Ai uitat parola?


  1. Home
  2. Ingrijire si Intretinere
  • giani71

  • Mesaje scrise: 59
  • Locatie: pitesti
  • Masina: Corsa 2002 Z10XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 16 Jan 2006

  • Mesaj Privat
Salut toti posesorii de auto OPEL.
Va rog , daca poate sa-mi explice cineva, de ce se poate strica turbina daca motorul este utilizat intr-un regim de turatii de pana la 2000 rpm...
Multumesc anticipat.
Skip ads

  • virgil

  • Mesaje scrise: 273
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Astra 2002 Y17DT
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 12 Mar 2005

  • Mesaj Privat
turbina, ca si toate celelalte componente ale motorului, se poate strica, in conditiile folosirii motorului subturat, doar datorita ungerii insuficiente.
  • giani71

  • Mesaje scrise: 59
  • Locatie: pitesti
  • Masina: Corsa 2002 Z10XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 16 Jan 2006

  • Mesaj Privat
Oare nevoia de o presiune mai mare la ungerea turbinei nu este proportionala cu turatia la care functioneaza? Logic ar fi la turatie mica nevoie de ungere mai mica iar la turatii mari(peste 2000 sa zicem) nevoie de ungere mai mare...Lagarele turbinei sunt tot timpul sub presiune de ulei...mai mare sau mai mica functie de turatia motorului...
  • seth

  • Mesaje scrise: 23
  • Locatie: Prahova
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 14 Nov 2005

  • Mesaj Privat
http://www.masini.ro/forum/...topic.php?p=50330
"...faceti bine si puneti intr-o viteza in care turatia sa fie MACAR 2500-2800... depasirea va fi mai sigura iar turbina nu va fi atat de afectata fiind turata progresiv. NICIODATA sa nu ii dati o talpa brusca daca motorul se afla sub 2000 de ture... repet... NICIODATA... e modul cel mai rapid de a distruge turbina. "
si
http://psychcentral.com/psypsych/Turbo_charger
"...Lag is not to be confused with the boost threshold, however many publications still make this basic mistake. The boost threshold of a turbo system describes the minimum turbo rpm at which the turbo is physically able to supply the requested boost level. Newer turbocharger and engine developments have caused boost thresholds to steadily decline to where day-to-day use feels perfectly natural. Putting your foot down at 1200 engine rpm and having no boost until 2000 engine rpm is an example of boost threshold and not lag."
Skip ads

  • chiciuc

  • Mesaje scrise: 1,372
  • Locatie: Craiova
  • Masina: Vectra 1997 X20DTL
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 29 Apr 2004

  • Mesaj Privat
tinand cont ca nu folosesti turbina decat pe o plaja aprox de 300~500 rpm mai bine o dezactivezi si nu mai nici o problema. Poti sa o si dai jos.

Stiam ca sensibile la talpa sub ~2000 rpm sunt sensibile turbinele cu geometrie variabila.
Valoare 2000 este luata de referinta deoarece toate turbinele sunt full-load la aceasta turatie. Te interesezi la motorul tau la cat turbina se invarte la viteza nominala (sigur < 2000 rpm) si de acolo poti sa ii dai talpa. Daca e gresita ideea de mai sus.
  • dodo_13

  • Mesaje scrise: 4,545
  • Locatie: Iasi
  • Masina: Astra 2008 Z19DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 11 Apr 2005

  • Mesaj Privat
seth a scris:http://www.masini.ro/forum/viewtopic.php?p=50330
"...faceti bine si puneti intr-o viteza in care turatia sa fie MACAR 2500-2800... depasirea va fi mai sigura iar turbina nu va fi atat de afectata fiind turata progresiv. NICIODATA sa nu ii dati o talpa brusca daca motorul se afla sub 2000 de ture... repet... NICIODATA... e modul cel mai rapid de a distruge turbina. "


M-ar interesa niste consideratii teoretice la afirmatia asta. Personal, nu vad logica. Pentru mine este simplu: apesi cat vrei si cum vrei, computerul se va ocupa de dozaj, de ungere, de turbina. Ce e aia turare progresiva? Uleiul are inertie si ajunge mai greu in turbina daca apesi prea brusc???... Nu inteleg. Poate faptul ca apesi brusc face ca nu toata motorina sa fie arsa si restul ajunge in turbina prin gazele de esapament? Pai atunci e o problema de debitmetru sau mai stiu eu ce alta problema tehnica, asta nu ar trebuie sa se intample niciodata si nici nu cred ca se intampla la o masina normala din punct de vedere tehnic.

Si apoi, cei 2 litri in plus pe care ii consumi mergand numai la 2500-2800 ture in oras, la 1000km pe luna, fac vreo 20 de euro pe luna, bani care ii arunci pe geam daca teoria ta nu e buna.

Apoi am mai auzit una: ca sa pastrezi turbina e bine sa faci in asa fel incat sa nu o opresti si pornesti des. Deci teoretic ar trebui sa mergi pe la 3000 de ture iar cand schimbi sa cazi peste 2000. Pai cand schimbi vitezele ce se intampla? Nu tot se opreste turbina cand apesi ambreiajul? Eu zic ca da, atat timp cat turatia coboara pana la nivelul de relanti si gazele de esapament nu o mai invart. Asta doar in cazul in care nu esti Colin McRae si schimbi vitezele in 0.1 secunde. Si la cat de mult schimbi vitezele in oras, eu zic ca ar trebui sa ai turbina varza de la atatea opriri si porniri...

Asta ca sa nu mai spun ca si in manual se recomanda sa mergi pe la 1500RPM pentru un consum si utilizare optima. Nu exista nici un semn mare care sa spuna ca se va strica turbina sau altceva daca mergi asa. Si asta in conditiile in care ma gandesc ca au tot interesul ca masina sa nu se strice, atat timp cat ofera vreo 3 ani garantie, iar turbinele nu's chiar ieftine.

Repet, as vrea sa vad si niste considerente teoretice cu exemplificari clare, ca personal sunt satul de cei o mie de experti care tot isi dau cu parerea.
  • chiciuc

  • Mesaje scrise: 1,372
  • Locatie: Craiova
  • Masina: Vectra 1997 X20DTL
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 29 Apr 2004

  • Mesaj Privat
un exemplu: cand schimbi vitezele si turbina merge la turatie nominala (100.000 rpm) ii ia timp pana ajunge se opreste (inertia) poate si 30 sec.
De aceea inainte de a opri motorul nu se tureaza.
Sigur seth se referea la pornit masina, talpa, oprit masina.

Ca ii dai talpa la turatii joase si scoate fum negru nu e neaparat o problema de debitmetru. ci e
...boost thresholds ...

  • dodo_13

  • Mesaje scrise: 4,545
  • Locatie: Iasi
  • Masina: Astra 2008 Z19DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 11 Apr 2005

  • Mesaj Privat
chiciuc a scris:un exemplu: cand schimbi vitezele si turbina merge la turatie nominala (100.000 rpm) ii ia timp pana ajunge se opreste (inertia) poate si 30 sec.
De aceea inainte de a opri motorul nu se tureaza.
Sigur seth se referea la pornit masina, talpa, oprit masina.

Ca ii dai talpa la turatii joase si scoate fum negru nu e neaparat o problema de debitmetru. ci e
...boost thresholds ...


In primul rand ca a mea nu scoate fum negru daca ii dau talpa de pe loc, ceea ce inseamna ca motorul functioneaza normal: se arde tot ce intra in camera de ardere.

Cat despre turbina, sa spunem ca are inertie si se invarte in gol timp de 30 de secunde si ca nu se opreste niciodata daca conduci la minim 2000RPM. Ce te faci la stopuri, tii motorul turat?

Ma rog, mi-e greu sa cred ca odata ajuns uleiul in turbina, se scurge atat de usor de acolo (ulei este, daca pompa de ulei functioneaza corect), incat sa conteze daca ai turbina pornita sau nu. Si atat timp cat este ulei in turbina, nu conteaza ca pleaca de la 0 la x RPM sau se duce de la xRPM la 2xRPM (nu stiu cat e x in mod normal) cand schimbi viteza de la a 3-a la a 2-a. Lucru mecanic efectuat este aproximativ acelasi.
Skip ads

  • chiciuc

  • Mesaje scrise: 1,372
  • Locatie: Craiova
  • Masina: Vectra 1997 X20DTL
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 29 Apr 2004

  • Mesaj Privat
cu scosul de fum nu prea te cred. da-i talpa de la relanti si mai vorbim.
statul la stop are legatura cu ce am spus eu ? Da, daca vrei sa pornesti ca din pusca trebuie sa tii turat motorul. Wink
  • dodo_13

  • Mesaje scrise: 4,545
  • Locatie: Iasi
  • Masina: Astra 2008 Z19DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 11 Apr 2005

  • Mesaj Privat
1. Da, am dat la relanti, nu scoate fum.

2. Semafor, nu stop, scuze Smile ...Si poti sa adaugi si mersul in coloana la 5-10 la ora.
  • chiciuc

  • Mesaje scrise: 1,372
  • Locatie: Craiova
  • Masina: Vectra 1997 X20DTL
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 29 Apr 2004

  • Mesaj Privat
1 esti fericit
2 ti-am ca nu la acest caz se referea seth ci pornit motor, talpa, oprit motor. (am scris masina si se poate interpreta si ce spui tu)
  • seth

  • Mesaje scrise: 23
  • Locatie: Prahova
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 14 Nov 2005

  • Mesaj Privat
Da, ma refeream strict la "talpa". Sau "blana" daca doresti.
Dodo_13, esti acelasi "DODO" ca cel de pe XtremPc? Nu de alta dar pari tot "dodo".
Si nu vreau sa ma contrazic cu nimeni. Eu fac asa si tu faci cum vrei, da? Nu-i nevoie sa tipi la nimeni. Si ai dreptate, si eu sunt satul de "specialisti"pana in gat. Deci fa cum crezi tu si lasa-ne pe noi in ignoranta noastra.
Skip ads

  • dodo_13

  • Mesaje scrise: 4,545
  • Locatie: Iasi
  • Masina: Astra 2008 Z19DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 11 Apr 2005

  • Mesaj Privat
Off topic:
Long time, no see, cu toate ca nu vad ce relevanta are Smile

Nu era in intentia mea sa ma cert cu cineva. Pur si simplu vreau sa inteleg explicatiile oferite, logic. Aruncand linkuri de pe alte site-uri nu facem decat sa diluam calitatea acestui forum. Recunosc ca nu sunt un expert in ale automobilismului, dar sunt dispus sa invat, daca imi sunt oferite argumente logice. De exemplu, am acceptat fara rezerve faptul ca intradevar turbina se mai invarte 30 de secunde.


On topic:
Si eu tot la blana ma refer (nici nu am zis ca nu ma refer la blana) si trebuie sa recunosc ca nu sunt convins deloc ca dand blana de la 1000RPM la 3000RPM dauneaza mai mult motorului decat daca dai de la 2000RPM la 4000RPM. Si cu atat mai mult, nu sunt convins ca exploatand motorul (cu sau fara blana) numai intre 2000RPM si 3000RPM duce la o uzura mai mica decat daca e exploatat intre 1500RPM si 2500RPM.
  • seth

  • Mesaje scrise: 23
  • Locatie: Prahova
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 14 Nov 2005

  • Mesaj Privat
Ai dreptate Dodo. Wink
  • BAC

  • Mesaje scrise: 255
  • Locatie: Mures
  • Masina: Vectra 2006 Z19DT
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 19 Mai 2005

  • Mesaj Privat
Am vazut pe mai multe forumuri ca nu se recomanda folosirea motorului subturat. M-am uitat pe manualele Opel, atat cel care se da la cumpararea masinii cat si cel de reparatie. Nicaieri nu se specifica asa ceva, cu atat mai mult nu se face vreo referire la regimul turbinei la turatii joase ale motorului. Singurul lucru care se pomeneste este, sa nu se opresca motorul imediat ce se vine dintro cursa care a supraincalzit motorul(urcari in panta, mers in sarcina), sa se astepte doua minute cu motorul la relanti. Se recomanda mersul cat mai uniform, folosirea cat mai mult posibila a treptelor superioare, chiar a IV si V la 50km/h in oras! Incalzirea motorului sa nu se faca pe loc ci in mers, sa nu se accelereze brusc si la maxim cat timp motorul e rece.
Din ce stiu eu, posibilele defecte ale unei turbine provin mai degraba dintr-o ungere defectuoasa sau vici ascunse decat din folosirea motorului sub 2000 sau 1500 rot. Asta ar insemna ca functionarea motorului la regimul de relanti dauneaza.
  • turatii

  • Mesaje scrise: 293
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Astra 2005 Z17DTL
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 05 Jun 2005

  • Mesaj Privat
Nici eu nu sunt de acord cu ideea ca se poate uza turbina din cauza subturarii. Totusi, in manualul masinii mele Astra CDTI scrie ca se recomanda sa nu se utilizeze motorul subturat, dar nu se specifica exact care ar fi limita de jos. Oricum, din practica e clar ca indiferent daca schimbi la 3500 rpm viteza, tot iti cade la 1300 rpm daca efectuezi o schimbare normala, nu una de Schumacher.
  • chiciuc

  • Mesaje scrise: 1,372
  • Locatie: Craiova
  • Masina: Vectra 1997 X20DTL
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 29 Apr 2004

  • Mesaj Privat
mersul subturat, are ca efect aparitia depunerilor de calamina (pe turbina si admisie) si de aici toate efectele adverse (depuneri pe turbina - posibila descentrare, pe admisie gatuirea aerului indus).
  • BAC

  • Mesaje scrise: 255
  • Locatie: Mures
  • Masina: Vectra 2006 Z19DT
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 19 Mai 2005

  • Mesaj Privat
Aparitia calaminei nu este conditionata de turatia motorului, ci de arderea inadecvata a amestecului combustibil. Calamina nu poate aparea pe admisie, ci pe evacuare. Am o carte care am cumparat-o neintentionat in 1986, din ce imi amintesc era la pachet cu un roman de Jules Verne, pe care insa, ulterior, am gasit-o interesanta, "Combustibili, uleiuri si explotarea autovehiculelor" de G.A. Radulescu si I.Petre tiparita la Editura Tehnica. Aici este un capitol separat "Depuneri in motoare", citez "depunerile de calamina se formeaza la temperaturi ridicate pe suprafate ale pieselor camerei de ardere vazute de flacara:capul pistonului, talerele supapelor, suprafata injectorului sau a bujiei, suprafata chiulasei. Se considera ca la formarea lor contribuie atat combustibilul cat si uleiul. (...)In m.a.c. rapide, unde amestecarea combustibiluluicu aerul se face mai bine, se formeaza mai putine depuneri carbunoase.(...)Schimbarea brusca a sarcinii si turatiei motorului produce, dupa cum se stie, desprinderea si evacuarea calaminei de pe suprafata camerei de ardere." am incheiat citatul. In concluzie, motoarele moderne actuale si mai ales dieselurile cu turbina sufera mai putin dincauza calaminei. Chiar daca s-ar depune ceva pe turbina, la turatia ei, nu cred ca s-ar putea depune mai mult pe o parte si mai putin pe cealalta pt. a o dezechilibra. In momentul in care vom forja motorul iar turatia turbinei va trece de 100.000 rot, forta centrifuga uriasa va inlatura orice depunere mai grea.
  • Johnny Bravo

  • Mesaje scrise: 128
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Astra 2005 1.7 DTL
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 03 Mai 2004

  • Mesaj Privat
Din experienta proprie: nu se merge subturaat pentru ca arderile din cilindrii nu sunt complete. Acest lucru duce la aparitia depunerilor de calamina. De asemenea se coxeaza segmentii. La Astra F pe care am avut-o, neamtul a mers subturat si cand am luat-o eu a trebuit sa-i schimb segmentii. Deci nu are importanta daca motorul este turbo sau nu. La motoarele cu turbina, exista riscul de a afecta (descentra???) turbina cand, la un mers subturat, se accelereaza brusc.
Chiar si in cartea aia veche din '86, cand motoarele (diesel cel putin) erau primitive, se spune ca o turare mai brusaca duce la desprinderea calaminei...
La fel si la motoarele de azi. Am simtit efectul unui mers in forta cu Peugeot-ul. Dupa jumate de am de mers numei prin Bucureasti, l-am scos la cateva ture la mare si la munte unde am mers destul de tare. S-a simtit diferenta, motorul a devenit mult mai vioi.

La diesel, alt efect nasol al mersului subturat (si dec al arderilor incomplete) este funinginea de pe evacuae, funingine care blocheaza celebra valva EGR. Cautati pe toate forumurile auto si sunt convins ca veti gasi o gramada povestiri despre aceasta piesa pacatoasa.

Recomandarea mea este sa nu subturati motoarele, le micsorati durata de viata, consumul nu va scadea (eventual va scadea FOARTE putin) insa durata de viata a motorului va scadea foarte mult si in plus motorul se va imbaxi, va deveni lenes si veti avea tot felul de probleme. Dieselul merge la turatii mai joase decat benzinarele insa asta nu inseamna ca nu pot fi turate. Un mers intre 2000 si 4000 RPM, nu va dauna.
  • seth

  • Mesaje scrise: 23
  • Locatie: Prahova
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 14 Nov 2005

  • Mesaj Privat
Man, nici Turbo Bill n-ar fi zis-o mai bine!
Sa traiesti o mie de ani!! Wink
Skip ads

  1. Home
  2. Ingrijire si Intretinere

Intra in ClubOpel!

check Cea mai mare comunitate Opel
check Intalniri locale
check Skip Ads
check Vinzi/Cumperi
check Gratuit pe viata




CO+FB CO+FB CO+YT CO+IG CO+TWTR