Iar e contradictie in cuvintele tale! Imi ceri mie sa nu mai fiu sarcastic, dar in timpul asta esti tu sarcastic la adresa mea!
Nu stiu sa iti explic cum e la masina. Daca as fi stiut as fi explicat. Pana atunci ii las pe altii care au cunostinte mai vaste in directia asta.
Legat de avioane, surplusul de viteza de care vorbeai este necesar nu la decolare, ci doar atunci cand avionul isi modifica altitudinea in sens crescator. In acel moment forta de tractiune are doua componente, atat pe axa Ox, cat si pe axa Oy. In zbor orizontal forta de tractiune este numai pe axa Ox, de aceea poate fi mai mica. La masini se pune problema de tractiune pe axa Oy doar cand urca pante, dar complicam inutil problema. Apropos la avioane viteza minima de deplasare este influentata si de flapsuri care modifica portanta prin crearea unei curburi a aripii. Dupa decolare flapsurile sunt ridicate deoarece maresc rezistenta la inaintare. Deci creste viteza minima pe care o poate avea avionul in aer, dar scade rezistenta la inaintare. Deci sunt prea multe variabile in exemplul tau si nu au nicio legatura cu automobilele.
Daca vrei putem vorbi de cuplu motor si la avioane. Spre exemplu la avioanele usoare cu un singur motor cu piston si propulsate de elice momentul motor tinde sa invarta avionul in sens invers celui in care se invarte elicea. La decolarea despre care iti place sa vorbesti daca elicea se invarte inspre stanga (privind din cabina pilotului), avionul tinde sa se roteasca spre dreapta. Astfel creste apasarea pe roata din dreapta, creste forta de frecare la nivelul acelui cauciuc si avionul vireaza spre dreapta. Fenomenul a fost numit "furatura" si se compenseaza prin actionarea directiei in sens opus. Chiar exista o povestioara interesanta cu asul aviatiei de vanatoare romanesti din al doilea razboi mondial, Constantin "Bâzu" Cantacuzino, care la sfarsitul lui august 1944 a aterizat pe o baza militara americana din Foggia pentru a le preda americanilor pe comandantul acelei baze care fusese luat prizonier de romani. Zborul a fost efectuat cu un Messerschmit 109G, avion de vanatoare german, iar americanul a fost inghesuit in locul statiei radio ce fusese demontata. Deh, statie mare cu lampi... La Foggia unul dintre americani a dorit sa zboare cu avionul romanului. Bâzu i-a dat avionul si l-a prevenit ca are cuplu puternic si "furatura" este foarte accentuata. Americanul l-a privit superior gen "tu ma inveti pe mine?" si a rupt avionul la decolare. Pentru intoarcere Bâzu a primit un avion de vanatoare american P-51 Mustang.
Povestea este cat se poate de reala, dar deja suntem off-topic.
Multumesc pentru explicatie.