Lun 21 Mar, 2016 9:54 am
Hai sa lamurim mitul combinatiilor de cifre si litere de pe eticheta uleiurilor si sa stim ce sa alegem ptr motoarele noastre si transmisie.
SAE = Societatea Inginerilor de Automobile
API = Institutul American de Petrol
ACEA = Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile
ILSAC - International Lubricant Standardization and Approval Committee (Comitetul International de Standardizare si Aprobare a Lubrifiantilor)
JASO - Japanese Automotive Standards Organisation (Organizatia Japoneza de Standarde a Automobilelor)
Uleiurile (Lubrifiantii) sunt fluide de natura organica ,anorganica sau minerala care sunt utilizati cu scopul de a reduce frecarea dintre doua suprafete.Clasificarea lubrifiantilor este facuta dupa o foarte mare diversitate de criterii si standarde ,dar din punct de vedere al interesului general unul dintre cele mai importante criterii este
Vascozitatea
Vascozitatea este unitatea de masura a frictiunii interne a lichidului, in cazul uleiurilor de motor desemnand fluiditatea acestora functie de temperatura. In termeni generali aceasta reprezinta rezistenta relativa la curgere a unui fluid sau 'grosimea' filmului acestuia, astfel un ulei trebuie nu numai sa fie suficient de "subtire" ca sa curga bine la temperaturi joase, dar sa si ramana suficient de "gros" ca sa mentina o protectie adecvata la temperaturi inalte.
Indexul de vascozitate al unui ulei este tendinta lui de a-si schimba vascozitatea functie de schimbarea temperaturii. Cu cat indexul vascozitatii este mai mare, cu atat mai consistenta va fi vascozitatea la schimbarile de temperatura.
Vascozitatea potrivita este unul din cele mai importante criterii de performanta ale uleiului de motor. Performantele de baza ale unui motor depind de vascozitatea uleiului folosit: cu cat uleiul este mai gros, cu atat vascozitatea acestuia va fi mai mare.
Clasele de viscozitate pentru uleiurile de motor sunt stabilite de SAE, si cuprind:
- Clase de iarna (0W, 5W, 10W, 15W, 20W)
- Clase de vara (-20, -30,- 40,- 50, -60)
Daca uleiul satisface cerintele unei singure clase de viscozitate, uleiul se numeste monograd.( ex.SAE 30 sau SAE 40 cunoscute in Romania sub denumirea de "M"-uri) , sau pentru temperatui scazute 10W , etc.
Uleiul multigrad este uleiul care satisface cerintele mai multor clase de viscozitate. De exemplu un ulei 15W-40 va asigura o pornire la rece similara cu un ulei din clasa 15W si se va comporta la temperaturi ridicate ca un ulei din clasa 40.
Uleiurile multigrad, comparativ cu uleiurile monograd, au un nivel constant de vascozitate pe o plaja larga de temperaturi, care ne ofera posibilitatea de a utiliza aceleasi uleiuri vara si iarna si usureaza pornirea motorului.
Ele sunt mai fluide la rece si mai putin fluide la cald decat uleiurile monograd corespondente.
Cu cat cifra este mai mica iainte de “W”: 0, 5, 10, 15 etc., cu atat pornirea la rece se face mai usor iar motorul va fi protejat impotriva uzurii. Al doilea numar - respectiv 40 - reprezinta fluiditatea la cald si indica clasa de vascozitate ce terbuie sa o respecte uleiul la temperatura exterioara de 40 grade si capacitatea de ungere a uleiului la temperature ridicata.
. Cu toate acestea clasa de viscozitate nu ne spune nimic despre calitatea unui ulei. Aceasta depinde de compozitia uleiului .Ele se mai clasifica si dupa gradul de aditivare , felul aditivilor folositi , iar un criteriu important este uleiul de baza folosit , care poate fi sintetic , mineral sau amestec de baza sintetica si minerala denumita si ulei semisintetic .
Uleiul mineral poate fi obtinut printr-o prelucrare fizica sau chimica (acest procedeu este numit Hidrocrack). Uleiurile sintetice pot fi obtinute din esteri sintetici sau polialfaolefine (PAO).Un lubrifiant mai poate contine aditivi, ca de exemplu: agenti antispumare, detergenti, dispersanti, aditiv antioxidanti si anticorosivi. De regula se poate spune ca uleiurile sintetice sunt superioare celor minerale, ceea ce nu inseamna ca este cel mai potrivit pentru motorul dvs. Nivelul de performanta ne spune mult mai mult despre calitatea unui lubrifiant. Acestea pot fi dupa API sau ACEA.
Clasificarea uleiurilor
STANDARDUL API
AMERICAN PETROLEUM INSTITUT clasifica si standardizeaza lubrifiantii dupa tipul de combustibil folosit in procesul de ardere
In notatia nivelului de performanta API, litera "S" indica performanta uleiului utilizat pentru motoare pe benzina ( usor de retinut-"S"de la Scinteie) iar litera "C"( Compresie) indica performanta uleiului utilizat pentru motoare diesel. Cu cat literele care le urmeaza sunt mai avansate in alfabet, cu atat nivelul de performanta este mai ridicat. Nivelurile de performanta sau clasificare dupa API (American Petroleum Institute) le puteti vedea in urmatoarele tabele,unde veti observa ca uleiurile SWD-Rheinol indeplinesc printre cele mai noi norme API.
Care este uleiul indicat pentru motorul dumneavoastra?
Pentru motoare pe benzina, ultimele categorii includ performantele si proprietatile categoriilor anterioare. (ex.: categoria API SN include si depaseste categoriile API SL si API SM.)
MOTOARE BENZINA ( OTTO )
Categorie
Statut
Service
SN
Actual
Pentru toate motoarele auto actuale ,ulei rezistent la temperaturi ridicate, cansum redus de ulei si carburanti, poluare redusa .Categorie introdusa in 2008 .
SM
Actual
Pentru toate motoarele auto actuale ,categorie introdusa din 2004 .
SL
Actual
Pentru toate motoarele pe benzinna. Categorie introdusa în 01.07.2001.
SJ
Actual
Categorie valabila pîna in anul 2001.
SH
Învechit
Pentru motoare mai vechi de 1996
SG
Învechit
Pentru motoare mai vechi de 1993
SF
Învechit
Pentru motoare mai vechi de 1988
SE
Învechit
Pentru motoare mai vechi de 1979
SD
Învechit
Pentru motoare mai vechi de 1971
SC
Învechit
Pentru motoare mai vechi de 1967
SB
Învechit
Pentru motoare vechi, doar la recomandarea producatorului motorului
SA
Învechit
Pentru motoare vechi, doar la recomandarea producatorului motorului
Nota: Categoriile SI si SK au fost omise intentionat de catre API.
STANDARDUL API - MOTOARE DIESEL
Pentru motoare Diesel ultimele categorii sunt cele mai actuale dar nu includ întotdeauna proprietatile si performantele categoriilor anterioare (consulta tabelul si cartea tehnica a masinii tale,sau intreaba un specialist).
Categorie
Statut
Service
CJ-4
Actual
Categorie introdusa in 10.2006 ,pentru motoare de mare viteza in 4 timpi concepute sa raspunda standardelor pentru emisii impuse motoarelor din generatia 2007. Sunt special concepute pentru a sustine durabilitatea sistemului de control al emisiilor in motoarele echipate cu filtre de particule sau alte sisteme avansate de post-tratament al emisiilor
CI-4
Actual
Categorie introdusa în 05.09.2002. Pentru motoare moderne care indeplinesc normele de poluare redusa din 2002. Se poate folosi în locul categoriilor CD, CE, CG-4 si CH-4
CH-4
Actual
Categorie introdusa în 1998. Pentru motoare moderne care indeplinesc normele de poluare redusa din 1998. Se poate folosi în locul categoriilor CD, CE, CG-4 si CH-4
CG-4
Actual
Categorie introdusa în 1995. Pentru motoare moderne care indeplinesc normele de poluare din 1994. Se poate folosi în locul categoriilor CD,CE, si CF-4
CF-4
Actual
Categorie introdusa în 1990. Pentru motoare aspirate si supraalimentate (turbo). Se poate folosi în locul categoriilor CD si CE
CF
Actual
Categorie introdusa în 1994. Pentru autoturisme de teren si motoare Diesel cu injectie indirecta. Se poate folosi în locul categoriei CD.
CE
Învechit
Categorie introdusa în 1987. Pentru motoare aspirate si supraalimentate (turbo). Se poate folosi în locul categoriilor CC si CD
CD
Învechit
Categorie introdusa în 1955. Pentru motoare aspirate si supraalimentate
CC
Învechit
Pentru motoare fabricate dupa 1961
CB
Învechit
Pentru motoare fabricate din 1949-1960
CA
Învechit
Pentru motoare din anii 1940-1950
STANDARDUL API PENTRU ULEIURILE DE TRANSMISIE SI DIFERENTIALE
Categorie
Aplicatii si recomandari de utilizare
GL-1
pentru transmisiile mecanice ale autocamioanelor
GL-2
pentru transmisiile mecanice ale vehiculelor care functioneaza in conditii de sarcina, temperaturi si viteze de alunecare superioare clasei GL-1
GL-3
pentru transmisiile mecanice ale vehiculelor cu angrenaje conice spirale care functioneaza in conditii moderate de sarcina si viteza
GL-4
pentru transmisiile cu angrenaje hipoide ale vehiculelor care functioneaza cu viteze mari si cupluri mari
GL-5
pentru transmisiile angrenajelor hipoide ale mijloacelor de transport care functioneaza in conditii de viteza mare si sarcini cu socuri sau viteze mari si cupluri mici, precum si cu viteze mici si cupluri mari
STANDARDUL ACEA
Asociataia Cosntructoriloe Europeni de Automobile , clasifica uleiurile de motor prin litere si numere.
Literele reprezinta motoarele de tipul:
A - motoare pe benzina
B - automobile cu motoare diesel de volum mic, camionete si camioane de gabarit mic
C - automobile cu motoare diesel cu filtre de particule
E - motoare diesel de putere mare Heavy duty , regim sever de fuctionare .
Numarul care urmeaza literei corespunzatoare tipului de motor, diferentiaza nivelurile de performanta din cadrul unei clase; astfel, cu cat este mai mare numarul cu atat sunt mai ridicate performantele uleiului.
Clasa A - pentru motoare pe benzina:
A1 - vascozitate mica, economie de combustibil
A2 - calitate normala, interval de schimb normal
A3 - vascozitate mare, protectie sporita, interval de schimb prelungit
A5 - motoare cu putere mare, interval de schimb prelungit, cerintele de vascozitate de la A1/B1 + cerintele de protectie de la A3/B3
Clasa A/B - uleiuri pentru motoare pe benzina si Diesel:
A1/B1 - Uleiuri destinate motoarelor pe benzina si Diesel ale autoturismelor si camionetelor , special concepute pentru a putea utiliza uleiuri cu vascozitate scazuta.
A3/B3 - Uleiuri cu clase de vascozitate foarte stabile, recomandate motoarelor pe benzina sau Diesel de inalta performanta ale autoturismelor si camionetelor si/sau pentru intervale extinse de schimb, acolo unde acest lucru este recomandat de producatorul motorului si/sau pentru cazurile in care se utilizeaza uleiuri cu vascozitati scazute pe tot parcursul anului.
A3/B4 - Uleiuri cu clase de vascozitate foarte stabile, recomandate motoarelor pe benzina sau Diesel cu injectie directa, dar si celor din clasa B3.
A5/B5 - Uleiuri cu clase de vascozitate foarte stabile, recomandate pentru intervale extinse de schimb, in cazul motoarelor pe benzina sau Diesel de inalta performanta ale autoturismelor si camionetelor usoare, special concepute pentru a putea utiliza uleiuri cu vascozitate scazuta.
Clasa B - pentru motoarele diesel usoare:
B1 - vascozitate mica, economie de combustibil
B2 - calitate normala, interval de schimb normal
B3 - vascozitate mare, protectie sporita, interval de schimb prelungit
B4 - motoare de puteri mari cu injectie directa
B5 - motoare cu putere mare, interval de schimb prelungit, cerintele de vascozitate de la A1/B1 + cerintele de protectie de la A3
Clasa C - uleiuri pentru motoare cu catalizator
C1 - C2 - C3 - Uleiuri cu clase de vascozitate foarte stabile, compatibile cu sistemul catalizator, recomandate motoarelor pe benzina sau Diesel de inalta performanta ale autoturismelor si camionetelor usoare. Aceste uleiuri cresc durata de viata a Filtrelor de particule si a catalizatoarelor modern (Three ways Cathalysis).
ATENTIE ! Aceste uleiuri pot fi nepotrivite pentru unele motoare. Pentru mai multa siguranta este recomandat sa se consulte manualul autovehiculului.
Clasa E - pentru motoarele diesel cu solicitari severe (Heavy Duty):
E2 - schimb de ulei normal, indeplinesc standardul MB 228.1; sunt uleiuri de uz general pentru motoare Diesel natural aspirate sau supraalimentate (turbo) supuse unor solicitari medii si severe, in conditiile unor intervale de schimb normale.
E3 - performante ridicate, indeplinesc standardul MB 228.3;
E4 - schimb de ulei prelungit, indeplinesc standardul MB 228.5; sunt uleiuri cu clase de vascozitate foarte stabile, performante in mentinerea unei suprafete curate a pistonului, confera protectie impotriva uzurii, au capacitate dispersanta impotriva depunerilor si prezinta stabilitate la temperaturi ridicate. Sunt recomandate pentru motoarele Diesel foarte solicitate ce raspund cerintelor privind emisiile impuse de standardele Euro 1, Euro 2, Euro 3 , Euro 4 , Euro 5 care functioneaza in conditii foarte dificile. Pot fi utilizate in motoarele fara filtre de particule, in unele motoare cu sistem EGR de recirculare a gazelor si in unele motoare prevazute cu sistem SCR de reducere a noxelor.
E5 - indeplinesc cerintele de performanta ale categoriei E3/E4 si cerintele MB 228.3, API CH-4
E6 - uleiuri cu clase de vascozitate foarte stabile si performante in mentinerea unei suprafete curate a pistonului, confera protectie impotriva uzurii, au capacitate dispersanta impotriva depunerilor si stabilitate la temperaturi ridicate. Sunt recomandate pentru motoarele Diesel foarte solicitate, cu catalizatoare Euro 1, Euro 2, Euro 3 , Euro 4 ,Euro 5 si Euro 6 . Pot fi utilizate in motoarele cu sistem EGR de recirculare a gazelor, cu sau fara filtre de particule si in motoarele prevazute cu sistem SCR de reducere a noxelor (NOx). Nivelul deperformanta E6 este recomandat cu precadere motoarelor prevazute cu filtre de particule si a fost conceput sa se utilizeze in combinatie cu carburanti Diesel cu un continut redus de sulf .
E7 - sunt uleiuri cu clase de vascozitate foarte stabile si eficiente in mentinerea unei suprafete curate a pistonului si a interiorului cilindrului. Asigura excelenta protectie la antiuzura si impotriva depunerilor de la nivelul turbocompresorului, au capacitate dispersanta impotriva depunerilor si prezinta stabilitate la temperaturi ridicate. Sunt recomandate pentru motoarele Diesel foarte solicitate , cu catalizatoare Euro 1, Euro 2, Euro 3 , Euro 4 ,Euro 5 si Euro 6 , care functioneaza in conditii dificile, pot fi utilizate in motoarele cu sau fara filtre de particule si pentru majoritatea celor care sunt prevazute cu sistem EGR de recirculare a gazelor, si a celor prevazute cu sistem SCR de reducere a noxelor
Normele SAE - definesc si clasifica gradele de vascozitate ale lubrifiantilor in functie de temperatura exrerioara ambientala in timpul fuctionarii motorului sau angrenajului.
La uleiul despre care am intrebat, ma ingrijoreaza C3-ul care aici apare cu un 08 in paranteza, deci un ulei cu folosire pana in anul 2008 sau dupa, desi in descriere e specificat ca se poate folosi si pentru pre euro4 , deci si motoare euro 1,2,3 sau non euro.