- LEXXX
- ****
- 1,019 mesaje
- din 25 Jan 2005
- Astra 2004 Z18XE
- Bucuresti
LEXXX
- Mesaje scrise: 1,019
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2004 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Jan 2005
- Mesaj Privat
- kapix
- ***
- 681 mesaje
- din 15 Jan 2005
- Astra 2002 Z16XE
- Arad
kapix
- Mesaje scrise: 681
- Locatie: Arad
- Masina: Astra 2002 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jan 2005
- Mesaj Privat
Fac pe Gica Contra. Nu te supara, nu e personal, fac asta intotdeauna cand vreau sa inteleg un lucru. In felul asta mi se aduc argumente care pot sa ma convinga 😉
Din spusele tale inteleg ca pana se incarca complet bateria alternatorul isi indeplineste functia de baza (incarcarea). In momentul in care bateria s-a incarcat complet, alimenteaza restul consumatorilor. Daca e ziua, farurile sunt stinse, nu asculti muzica, nu pornesti ventilatorul samd singurul consumator este motorul. Care la masinile moderne chiar este un consumator (senzori, calculator, electrovalve, bujii, electropompe etc). Dar diesel-ul de pe masina bunicului, odata pornit, consuma doar motorina. Si totusi alternatorul nu se arde, chiar daca deconectezi bateria (si am vazut chestia asta de mai multe ori). Si chiar nu inteleg de ce crezi tu ca s-ar arde. Eu cred ca doar ar functiona degeaba...
- ron
- **
- 297 mesaje
- din 18 Jun 2004
- Astra 2003 Z16SE
- Constanta
ron
- Mesaje scrise: 297
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2003 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Jun 2004
- Mesaj Privat
- doru_a
- **
- 470 mesaje
- din 25 Sep 2005
- Astra 1992 C16NZ
- Deva/Hunedoara
doru_a
- Mesaje scrise: 470
- Locatie: Deva/Hunedoara
- Masina: Astra 1992 C16NZ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Sep 2005
- Mesaj Privat
ron citeste ce a scris LEXXX si o sa te lamuresti;tensiunea este constanta ( rolul releului regulator de tensiune) iar curentul dat de alternator pentru incarcarea bateriei are aceeasi intensitate.Capacitatea mai mare a bateriei face ca incarcarea sa dureze mai mult.
- LEXXX
- ****
- 1,019 mesaje
- din 25 Jan 2005
- Astra 2004 Z18XE
- Bucuresti
LEXXX
- Mesaje scrise: 1,019
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2004 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Jan 2005
- Mesaj Privat
- doru_a
- **
- 470 mesaje
- din 25 Sep 2005
- Astra 1992 C16NZ
- Deva/Hunedoara
doru_a
- Mesaje scrise: 470
- Locatie: Deva/Hunedoara
- Masina: Astra 1992 C16NZ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Sep 2005
- Mesaj Privat
Cred ca pot da cateva argumente.
La pornire, electromotorul consuma ceva curent din baterie ( se observa mai ales daca porniti masina cu luminile aprininse ca scade intensitatea luminoasa).Eu n-am masurat cam ce curent "absoarbe" electromotorul la pornire, dar un mecanic auto mi-a spus ca e destul de mare dovada conductoarele groase care il alimenteaza.Asadar alternatorul isi va indeplini functia de baza - incarca bateria pana aceasta se incarca complet. Durata de incarcare depinde de capacitatea bateriei si de gradul de descarcare. Releul regulator de tensiune are rolul de a mentine tensiunea constanta la bornele bateriei indiferent de turatia motorului.
Si va pun o intrebare; de ce nu se recomanda dupa ce motorul este pornit sa scoti bornele de la baterie? Recunosc ca si eu am imprumutat o baterie( de la un vecin) pentru a porni masina si apoi am scos bornele pentru a le pune pe bateria mea la loc( era iarna si bateria mea era slabita). Ei in timpul acestei operatii ( cat timp masina nu are baterie) se observa ca turatia motorului la relanti creste in plus daca aveti becuri aprinse creste intensitatea lor luminoasa. de ce? Pentru ca releul regulator de tensiune nu mai are cu ce sa compare tensiunea ( lipsind martorul=bateria) si intensitatea curentului debitat de alternator si tensiunea o iau razna.Masina normal ca functioneaza ( nu stiu cat si n-am fost curios 😃 ) dar cu simptomele de mai sus care dupa un timp cu siguranta va arde alternatorul.
Sau pentru ron putina fizica:in curent continuu
P=U*I
unde P puterea alternatorului = constanta din fabricatie
U tensiunea
I curentul
U este variabila in functie de turatia motorului cu cat turatia creste cu atat tensiunea e mai mare, insa aici intervine releul regulator de tensiune care face ca U sa fie constant(cum? facand tot timpul comparatie cu tensiunea la bornele bateriei care prin constructie e 12V c.c.). deci daca P si U constante evident ca I e tot o constanta.
Daca bateria lipseste atunci releul regulator nu mai are cu ce sa compare tensiunea de la alternator si aceasta va avea o variatie functie de turatia motorului. De aceea sunt mari sanse ca aceasta tensiune sa creasca suficient de mult incat sa duca la strapungerea izolatiei in infasurarile alternatorului.
M-am facut inteles ron? 😈
- doru_a
- **
- 470 mesaje
- din 25 Sep 2005
- Astra 1992 C16NZ
- Deva/Hunedoara
doru_a
- Mesaje scrise: 470
- Locatie: Deva/Hunedoara
- Masina: Astra 1992 C16NZ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Sep 2005
- Mesaj Privat
Cei de la Bosch de ex. nu dau garantie pe baterie decat dupa ce masoara tensiunea la bornele alternatorului sa fie constanta intre 14 - 14,4 V.
De ce? Daca sunt valori mai mari distrugi bateria ( sau cum se zice in limbaj popular "o fierbi").
- doru_a
- **
- 470 mesaje
- din 25 Sep 2005
- Astra 1992 C16NZ
- Deva/Hunedoara
doru_a
- Mesaje scrise: 470
- Locatie: Deva/Hunedoara
- Masina: Astra 1992 C16NZ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Sep 2005
- Mesaj Privat
- kapix
- ***
- 681 mesaje
- din 15 Jan 2005
- Astra 2002 Z16XE
- Arad
kapix
- Mesaje scrise: 681
- Locatie: Arad
- Masina: Astra 2002 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jan 2005
- Mesaj Privat
Daca bateria lipseste atunci releul regulator nu mai are cu ce sa compare tensiunea de la alternator si aceasta va avea o variatie functie de turatia motorului. De aceea sunt mari sanse ca aceasta tensiune sa creasca suficient de mult incat sa duca la strapungerea izolatiei in infasurarile alternatorului.
Cred ca tragi concluziile mult prea repede. Desi ipoteza e buna, concluzia e doar o banuiala.
- LEXXX
- ****
- 1,019 mesaje
- din 25 Jan 2005
- Astra 2004 Z18XE
- Bucuresti
LEXXX
- Mesaje scrise: 1,019
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2004 Z18XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Jan 2005
- Mesaj Privat
Problema e alta si se refera la masinile vechi, in speta Dacia care au releul electric (nu electronic) la care daca scoti bateria in timp ce merege motorul sare tensiunea in 17 volti si poate sa-ti arda becurile sau alti consumatori ce functioneaza in acel moment.
- ron
- **
- 297 mesaje
- din 18 Jun 2004
- Astra 2003 Z16SE
- Constanta
ron
- Mesaje scrise: 297
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2003 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Jun 2004
- Mesaj Privat
*
ideal U ar trebui sa fie constant (si pentru simplitate il putem considera asa), dar I nu este constant, ca in lectia de fizica 😃 , pentru ca P reprezinta de fapt puterea absorbita de consumatori (adica daca pui rezistente de sarcina mai mici creste consumul, deci puterea consumata), asta traducandu-se printr-un efort mai mare al motorului de a invarti alternatorul.
*
P constant de care pomenesti tu reprezinta de fapt o putere maxima pe care alternatorul o poate genera.
daca alternatorul se invarte in gol (fara nici o sarcina) puterea debitata de el e nula (teoretic, practic mai sunt niste forte de frecare), cum e si efortul necesar pentru a-l invarti. nu discutam despre o crestere a tensiunii generate de alternator, deoarece toata lumea e de acord ca exista releul de incarcare

*
zici ca daca bateria lipseste atunci releul regulator nu mai are cu ce sa compare tensiunea de la alternator. pai s-a mai zis ca bateria functioneaza in tampon, avand si rol de stabilizare/filtrare a tensiunii - deci e in paralel. iar daca ea lipseste nu mai are cine sa joace rol de stabilizator de tensiune, deci nici pe departe nu reprezinta o referinta de tensiune abstracta fata de sistem. bateria va tine tensinea la borne la o valoare apropiata de valoarea ei, pentru ca practic e un generator neideal de tensiune. valorile sunt apropiate si nu egale pentru ca exista rezistente parazite (ale cablurilor, interna a bateriei...)
----------------------
am impresia ca esti putin suparat...? n-ai de ce, asa e pe forum, fiecare isi exprima opinia, iar ideea mea:
e cam aceeasi cu a lui kapix:
deci astept sa ne convingi cu argumente concrete 😉
- ron
- **
- 297 mesaje
- din 18 Jun 2004
- Astra 2003 Z16SE
- Constanta
ron
- Mesaje scrise: 297
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2003 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Jun 2004
- Mesaj Privat
sunt de acord, curentul maxim debitat de alternator poate fi maxim 100A (nu 100Ah). deci un acumulator de 200Ah ar fi incarcat "pe direct" in 2 ore. dar un acumulator de 200Ah se poate incarca si intr-o ora la un curent de 200A, pe care alternatorul sigur n-ar putea sa-l dea. curentul de incarcare depinde practic de valoarea tensiunii la bornele bateriei (si implicit de rezistenta ei interna). tu ai zis:
deci depinde ce inseamna "pe direct" (adica valoarea tensiunii de incarcare si valoarea tensiunii la bornele acumulatorului - cat e de descarcat acesta)...
ce am scris mai sus e pur teoretic, eu am zis ca e posibil:
vroiam sa subliniez ca doar asa e posibil sa arzi ceva, daca insa capacitatea bateriei e mai mica, sau aceasta chiar lipseste de tot, nu ai ce arde, contrazicandu-l pe dorul_a
Visse- Suspendat
- 1,464 mesaje
- din 06 Jun 2005
- Alta tara
Visse- Mesaje scrise: 1,464
- Locatie: Alta tara
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 06 Jun 2005
- Mesaj Privat
- ron
- **
- 297 mesaje
- din 18 Jun 2004
- Astra 2003 Z16SE
- Constanta
ron
- Mesaje scrise: 297
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2003 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Jun 2004
- Mesaj Privat
Visse- Suspendat
- 1,464 mesaje
- din 06 Jun 2005
- Alta tara
Visse- Mesaje scrise: 1,464
- Locatie: Alta tara
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 06 Jun 2005
- Mesaj Privat
Visse- Suspendat
- 1,464 mesaje
- din 06 Jun 2005
- Alta tara
Visse- Mesaje scrise: 1,464
- Locatie: Alta tara
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 06 Jun 2005
- Mesaj Privat
- ron
- **
- 297 mesaje
- din 18 Jun 2004
- Astra 2003 Z16SE
- Constanta
ron
- Mesaje scrise: 297
- Locatie: Constanta
- Masina: Astra 2003 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 18 Jun 2004
- Mesaj Privat
- dgxshpe
- OP
- 657 mesaje
- din 03 Sep 2005
- Corsa Z13DTJ
- Bucuresti
dgxshpe
- Mesaje scrise: 657
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Corsa Z13DTJ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 03 Sep 2005
- Mesaj Privat
Am fost la Service ROMBAT ca sa-mi dea garantia.
Si mi-au zis ca puteam sa pun si o baterie de 40 Ah.
Dar daca am pus una din asta nu are nimik.
O sa functioneze la fel de bine ca si cu una de 40 Ah.
Numai ca e un pic mai vioaie la pornire, si tine mai mult la consumatori.
Mi-au facut si masuratori la borne .. fara alternator si cu alternator si cu consumatori si fara consumatori si mi-au spus ca e totul ok .
Bulina verde - incarcata
Bulina neagra - descarcata
Bulina transparenta - ii trebuie apa.
Am bulina verde ! 😃
- virgil
- **
- 273 mesaje
- din 12 Mar 2005
- Astra 2002 Y17DT
- Bucuresti
virgil
- Mesaje scrise: 273
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2002 Y17DT
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 12 Mar 2005
- Mesaj Privat
- dgxshpe
- OP
- 657 mesaje
- din 03 Sep 2005
- Corsa Z13DTJ
- Bucuresti
dgxshpe
- Mesaje scrise: 657
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Corsa Z13DTJ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 03 Sep 2005
- Mesaj Privat