Ai uitat parola?


  1. Home
  2. Discutii Generale
  • Slick

  • Mesaje scrise: 1,319
  • Locatie: Prahova
  • Masina: Astra 2004 Z20LET
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 29 Apr 2004

  • Mesaj Privat
S-a mai discutat subiectul acesta offtopic prin alte parti... As vrea si eu o lamurire in legatura cu asta.

Teorie :

Avem o roata...

Cuplu : un cuplu de forte (moment) opuse ca directie, cu puncte de aplicare de o parte si de alta a axului rotii, cu efect de rostogolire a rotii. Cu cat cuplul este mai mare, cu atat roata accelereaza mai repede.

Putere = Cuplu*Turatie*Un_Coeficient.

Statistica : Motoarele Diesel au cuplu CLAR mai mare decat motoarele pe benzina, pe cand cele din urma au putere mai mare (din cauza ca pot atinge turatii mai mari, si deci cuplu_mediu*turatie_mare da o putere totala mai mare decat un motor Diesel (cuplu_mare*turatie_medie).

Intrebari :

1) De ce masinile pe benzina accelereaza mai repede daca au cuplu mai slab pe toata plaja de turatii mai mic decat un Diesel ? Rolling Eyes Question

2) Se spune ca diesel-urile au reprize mai bune.. Ce inseamna reprize, nu tot acceleratie ?
Skip ads

  • Thanatos

  • Mesaje scrise: 1,108
  • Locatie: constanta - dk
  • Masina: Vectra 2000 X18XE1
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 24 Aug 2004

  • Mesaj Privat
interesanta discutia, dar hai sa stabilim termenii mai clar. tu zici putere dar te referi la efect (Kw), nu? deci subiectul este cuplu vs efect.

cuplu reprezinta o marime fizica statica, pe cand efectul este dinamica fiind direct dependenta de timp.

functia care o cauti este: efect = cuplu x rpm / 5250.

cand vorbim de acceleratie, vorbim de cuplu. cuplul este ceea ce simti cand accelerezi, efectul nu il simti. Laughing . acceleratia uramareste exact graficul cuplului/momentului pt un motor dat, indiferent in ce viteza este aleasa. un benzinar accelereza mai repede, pt ca produce cuplu maxim la turatii mai mari.

aici gasiti un simulator bun pt problema asta

http://performancesimulatio...files/SASdemo.exe

ps. reprize nu stiu ce sunt, si nici nu vreau. Wink
  • vectra-nos

  • Mesaje scrise: 198
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 12 Oct 2004

  • Mesaj Privat
Ai folosit cumva programul asta?
Daca da...da te rog cateva detalii
  • 4EST

  • Mesaje scrise: 686
  • Locatie: Brasov
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 30 Apr 2004

  • Mesaj Privat
reprize e o mare prostie comerciala ca sa tam-tam la disel

se face asa: in cat timp accelereaza in treapta 4 de la 40-80 (ex)

si normal ca diselul, care e un motor mai putin turat, si care merge bine la rpm low, o sa traga mai bine intre 1500-4000rpm, decat un benzinar care-l chinui sa traga intre 1000-3500 ture

adica la disel e lejer sa mergi cu treapta 4 la 40/h, pe cand un benzinar...merge dar n-are putere

eu as lua putin altfel decat thanatos cuplu/putere

cuplu il poti privi cu acceleratia data pe o turatie de motor. Si cum la disel turatiile sunt mai putine, cuplul e mai mare

La benzina fiind invers, cifrele sunt mai mici, senzatiile sunt mai tari

Singura chestie pro-disel la aceleratii e cuplu+putere maricica la turatii mici (2000rpm), si atunci la un mers normal (schimbat la 3000), e socul mai mare cand schimbi treapta. Plus ca diselul se termina repede, deci cand schimbi intri brusc in putere/cuplu mare si te baga in scaun.

Asa ai pati si la o benzina daca ai schimba la 7000 Razz
Skip ads

  • Mr.hat

  • Mesaje scrise: 449
  • Locatie: Cluj
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 17 Oct 2004

  • Mesaj Privat
4EST a scris:Singura chestie pro-disel la aceleratii e cuplu+putere maricica la turatii mici (2000rpm), si atunci la un mers normal (schimbat la 3000), e socul mai mare cand schimbi treapta. Plus ca diselul se termina repede, deci cand schimbi intri brusc in putere/cuplu mare si te baga in scaun.

Asa ai pati si la o benzina daca ai schimba la 7000 Razz


nu poti face ca chestia asta sa aiba loc si la benzina la turatii mai mici ? ca oricum yo nu i-am dat niciodata 5000rpm , ce sa mai zic de 7000 Very Happy
  • 4EST

  • Mesaje scrise: 686
  • Locatie: Brasov
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 30 Apr 2004

  • Mesaj Privat
daca-i bagi turbo poti Smile Ca de aia motoarele pe motorina trag asa bine la turatii mici, ca-s turbo

sa vezi ce frumos merge si un benzinar turbo (si cum vezi cu ochiul liber cum scade acul de la indicator benzina Very Happy )

Daca la benzina ai rosu la 7000, e o nimica toata sa-i dai 5000, e ca si cum dai 3500 la un disel. si eu fac asta in fiecare zi (la diselul de la servici, chiar ii dau 4000-4500)
  • Slick

  • Mesaje scrise: 1,319
  • Locatie: Prahova
  • Masina: Astra 2004 Z20LET
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 29 Apr 2004

  • Mesaj Privat
Thanatos a scris: un benzinar accelereza mai repede, pt ca produce cuplu maxim la turatii mai mari.


Deci practic acceleratia (masinii) este direct proportionala cu cuplu * turatia ??
  • sandumbogdan

  • Mesaje scrise: 887
  • Locatie: Iasi
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 03 Sep 2004

  • Mesaj Privat
Cuplu = forta, putere = acceleratie.
Reprizele nu sunt in nici un caz o prostie, ci este cel mai frecvent mod de utilizare a motorului in cazuri normale, in trafic.
Puterea maxima influenteaza acceleratia si viteza maxima, cuplul mare face ca acea acceleratie sa fie mai putin influentata de dealuri, incarcarea masinii, mers subturat.
Skip ads

  • chiciuc

  • Mesaje scrise: 1,372
  • Locatie: Craiova
  • Masina: Vectra 1997 X20DTL
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 29 Apr 2004

  • Mesaj Privat
S-au facut liniute in rampa intre un diesel si un benzinar Question
Eu cred ca in panta un diesel foloseste/beneficiaza la maxim de cuplul superior. O benzinara chiar daca mergi cu ea turata in panta parca nu trage la fel, sau trebuie sa fii profesionist.

@4est - intr-adevar caderea cuplului la diesel este dramatica, dar daca ne gandim de exemplu ca are o scadere de 183 la 120 si o benzinara are cuplul maxim pe la 130-150 atunci parca nu e asa de rau Rolling Eyes
  • UNLORD

  • Mesaje scrise: 57
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 23 Nov 2004

  • Mesaj Privat
nu uitati, cuplul tine si de turbina la diseluri asadar si la benzina cu turbo ai cuplu semnificativ mai mare
  • Sezran

  • Mesaje scrise: 1,183
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 01 Jun 2004

  • Mesaj Privat
bemveul lui frate-meu (benzinar din 198X) cocoseaza dizelul meu fara turbina in privinta cuplului. si per total si luat per cilindru (ca el are 6).
  • 4EST

  • Mesaje scrise: 686
  • Locatie: Brasov
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 30 Apr 2004

  • Mesaj Privat
reprizele nu sunt o prostie, ci comparatia intre reprizele intre anumite viteze in aceiasi treapta de viteza intre benzinar - disel

diselul merge bine la deal pt ca in general mergi cu masina la ~1800rpm, acolo avand o putere mai mare decat un benzinar la ~2300rpm. Si atunci automat tre sa retrogradezi la deal, sa intri pe la 3500rpm ca sa traga cat de cat


Cuplu fizic tine de greutatea si cursa cilindrilor. Si la disel cilindri au cursa mai mare, acesta fiind si motivul pt care nu se invart la asa turatii mari
Skip ads

  • Thanatos

  • Mesaje scrise: 1,108
  • Locatie: constanta - dk
  • Masina: Vectra 2000 X18XE1
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 24 Aug 2004

  • Mesaj Privat
@astra nos - varianta demo e mai limitata, dar rezultatele sunt la aceleasi. gasesti pe DC versiunea full. pt simuari mai complexe se poate folosi matlab cu simulink. il gasiti pe DC si usenet.

sandumbogdan a scris:Cuplu = forta, putere = acceleratie.


Laughing mai isaac, ce te faci cu legea a 2a?...inseamna ca forta/"putere"= masa Wink ?! ... deci nonsens. stai mai bine pasiv si citeste ce se posteaza, daca la fizica ai chiulit.

si ca sa te conving ca nu ai deloc dreptate, uite aici graficul pt motorul tau. (cel albastru e real, rosu e tunat)




esti deacord cu mine ca pana la 1500 rpm abia iti accelereaza si de la 1600 pana la 3000 te baga in scaun? asta se intampla exact atunci cand nu prea ai "putere"- acceleratie cum o numesti tu, adica e cam jumate din acel maxim (75cai). fa un test, urca la 4000 rpm, cand ai "putere" maxima, si incerca sa pleci de pe loc. ai sa vezi ca iti pleaca mai greu decat la 1500, si atunci o sa imi dai dreptate.


First of all, from a driver's perspective, torque, to use the vernacular, RULES Smile. Any given car, in any given gear, will accelerate at a rate that *exactly* matches its torque curve (allowing for increased air and rolling resistance as speeds climb). Another way of saying this is that a car will accelerate hardest at its torque peak in any given gear, and will not accelerate as hard below that peak, or above it. Torque is the only thing that a driver feels, and horsepower is just sort of an esoteric measurement in that context. 300 foot pounds of torque will accelerate you just as hard at 2000 rpm as it would if you were making that torque at 4000 rpm in the same gear, yet, per the formula, the horsepower would be *double* at 4000 rpm. Therefore, horsepower isn't particularly meaningful from a driver's perspective, and the two numbers only get friendly at 5252 rpm, where horsepower and torque always come out the same.

In contrast to a torque curve (and the matching pushback into your seat), horsepower rises rapidly with rpm, especially when torque values are also climbing. Horsepower will continue to climb, however, until well past the torque peak, and will continue to rise as engine speed climbs, until the torque curve really begins to plummet, faster than engine rpm is rising. However, as I said, horsepower has nothing to do with what a driver *feels*.


http://vettenet.org/torquehp.html



Slick a scris:

Deci practic acceleratia (masinii) este direct proportionala cu cuplu * turatia ??


mda....si nu. acceleratia este functie de timp. deci depinde in ce interval de timp te folosesti de forta dezvoltata de catre cuplu. poti sa alegi sa folosesti toata plaja de rpm, intr'un timp scurt rezultand o acceleratie mare, sau intr'un timp lung, cu o acceleratie aproape de 0 m/s2. pt intervalul de timp cel mai scurt, adica acceleratia maxima, devine importanta forma graficului care descrie momentul/cuplul, si nu asa mult valoarea maxima, pt ca accelerand, nu vei sta la un rpm fix. diferenta asta este intre benzina si diesel, modul in care valorile cupului sunt distribuite pe axa rpm si de aici ai acceleratii diferite la valori rpm identice. asta este exact ce a zis si 4est.

4Est a scris:Cuplu fizic tine de greutatea si cursa cilindrilor.


clar ca tine de cursa pistoanelor (nu cilindrilor Wink ), dar de masa lor mai putin. raportul de compresie si de dilatare a gazelor in procesul de ardere creaza forta, care X bratul ( jumatate din cursa) rezulta in moment/cuplu.

hint: http://www.google.com/searc...tnG=Google+Search
  • 4EST

  • Mesaje scrise: 686
  • Locatie: Brasov
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 30 Apr 2004

  • Mesaj Privat
ce vrei si tu, pt un economist zic ca ma descurc cat de cat cu fizica si mecanica Wink

domnu thanatos, poate te dai cu parearea si aici ca esti asteptat https://www.clubopel.com/vie...2037&start=18
  • sandumbogdan

  • Mesaje scrise: 887
  • Locatie: Iasi
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 03 Sep 2004

  • Mesaj Privat
Thanatos a scris:esti deacord cu mine ca pana la 1500 rpm abia iti accelereaza si de la 1600 pana la 3000 te baga in scaun?

Da, da, de unde sa ma bage in scaun la 75 cai putere maxim...
  • Thanatos

  • Mesaje scrise: 1,108
  • Locatie: constanta - dk
  • Masina: Vectra 2000 X18XE1
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 24 Aug 2004

  • Mesaj Privat
lasa asta, dar fa testul comparativ intre 1500 rpm si 4000. la 1500 ai cam 25 cai si la 4000 toti 75, vezi care e diferenta. vei vedea nu numai ca nu are nimic de a face "puterea" cu acceleratia, dar chiar ca ele sunt invers proportionale. incearca si peste 4000, cand cupplul e mai mic ca la 1000. ai sa vezi ca james watt asta, nu era cofetar.

fi atent aici, la rezultatere unui simulator:


ai graficul moment/efect. cuplu maxim pe la 3000 dupa care scade, in timp ce efectul continua sa creasca ( cele doua valori se intalnesc la ...?!....ai ghicit 5250rpm)



acum ai aici primele 3 viteze; vezi cum acceleratia urmareste exact cuplul indiferent in ce viteza esti?...
  • Slick

  • Mesaje scrise: 1,319
  • Locatie: Prahova
  • Masina: Astra 2004 Z20LET
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 29 Apr 2004

  • Mesaj Privat
Thanatos a scris:un benzinar accelereza mai repede, pt ca produce cuplu maxim la turatii mai mari.


Explica si tu ce legatura are turatia cu acceleratia ?

Exemplu: Diesel are cuplu de 150 Nm la 2500 rpm sa zicem. Benzinarul are cuplu de 150 Nm la 4500 rpm. De ce benzinarul accelereaza mai repede la cuplu egal cu diesel-ul ?
  • Thanatos

  • Mesaje scrise: 1,108
  • Locatie: constanta - dk
  • Masina: Vectra 2000 X18XE1
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 24 Aug 2004

  • Mesaj Privat
caz concret, avem o vectra cu 2 motorizari:


1.9cdti cu 280@2000 si 1.8i 16v cu 165@4600





acceleratia urmareste exact graficul cuplului, indiferent de viteza masinii sau de viteza aleasa. Diferenta ar trebui sa fie imensa in favoarea dieselului si asa ar fi si in realitate daca ambele masini ar fi utilate cu aceleasi cutie de viteza. Treaba este ca la diesel la putin peste 3000 esti nevoit sa schimbi si in felul asta ajungi in viteza la 5.a cu max 60 la ora. vezi problema?...cuplul este mai mare, dar numarul redus de rpm utile trebuie distribuit unui numar mare de revolutii ale rotilor. la benzina momentul maxim e mult mai mic, indiscutabil, dar presteaza un moment decent si peste 5000. deci plaja turatilor utile este mare, forta mai mica, si atunci trebuie distribuit unui numar mai mic de revolutii ale rotilor, ajungand "la roata" mai mult moment.

diferenta consta in modul in care este distribuit cuplul pe axa rpm si in functie de asta, rapoartele cutiei de viteza.
  • 4EST

  • Mesaje scrise: 686
  • Locatie: Brasov
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 30 Apr 2004

  • Mesaj Privat
pai practic de asta discutam noi, de cuplul la roata. Degeaba diselul e tare doar in grafice Smile

Aha....dar in specs scriu smecherii cuplul la motor.

Aha...si de aia se lauda diselistii "mama ce cuplu mare am", insa cuplul se pierde (demultiplica) in cutia de viteze Very Happy
  • Thanatos

  • Mesaje scrise: 1,108
  • Locatie: constanta - dk
  • Masina: Vectra 2000 X18XE1
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 24 Aug 2004

  • Mesaj Privat
cam asa este, asta este compromisul, dar sunt si avantaje.

iti sai seama cum ar fi daca am avea cutii identice?...super acceleratie pe diesel, si skimbi la fiecare 10km/h. Laughing Laughing Laughing sau noi cu cutie de diesel?.....abia plecam de pe loc...si in a 5.a la 5000 rpm... cateva sute la ora ( asta in vid ) Laughing Laughing Laughing

@Slick uitasem asta...

Slick a scris:
Exemplu: Diesel are cuplu de 150 Nm la 2500 rpm sa zicem. Benzinarul are cuplu de 150 Nm la 4500 rpm. De ce benzinarul accelereaza mai repede la cuplu egal cu diesel-ul ?



sa zicem ca schimbi excat la cuplu maxim in ambele cazuri, atunci la diesel ai cam 1600 de rpm utile si la benzina ai 3600. rotatile astea se reduc si merg direct "la roata". de aici incolo depinde numai de cutia de viteza. daca reductia este mare, adica din numar mare rpm la motor rezulata un numar mic rpm la roata, acceleratia este mare, numai ca epuizezi repede rpm utile ale motorului si tre sa schimbi. cum la diezel rpm utile sunt putine, trebuie ca reductia sa fie mica, rezultand o plaja decenta, dar cu o acceleratie mai modesta.


Ultima modificare facuta de Thanatos la Mie 11 Mai, 2005 5:54 pm
Skip ads

  1. Home
  2. Discutii Generale

Discutii similare

Intra in ClubOpel!

check Cea mai mare comunitate Opel
check Intalniri locale
check Skip Ads
check Vinzi/Cumperi
check Gratuit pe viata




CO+FB CO+FB CO+YT CO+IG CO+TWTR