adevarata filozofie pe care procucatorii de masini (si la camioane) o au cand fac specificatiile pentru producatorii de parti electronice).
bafta
de ce nu se recomnada legarea LED_urilor in paralel?
pai e foare simplu: ca orice divice electronic are specificat un curent minim, typ, maxim. Iar daca tu vei pune doar LED-uri in paralel calculand o rezistenta pentru o tensiune vs curentul cumulat de la "x" LED-uri - poti avea surpriza ca unul/mai multe dintre LED-uri sa nu functioneze la parametri doriti.
Asa e.
Dar daca vei pune si zener cu usurinta poti sa calculezi rezistenta astefl incat sa fii sigur ca toate LED-urile functioneaza asa cum trebuie.
Din circuitul tau, tensiunea pe leduri va fi constanta - OK. Totusi rezistenta va trebui calculata si in cazul asta (I_leduri + I_zener). vis-a-vis de ce spuneai mai devreme ca valoarea nu trebuie sa fie precisa. Asta e doar viziunea mea, te rog sa ma contrazici. am doar cunostinte de baza- din pacate n-am studiat electronica atunci cand aveam ocazia
- in cazul tensiunilor inverse nui bai LED-ul in regim de tensiune inversa devine dioda (~0.6V) tensiunea inversa de breakdown-nu cunosc expresia, e pe la -5V (fata de diode ~-100V, sau zener -2V..-6V si mai jos) deci o tensiune inversa de 18V ar putea afecta ledul. singura care ar putea fi afectata e rezistenta (teoretic) dar avnd in vedere ce vei face alimentarea de pe boar acolo sigur exista o astfel de protectie ? Ar trebui ca doar contine circuite sensibile, uC etc. Sunt insa curios sa aflu daca si circuitul de iluminare beneficiaza de ceva protectie.
- tensiune din masina poate avea valori normale pana la 18V (asa sunt construite toate circuitele integrate care se gasesc intr-o masina).
This sucks daca folosesti rezistente, nu le poti calcula la 18V pt orice eventualitate. Si uite asa daca consideri - ca si mine- in medie 14V, apare pericolul arderii ledurilor. Ar trebui vazut deci, daca intr-advar apar valori mai mari de 14V si cat de des.
valoare a typica este intre 12,5V. (insa aici cu valoarea tipyca e o adevarata filozofie pe care procucatorii de masini (si la camioane) o au cand fac specificatiile pentru producatorii de parti electronice).
bafta
Cred ca pe viitor ar merge un circuit separat de iluminare, alimentat desigur din circuitul original - soclul unui bec- DAR cu tensiune si curent constant. Din fericire exista integrate dedicate pt rtreaba asta, trebuie studiate. Sau, trecem pe masini din generatia Vectra C, Astra H etc si scapam de calcule, rezistente & co.
- mishu_b
- ****
- 1,669 mesaje
- din 16 Jul 2007
- Astra 2000 Y20DTH
- Prahova
mishu_b
- Mesaje scrise: 1,669
- Locatie: Prahova
- Masina: Astra 2000 Y20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 16 Jul 2007
- Mesaj Privat
...
dioda zener - ca sa lucreze ca si stabilizator are nevoie de un curent mini, insa poate suporta curenti mult mai mari este inca in regim de stabilizare
ex: IminVz=100uA, Imax =20mA ... Dioda Zener mai are un parametru Pmax iar de aici extragi o alta informatie care te poate ajuta.
- ca sa aflam daca sunt protejate becurile de pe placa din born e nevoie doar sa vedem ce circuite comanda becurile ...
bafta
dioda zener - ca sa lucreze ca si stabilizator are nevoie de un curent mini, insa poate suporta curenti mult mai mari este inca in regim de stabilizare
ex: IminVz=100uA, Imax =20mA ... Dioda Zener mai are un parametru Pmax iar de aici extragi o alta informatie care te poate ajuta.
- ca sa aflam daca sunt protejate becurile de pe placa din born e nevoie doar sa vedem ce circuite comanda becurile ...
bafta
- McFly
- ****
- 1,851 mesaje
- din 14 Aug 2007
- Astra 2000 Y17DT
- Mures
McFly
- Mesaje scrise: 1,851
- Locatie: Mures
- Masina: Astra 2000 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 14 Aug 2007
- Mesaj Privat
mishu_b a scris:sa vedem ce circuite comanda becurile
Am cautat in TIS, si am ajuns prin pinul 36 al instumentelor, la pinul 34 al multitimerului. Aici dead-end. Ceva interesant dupa TIS, LCDul kilometrajului e iluminat separat de restul instrumentelor. Asta explica de ce, daca schimb rapid intensitatea, iluminarea kilometrajului ramane in urma.
Oricum, gata cu offtopicul. Doar ca ar fi bine de cunoscut calitatea tensiunii de alimentare, ca sa nu legam circuite de protectie la ceva care deja e protejat.
Sa revenim la LEDuri!
- bazare
- ****
- 2,319 mesaje
- din 25 Nov 2008
- Astra 2002 y17dt
- Constanta
bazare
- Mesaje scrise: 2,319
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2002 y17dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Nov 2008
- Mesaj Privat
Are cineva o poza cum modul de amplasare al ledurilor intre plasticul alb si cel transparent ca sa nu mai apara zone mai intunecate? Eu am folosit cate 3 leduri de 5 mm albastre cu unghi de 120 ptr fiecare ceas mare si nu sunt multumit de rezultat. Mai mult daca se poate o poza cu cilindrul de plastic ptr ace, ar fi perfect. Eu mi-am facut bordul albastru si incep sa ma intreb daca nu arata mai bine cu vechile becuri. Si inca ceva ... daca am razuit filtrul galben de pe folie acum daca revin la becurile intiale o sa se vada cu zone mai luminoase?
- McFly
- ****
- 1,851 mesaje
- din 14 Aug 2007
- Astra 2000 Y17DT
- Mures
McFly
- Mesaje scrise: 1,851
- Locatie: Mures
- Masina: Astra 2000 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 14 Aug 2007
- Mesaj Privat
Daca ai bordul VDO, ai loc: BV19MAX
La TRW nu ai, poti folosi ghidajul de lumina, in sensul sa pui ledurile in locul becului, dar indreptate in lateral. Valabil si pt VDO...
"cilindru"
cel de fata e din cauciuc, dar poti lua o carioca de fi 10 mm, si-i tai cilindrul la inaltimea necesara. Sau tub berman.
La TRW nu ai, poti folosi ghidajul de lumina, in sensul sa pui ledurile in locul becului, dar indreptate in lateral. Valabil si pt VDO...
"cilindru"
cel de fata e din cauciuc, dar poti lua o carioca de fi 10 mm, si-i tai cilindrul la inaltimea necesara. Sau tub berman.
- BV19MAX
- ****
- 2,562 mesaje
- din 01 Aug 2007
- Astra Y17DT
- Brasov
BV19MAX
- Mesaje scrise: 2,562
- Locatie: Brasov
- Masina: Astra Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Aug 2007
- Mesaj Privat
- McFly
- ****
- 1,851 mesaje
- din 14 Aug 2007
- Astra 2000 Y17DT
- Mures
McFly
- Mesaje scrise: 1,851
- Locatie: Mures
- Masina: Astra 2000 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 14 Aug 2007
- Mesaj Privat
- msv_64
- ***
- 862 mesaje
- din 27 Jan 2008
- Vectra 2005 Y20DTH
- Bucuresti
msv_64
- Mesaje scrise: 862
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2005 Y20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 27 Jan 2008
- Mesaj Privat
- BV19MAX
- ****
- 2,562 mesaje
- din 01 Aug 2007
- Astra Y17DT
- Brasov
BV19MAX
- Mesaje scrise: 2,562
- Locatie: Brasov
- Masina: Astra Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Aug 2007
- Mesaj Privat
- ionut4683
- **
- 230 mesaje
- din 04 Nov 2008
- Corsa 2005 Z13DT
- Bacau
ionut4683
- Mesaje scrise: 230
- Locatie: Bacau
- Masina: Corsa 2005 Z13DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 04 Nov 2008
- Mesaj Privat
- BV19MAX
- ****
- 2,562 mesaje
- din 01 Aug 2007
- Astra Y17DT
- Brasov
BV19MAX
- Mesaje scrise: 2,562
- Locatie: Brasov
- Masina: Astra Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Aug 2007
- Mesaj Privat
Intensitatea este la maxim (sa fiu sincer, m-am cam zgarcit la LED-uri in bord, ca aveam 20 de toate si am vrut sa mai modific si altceva).
Am pus 5 led-uri in fiecare cadran mare, 2 la cel de Km (o sa-l desfac si pun dinalea cu intensitate mare la ecranul ala), si cate 3 la cadranele mici (cele 5 le-am pus in serie + rezistenta de 480 ohmi. Trebuia o rezistenta mai mica pentru a avea intensitatea normala, dar nu am mai asteptat inca o zi sa cumpar piesele).
Am pus 5 led-uri in fiecare cadran mare, 2 la cel de Km (o sa-l desfac si pun dinalea cu intensitate mare la ecranul ala), si cate 3 la cadranele mici (cele 5 le-am pus in serie + rezistenta de 480 ohmi. Trebuia o rezistenta mai mica pentru a avea intensitatea normala, dar nu am mai asteptat inca o zi sa cumpar piesele).
BV-87-SCN
- Mesaje scrise: 17
- Locatie: Brasov
- Masina: Astra 2001 Y20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 19 Jan 2008
- Mesaj Privat
- maramu
- **
- 304 mesaje
- din 15 Nov 2006
- Vectra 2003 Y22DTR
- Targu Mures
maramu
- Mesaje scrise: 304
- Locatie: Targu Mures
- Masina: Vectra 2003 Y22DTR
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Nov 2006
- Mesaj Privat
Am mai mesterit ceva astazi:
Am si reusit sa stric ceva: https://www.clubopel.com/vie...p?p=637889#637889
Si poate unii ca si mine nu stiau cum se demonteaza blocul de comanda lumini. Se apasa butonul central cu tupeu, si se roteste spre dreapta, astfel se deblocheaza cele 2 cleme care tin tot blocul in bord. Acesta este modul de functionare:
Am si reusit sa stric ceva: https://www.clubopel.com/vie...p?p=637889#637889
Si poate unii ca si mine nu stiau cum se demonteaza blocul de comanda lumini. Se apasa butonul central cu tupeu, si se roteste spre dreapta, astfel se deblocheaza cele 2 cleme care tin tot blocul in bord. Acesta este modul de functionare:
- BV19MAX
- ****
- 2,562 mesaje
- din 01 Aug 2007
- Astra Y17DT
- Brasov
BV19MAX
- Mesaje scrise: 2,562
- Locatie: Brasov
- Masina: Astra Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Aug 2007
- Mesaj Privat
BV-87-SCN
- Mesaje scrise: 17
- Locatie: Brasov
- Masina: Astra 2001 Y20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 19 Jan 2008
- Mesaj Privat
- msv_64
- ***
- 862 mesaje
- din 27 Jan 2008
- Vectra 2005 Y20DTH
- Bucuresti
msv_64
- Mesaje scrise: 862
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 2005 Y20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 27 Jan 2008
- Mesaj Privat
- BV19MAX
- ****
- 2,562 mesaje
- din 01 Aug 2007
- Astra Y17DT
- Brasov
BV19MAX
- Mesaje scrise: 2,562
- Locatie: Brasov
- Masina: Astra Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Aug 2007
- Mesaj Privat
Dinastea ieftine parca mai aveau galben si verzi.
Au si albe, si albastre, si dinacelea transparente care se aprind colorat in functie de jonctiunea utilizata:)
Da, trebuie rezistente. Eu am facut o mare greseala, am legat in serie-paralel led-urile si am pus 8 rezistente de 680 ohmi in paralel ca sa se vada cat de cat acceptabil (pana in seara asta au fost doar 4, dar am dat ceasurile jos si le-am modificat)
Au si albe, si albastre, si dinacelea transparente care se aprind colorat in functie de jonctiunea utilizata:)
Da, trebuie rezistente. Eu am facut o mare greseala, am legat in serie-paralel led-urile si am pus 8 rezistente de 680 ohmi in paralel ca sa se vada cat de cat acceptabil (pana in seara asta au fost doar 4, dar am dat ceasurile jos si le-am modificat)
- ionut4683
- **
- 230 mesaje
- din 04 Nov 2008
- Corsa 2005 Z13DT
- Bacau
ionut4683
- Mesaje scrise: 230
- Locatie: Bacau
- Masina: Corsa 2005 Z13DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 04 Nov 2008
- Mesaj Privat
am observat ca majoritatea dintre voi ati folosit led-uri de 3 mm,
eu inca nu prea am facut rost de bani ca am avut cheltuieli mari cel putin jumatatea a doua a acestui an. Daca se intrevede vreo prima de craciun o sa imi refac stocul de leduri SMD si o sa ma apuc sa imi termin tot interiorul de facut.....
eu inca nu prea am facut rost de bani ca am avut cheltuieli mari cel putin jumatatea a doua a acestui an. Daca se intrevede vreo prima de craciun o sa imi refac stocul de leduri SMD si o sa ma apuc sa imi termin tot interiorul de facut.....
- maramu
- **
- 304 mesaje
- din 15 Nov 2006
- Vectra 2003 Y22DTR
- Targu Mures
maramu
- Mesaje scrise: 304
- Locatie: Targu Mures
- Masina: Vectra 2003 Y22DTR
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Nov 2006
- Mesaj Privat
Super lucrarea.
La modelul tau asa se scoate la mine comenzile au o mufa cu 2 sigurante (cleme), in partea stanga am fortat si a iesit afara dar am si rupt una din sigurante si la montare nu sunt sigur ca mufa a intrat la locul ei suficient. Oricum trebuie sa merg la un tester sa vad dece s-a aprins becul airbag.
La modelul tau asa se scoate la mine comenzile au o mufa cu 2 sigurante (cleme), in partea stanga am fortat si a iesit afara dar am si rupt una din sigurante si la montare nu sunt sigur ca mufa a intrat la locul ei suficient. Oricum trebuie sa merg la un tester sa vad dece s-a aprins becul airbag.