Dum 31 Jul, 2005 3:44 pm
Ai dreptate, sunt vapori de ulei care apoi se vor agrega in acel ulei din tub, debitmetru si, destul de rar, filtru.
Hai sa ne gandim un pic. Acei vapori de ulei nu ies din carter cu presiune prea mare. (Considerand ca segmentii de presiune sunt OK). Poti testa/vedea asta la diferite regimuri de turatie scotand acel furtun (ai grija sa astupi intrarea in galerie ca sa nu traga aer fals).
Acum, in galerie este in permanenta un curent de aer destul de puternic (ca viteza), dinspre filtru spre motor. Asta mai ales la regimuri de deschidere mai mare a clapetei de acceleratie. Acest curent de aer antreneaza in mod evident acele particule/vapori de ulei si le mixeaza cu ceea ce intra in cilindrii. Deci in mod teoretic, nu ai avea motiv sa ai acel ulei acolo daca moturul ar merge doar la turatii care sa nu scada sub 2000 ture/min.
DAR, la regimuri mici de deschidere a clapetei de acceleratie - relanti in special - se produce un fenomen si anume inversarea sensului de curgere al aerului in galeria de admisie. Si acest lucru este cel care iti impinge vaporii de ulei in sens opus. Cu toate ca pare ireal, acest fenomen pulsatoriu, exista!
De ce? Din dorinta de a apropia turatia unde cuplul motor este maxim de turatia unde si putera motorului este maxima, se recurge la mai multe artificii. Unul din ele este marirea duratei axei cu came. Din pacate asta implica si suprapunerea unei mari perioade din sfarsitul evacuarii peste inceputul admisiei.
Ei bine, in aceste momente ale suprapunerii, in anumite situatii, presiunea gazelor de evacuare este suficient de puternica ca sa genereze acel "reverse flow", cum o denumeste literatura de specialitate - inversarea sensului de curgere al gazelor in galeria de admisie.
Repet, nu este un fenomen palpabil care poate fi simtit cu mana de exemplu la intrarea in filtru deoarece este pulsatoriu si cu varfuri foarte scurte. Dar el exista. Si este suficient pentru a-ti impinge acele particule de ulei inspre debitmetru si filtru.
Pentru a preintampina acest fenomen, se procedeaza la o scadere a avansului (de catre ECU) la regimul de relanti, care produce o crestere a vitezei aerului de admisie (e o intreaga teorie aici - daca vrei o discutam in alt topic) si implicit diminueaza acel efect de "reverse flow".
La motorul tau care are o axa cu came cu o durata de 302 grade si o suprapunere de 82 grade se manifesta acest efect mai mult ca la alte motoare! Imagineazati, aproape un sfert dintr-o revolutie a arborelui cotit vei gasi si supapa de evacuare si cea de admisie deschise. Deci....