Ai uitat parola?


  1. Home
  2. Opel Insignia
  3. Insignia A
  • Kamob

  • Mesaje scrise: 864
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Insignia 2010 A20DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 10 Jul 2007

  • Mesaj Privat
Salut,
Pentru ca am fost pus in situatia de a schimba placultele (si in curand si discurile de frana) la Insignia A-ul meu My2011, am studiat un pic net-ul si asa ca m-am gandit sa scutesc si pe altii de intrebari fara raspuns, asa ca am alcatuit un mic tutorial:

Pasul 1. Identificarea tipului de echipare al masinii tale: Insignia, din cate am citit, vine cu 3 dotari de frane - POC J60, J61 si J62. Ca sa va dati seama cel mai usor ce tip de POC/J aveti, faceti o decodare VIN si gasiti acolo "FOR USE WITH 16" / 17" / 18" BRAKE SYSTEM", adica care e dimensiunea minima acceptata de masina. Bun, in cazul meu, 4x4, sasiu sport, frane ventilate pe fata, la decodare mi-a dat J61.

Atentie: sunt unii producatori care dau restrictie pentru montaj, de exemplu "doar pentru MANDO" sau "doar pentru TRW", ca sa va lamuriti 100% dati jos roata din fata si va uitati pe etrier - este stantat direct pe el.

Fata (diametru disc)
J60 296mm
J61 321mm
J62 ?

Spate (diametru disc)
J60 292mm
J61 315mm
J62 ?

Pasul 2. Achizitia placutelor: nu intotdeauna ce e mai scump e mai bun, dar depinde mult si de buzunar. Eu am mers pe FEBI (fata) + TRW (spate), unii merg pe ATE (foarte buni in opinia mea), undeva am gasit GM (by Textar), mai sunt si de buget dar bun calitativi cei de la Krottendorf. Mai sus aveti dimensiunea discurilor, POC-ul, deci sa va alegeti nu o sa fie greu.

Pasul 3. Montajul.
Aici o sa fac o mica impartire, la inceput o sa detaliez doar puntea fata, in curand si cea spate. Deci: incepem cu uneltele necesare:
- cric 2 tone hidraulic sau cel din dotarea masinii, dar cu meniunea ca ambele trebuie asigurate ori cu o capra, ori cu roata data jos pusa langa cric sub masina (pentru ca ne place sa terminam cu lucrarea fara sa deranjam ambulanta Wink );
- coarba pentru desfacut prezoane sau antrenor sau cheie de impact; trebuie notat ca pentru a da jos piulitele de la roata este nevoie de o forta initiala destul de mare (!);
- tubulare de 1/2 toli (de preferat de impact, dar merg si normale daca nu folositi o cheie de impact): 14mm si 22mm;
- cheie fixa de 11mm;
- cheie cu crichet de 1/2 toli;
- cheie dinamometrica de 1/2 toli;
- o surubelnita plata medie;
- o perie de sarma;
- spray de frane (optional);
- spray cu cupru (optional);
- ciocan;
- o trusa de presare de pistonase de frana;
- o pereche de manusi;
- doua cale pentru roti.

Cum procedam?
- se pune masina intr-un loc cat mai plan;
- se caleaza rotile - pe diagonala fata de roata la care se lucreaza;
- se slabesc prezoanele (pasul acesta nu este necesar daca aveti o cheie de impact decenta);
- se ridica masina pe cric;
- se desfac piulitele rotii si se da jos roata;
- in etrier intra un furtun - este cel de frana - se trage cu mana de la jumatate, unde este prins intr-o ureche de tabla (in sus); este nevoie ca sa va faceti loc sa intrati cu cheia la surubul superior de la etrier;
- se ia cheia cu crichet si tubulara de 14mm si se fixeaza pe surubul superior de la etrier; tineti contra cu cheia fixa de 11mm pe piulita de la culisa; ca sa desfaceti trebuie sa fortati un pic, unele suruburi au lock-tight pe ele;
- se desface si surubul de jos (la fel);
- se ridica etrierul de pe placute si se agata cu o sarma de arcul de la amortizor; sub nici o forma sa nu lasati etrierul sa atarne de furtunul de frana!
- placutele se dau jos cu ajutorul surubelnitei plate si a ciocanului - au o buza in care poti sa bati lejer ca sa le indepartezi din port-etrier;
- se dau jos tablitele, se curata si se greseaza cu atentie cu spray cu cupru;
- se indeparteaza excesul de spray si se remonteaza tablitele;
- se impinge pistnasul in etrier cu o presa de etrieri; nu are sens de rotatie - nu exagerati in partea finala, ca sa nu deteriorati burduful pistonasului;
- se monteaza placutele in locasul lor, avand in vedere urmatoarele: tablita antiscartait este la interior, impreuna cu tablita pe care culiseaza pistonasul pe placuta;
- se pune etrierul inapoi, se fixeaza suruburile strangand cu forta, la mana si se pune furtunul de frana inapoi in urechea lui.
Atentie: sa nu dati etrierul peste cap ca se stranguleaza furtunul de frana!
- se monteaza roata inapoi si se strang piulitele la mana;
- se lasa masina la sol si se strang final piulitele cu cheia dinamometrica la un cuplu de 150Nm.
Atentie: nu uitati sa luati calele de la roti inainte de a pleca cu masina!

Din pacate nu am filmat si nu am pozat, dar am gasit un filmulet care indica exact ordinea operatiunilor descrise mai sus: https://youtube.com/watch?v=9CIOhw0H6mQ

In curand si schimbul pe spate. Mr. Green


MODEL: Insignia 2010
MOTOR: A20DTH
Skip ads

  • Day

  • Mesaje scrise: 44
  • Locatie: Dolj
  • Masina: Insignia 2014 B14NET
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 23 Sep 2014

  • Mesaj Privat
Multumim pentru informatii.
Drumuri bune.
  • Kamob

  • Mesaje scrise: 864
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Insignia 2010 A20DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 10 Jul 2007

  • Mesaj Privat
Mic update: la schimbarea placutelor verificati gradul de uzura al discurilor de frana. In cazul meu, la 117.700km, discul fata avea o "buza" de 3-4mm si profil usor neregulat, ceea ce a insemnat in mod automat schimbarea lui.
La J61 -> diametru disc 321mm, ventilat; am mers pe discuri METZGER.
Procedura de inlocuire:
- se caleaza masina la rotile din spate si se ridica pe cric in fata;
- se da jos roata;
- se scoate din ochiul anti-vibratie furtunul de frana, pentru a asigura acces mai bun la suruburile etrierului;
- se desface etrierul cu o tubulara de 18mm hexagonala si un antrenor sau o cheie cu crichet mare;
Nota: vireaza roata inspre partea in care lucrezi, pentru a avea acces mai usor in spatele etrierului.
- se siguranteaza cu o sarma etrierul de arcul amortizorului; NU lasa etrierul sa atarne de furtun!
- se desface port-etrierul cu o tubulara de 21mm hexagonala si un antrenor sau o cheie cu crichet mare; alternativ se poate folosi o cheie de impact sau un pistol pneumatic;
- se indeparteaza port-etrierul cu tot cu placutele de frana;
- se desface surubul care tine discul pe butuc cu un bit torx de 30;
Nota: daca surubul este intepenit, loveste in bit-ul torx cu un ciocan cu forta moderata, astfel se va desface mult mai usor si se elimina riscul distrugerii surubului.
- se scoate discul de pe butuc;
Nota: daca discul este intepenit, loveste-l cu un ciocan pana se elibereaza (4-5 lovituri medii).
- se monteaza discul nou si se asigura prin strangere cu surubul torx de 30.
Nota: majoritatea discurilor de frana sunt acoperite cu ulei, de aceea, inainte de montaj, suprafata discului fata si spate va fi spalata cu un spray de frane, din abundenta si stearsa cu o carpa curata!
- se monteaza in sens invers demontarii restul componentelor.
Atentie:
1. Pentru remontarea etrierului peste placute este nevoie de impingerea pistonasului inapoi in locas, deci va fi nevoie de o presa de frane.
2. Nu uita sa indepartezi sarma cu care ai sustinut etrierul.
3. Nu uita sa pui la loc furtunul de frana in urechea anti-vibratie!

Dupa ce ai finalizat montajul stanga si dreapta (orice piesa a sistemului de franare se schimba obligatoriu doar in pereche), se face proba de drum. Trebuie avut in vedere faptul ca masina nu are frane ferme imediat, ci abia dupa cateva minute de mers (si franat). NU forta frana, ci aplica presiune pe pedala de frana moderat si repetat, la viteze mici sau medii pentru primii 2-3 km.
  • Kamob

  • Mesaje scrise: 864
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Insignia 2010 A20DTH
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 10 Jul 2007

  • Mesaj Privat
Salut,

Recent am reusit sa pun mana pe ceva material tehnic, asa ca las aici ca o completare la postul initial:

Diametre discuri frana fata - TOATE ventilate, grosime noi 30 mm:
296.00 mm J60;
321.00 mm J61;
337.00 mm J62;

Diametre discuri spate - disc plin:
292.00 mm J60, grosime 12.00 mm;
315.00 mm J61 & J62, grosime 23.00 mm.

Cuplu de strangere la:
suruburi culisanti etrier 28 Nm;
suruburi etrier fata 150 Nm + 45 grd + 15 grd;
suruburi etrier spate 100 Nm + 60 grd.
Skip ads

  • mecaNIK

  • Mesaje scrise: 2,204
  • Locatie: Anglia
  • Masina: Insignia 2010 confidential
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 10 Jan 2007

  • Mesaj Privat
Filmuletul de pe Youtube are un plus,este demontat racul etrierului si se curata locul cu peria de sarma si pila pentru a obtine aceeasi cota interioara, si un minus ,nu se foloseste nici o unsoare indiferent de culoare si cine recomanda in zona materialelor de frictiune recomandare facuta de unii producatori de placute si mecanici care stiu de capu lor.
Explicatia este ca in timp apa spala unsoarea de pe placutele calde in functionare si se impregneaza in materialul de frictiune facandu-l unsuros ,se depune pe racul etrierului tinandu-l mereu umed rugineste si mai bine in timp blocheaza placutele,incep sa scartaie eficienta franare scazuta.
Ca recomandare la fiecare spalare a masinii sa se insiste pe disc si etrier pentru degresarea lor si indepartarea prafului de material de frictiune depus,eu degresez separat de restul masinii doar franele am spalat doar franele fara sa spal masina va spun sincer, rotile se spala dupa ce s-au racit discurile,am patit sa schimb toate discurile la masini pe care le-am dus la spalat dupa un drum mai sustinut si baietii cu jetul direct pe roti.
Se verifica foarte simplu daca vreun 'meserias' a exagerat cu unsori pe la roti,depunerile negre de praf din uzura placutelor trebuie sa se ia pe deget usor,daca formeaza pe janta sau capac o 'vopsea' compacta si lipicioasa e timpul sa se curete sistemul de franare.
Cei care au mai putin de 100 de sisteme de franare reparate,reconditionate,chiar si doar degresate sunt sfatuiti sa continuie sa acumuleze ceva experienta sa urmareasca evolutia pieselor pe care le-au gresat sau le-au gasit gresate si dupa sa discutam pentru ca si eu am citi si citesc documantatii de la unele invat in continuare dar sunt si cazuri cand ma crucesc despre pericolul pe care-l reprezinta sfaturile celor care nu stiu foarte bine ce recomanda .
Inlocuirea placutelor si discurilor de frana nu este o operatiune dificila se poate face si acasa cu conditia sa se respecte niste reguli pentru ca franarea face parte din sistemele de siguranta ale masinii iar pe drum nu suntem singuri.
  • David_Andrei

  • Mesaje scrise: 381
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Insignia 2014 A20 DTH 160 CP
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 19 Apr 2012

  • Mesaj Privat
Si pentru spate.
http://www.youtube.com/watch?v=ka1nlUQevMM
  • iulius

  • Mesaje scrise: 1,798
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Insignia 2019
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 09 Jun 2004

  • Mesaj Privat
pentru spate trebuie presa speciala si rotire cilindru frana in sensul acelor de ceasornic.
  • David_Andrei

  • Mesaje scrise: 381
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Insignia 2014 A20 DTH 160 CP
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 19 Apr 2012

  • Mesaj Privat
Post concomitent, rog un admin sa stearga, multumesc.


Ultima modificare facuta de David_Andrei la Vin 14 Mai, 2021 10:15 pm
  • David_Andrei

  • Mesaje scrise: 381
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Insignia 2014 A20 DTH 160 CP
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 19 Apr 2012

  • Mesaj Privat
iulius a scris:pentru spate trebuie presa speciala si rotire cilindru frana in sensul acelor de ceasornic.


Si in video nu este prezentat ca este necesara acea presa?
P.S.: Nu-s de acord cu o singura actiunea in acel clip , aceea de 'a ciocani' placutele.
  • iulius

  • Mesaje scrise: 1,798
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Insignia 2019
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 09 Jun 2004

  • Mesaj Privat
multi nu se uita la video si trec direct la treaba.apoi se intreaba de ce nu reusesc sa replieze pistonul in pozitia initiala.
inlusiv mecanici am vazut care nu stiu treaba asta.
Nu mai zic ca in filmulet este prezentat modelul Insignia A.
Eu ma refer la Insignia B.
Iar pentru Insignia B trebuie o alta piesa ce nu se afla in trusa respectiva.
Solutia este sa o faci la un strungar..
personal am folosit un cleste mare si am rotit cilindrul pentru ca masina este relativ noua si s-a putut foarte usor..
  • Daniel

  • Mesaje scrise: 2,831
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Astra 2012 A17DTJ
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 06 Dec 2004

  • Mesaj Privat
Pentru spate folosiți un cleste papagal: se introduc foarte ușor prin rotire.
Skip ads

  1. Home
  2. Opel Insignia
  3. Insignia A

Intra in ClubOpel!

check Cea mai mare comunitate Opel
check Intalniri locale
check Skip Ads
check Vinzi/Cumperi
check Gratuit pe viata




CO+FB CO+FB CO+YT CO+IG CO+TWTR