- go
- OP
- 182 mesaje
- din 27 Dec 2004
- Astra 1993 C16NZ
- Sibiu
go
- Mesaje scrise: 182
- Locatie: Sibiu
- Masina: Astra 1993 C16NZ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 27 Dec 2004
- Mesaj Privat
M-am gindit cum pot sa fac sa "conving" ECU sa scada consumul de combustibil:
1.Sonda lambda prin deplasarea plajei de variatie al acestuia in sus cu aprox 0,2V(sau o alta valoare astfel incit ECU sa nu dea cod de eroare).In acest fel ECU primeste o informatie cum ca amestecul este prea bogat si va tinde sa-l saraceasca.
2.imediat dupa pornirea motorului pe baza informatiei primite de la senzorul de temperatura ECU actioneaza asupra IAC -ului determinind un amestec mai bogat.inlocuirea imediat dupa pornire a senzorului de temp cu o rezistenta fixa(echivalentul lui 80 gr).
3.inlocuire sondei lambda cu o varianta de 3 sau 4 fire cu preincalzire si cu releu de temporizare care sa decupleze dupa ce galeria de evacuare s-a incins ,astfel incit sonda sa ofere mult mai repede informatie referitoare la amestec.
rog comentarii.
1.Sonda lambda prin deplasarea plajei de variatie al acestuia in sus cu aprox 0,2V(sau o alta valoare astfel incit ECU sa nu dea cod de eroare).In acest fel ECU primeste o informatie cum ca amestecul este prea bogat si va tinde sa-l saraceasca.
2.imediat dupa pornirea motorului pe baza informatiei primite de la senzorul de temperatura ECU actioneaza asupra IAC -ului determinind un amestec mai bogat.inlocuirea imediat dupa pornire a senzorului de temp cu o rezistenta fixa(echivalentul lui 80 gr).
3.inlocuire sondei lambda cu o varianta de 3 sau 4 fire cu preincalzire si cu releu de temporizare care sa decupleze dupa ce galeria de evacuare s-a incins ,astfel incit sonda sa ofere mult mai repede informatie referitoare la amestec.
rog comentarii.
- dgxshpe
- ***
- 657 mesaje
- din 03 Sep 2005
- Corsa Z13DTJ
- Bucuresti
dgxshpe
- Mesaje scrise: 657
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Corsa Z13DTJ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 03 Sep 2005
- Mesaj Privat
- maiandrei
- ******
- 4,710 mesaje
- din 20 Dec 2004
- Insignia 2018 B20DTH
- Bucuresti
maiandrei
- Mesaje scrise: 4,710
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Insignia 2018 B20DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 20 Dec 2004
- Mesaj Privat
- solver
- **
- 179 mesaje
- din 05 Oct 2004
- Bistrita
solver
- Mesaje scrise: 179
- Locatie: Bistrita
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Oct 2004
- Mesaj Privat
Parerea mea e ca e putin aiurea sa modifici ceva testat din fabrica. Eu cred ca cei de la Opel au facut ceva teste pina au scos motorul pe piata.
Ca nu e cel mai economic sau mai bun asta e cu totul alta chestie.
Si ca sa comentez putin:
1. Realizezi ca daca circuli cu amestec prea sarac scade puterea motorului si el se "chinuie" sa obtina acceasi performanta. Per ansamblu iti va CRESTE consumul. E ca si cum ai schimba vitezele la 2000 ture tot timpul si motorul nu apuca sa functioneze in plaja de cuplu maxim si va consuma mai mult (chiar daca unii taximetristi nu cred asta )
2. Si iarna la temperaturi mici nu mai ai nevoie de amestec mai bogat ???
3. Din cite stiu eu sonda lambda da destul de repede informatii despre amestec.
Daca motorul tau este in parametrii sigur, mai mult de atit eu zic ca nu merita sa mai faci la el. Oricum ar fi bine sa fii sigur ca toate merg bine.
Ca nu e cel mai economic sau mai bun asta e cu totul alta chestie.
Si ca sa comentez putin:
1. Realizezi ca daca circuli cu amestec prea sarac scade puterea motorului si el se "chinuie" sa obtina acceasi performanta. Per ansamblu iti va CRESTE consumul. E ca si cum ai schimba vitezele la 2000 ture tot timpul si motorul nu apuca sa functioneze in plaja de cuplu maxim si va consuma mai mult (chiar daca unii taximetristi nu cred asta )
2. Si iarna la temperaturi mici nu mai ai nevoie de amestec mai bogat ???
3. Din cite stiu eu sonda lambda da destul de repede informatii despre amestec.
Daca motorul tau este in parametrii sigur, mai mult de atit eu zic ca nu merita sa mai faci la el. Oricum ar fi bine sa fii sigur ca toate merg bine.
- ealex
- **
- 166 mesaje
- din 02 Nov 2005
- Calibra 1990 C20XE
- Bucuresti
ealex
- Mesaje scrise: 166
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Calibra 1990 C20XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 02 Nov 2005
- Mesaj Privat
- radu
- **
- 342 mesaje
- din 17 Apr 2004
- craiova
radu
- Mesaje scrise: 342
- Locatie: craiova
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 17 Apr 2004
- Mesaj Privat
- kapix
- ***
- 680 mesaje
- din 15 Jan 2005
- Astra 2002 Z16XE
- Arad
kapix
- Mesaje scrise: 680
- Locatie: Arad
- Masina: Astra 2002 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jan 2005
- Mesaj Privat
- Dac
- **
- 231 mesaje
- din 07 Feb 2005
- Vectra 1993 C16NZ
- Timisoara
Dac
- Mesaje scrise: 231
- Locatie: Timisoara
- Masina: Vectra 1993 C16NZ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 07 Feb 2005
- Mesaj Privat
go a scris:M-am gindit cum pot sa fac sa "conving" ECU sa scada consumul de combustibil:
1.Sonda lambda prin deplasarea plajei de variatie al acestuia in sus cu aprox 0,2V(sau o alta valoare astfel incit ECU sa nu dea cod de eroare).In acest fel ECU primeste o informatie cum ca amestecul este prea bogat si va tinde sa-l saraceasca.
2.imediat dupa pornirea motorului pe baza informatiei primite de la senzorul de temperatura ECU actioneaza asupra IAC -ului determinind un amestec mai bogat.inlocuirea imediat dupa pornire a senzorului de temp cu o rezistenta fixa(echivalentul lui 80 gr).
3.inlocuire sondei lambda cu o varianta de 3 sau 4 fire cu preincalzire si cu releu de temporizare care sa decupleze dupa ce galeria de evacuare s-a incins ,astfel incit sonda sa ofere mult mai repede informatie referitoare la amestec.
rog comentarii.
1.Sonda lambda prin deplasarea plajei de variatie al acestuia in sus cu aprox 0,2V(sau o alta valoare astfel incit ECU sa nu dea cod de eroare).In acest fel ECU primeste o informatie cum ca amestecul este prea bogat si va tinde sa-l saraceasca.
2.imediat dupa pornirea motorului pe baza informatiei primite de la senzorul de temperatura ECU actioneaza asupra IAC -ului determinind un amestec mai bogat.inlocuirea imediat dupa pornire a senzorului de temp cu o rezistenta fixa(echivalentul lui 80 gr).
3.inlocuire sondei lambda cu o varianta de 3 sau 4 fire cu preincalzire si cu releu de temporizare care sa decupleze dupa ce galeria de evacuare s-a incins ,astfel incit sonda sa ofere mult mai repede informatie referitoare la amestec.
rog comentarii.
e o idee f. buna la care m-am gandit si eu ca sa ma laud tema proiectului meu de master are o parte care se refera la exact aspectul asta. m-am documentat cat de cat si pot spune ca am ceva habar ce se intampla pe acolo, mai precis cu ECU si cu amestecul: ECU tinde sa faca amestecul ideal 14.7 parti aer la 1 parte combustibil.
Puterea obtinuta in functie de amestec poate fi vazuta in urmatorul grafic:
Pt. punctul 1. cel cu modificarea indicatiilor sondei lambda: sonda are o sensibilitate marita doar in jurul valorilor de amstec stoichiometric, deci alterarea indicatiilor sondei trebuie sa se faca cu un interval f. mic si nici atunci nu se atinge amestecul pt consum optim - si deasemenea se intra in zona in care ECU poate seta cod de eroare la sonda lambda.
Daca se merge cu un amestec sarac creste temperatura in camera de ardere & cresc emisiile poluante.
Cea mai buna solutie pt un consum mai bun este modificarea memoriei EPROM a ECU si anume a anumitor harti: functie de turatie/amestec, avans aprindere/depresiune admisie
Asta e putin mai complicat dar nu imposibil de realizat: cititor EPROM, editor de EPROM, sursa UV pt sters EPROM, scris EPROM-ul, teste - asa se ajunge la tuning
Cel mai adesea EPROM-ul se modifica pt a creste puterea motorului.
Asa arata o captura dintr-un soft de editat hartile EPROM-ului:
- sorin666
- *****
- 3,888 mesaje
- din 12 Mai 2004
- outside Manell's Land
sorin666
- Mesaje scrise: 3,888
- Locatie: outside Manell's Land
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 12 Mai 2004
- Mesaj Privat
Teoria expusa de tine este perfect adevarata, dar...
- un motor se "optimizeaza" si pentru a functiona cu orice benzina rezonabila care se vinde la pompa... daca doresti performante peste stock, trebuie sa te "specializezi" pe O SINGURA benzina (logic, cea mai buna disponibila...)
- optimizarea "aprofundata" este practic specifica fiecarui EXEPLAR de motor, nu productiei de serie. Deci fiecare masina trebie sa stea cate 1/2 zi in atelier intre aparate cu 2-3 specialisti pe langa ea...
- la motoare admosferice se castiga putin, deci "nu merita" ( 5 % 8% )
- acceptand aceste premize, la acest nivel de "finete" iti trebuie material de cecetare de cateva sute de K Euro, nu un laptop si o interfata de doi lei...
- de aceea vanzatorii de super-epromuri sunt in imensa majoritate talhari, reprogramarea la nivel de firma mica a SUTE de modele de masini, pentru a vinde de fiecare data (in cel mai bun caz) cateva zeci de exemplare din fiecare NU este, NU POATE FI rentabila...
- la TDI este un pic altfel, in special la castigul de putere obtinut, dar (banuiesc) ca tot "dupa ureche" se lucreaza (oricum, si rezultatele sunt mai usor de obtinut, rezerva de putere fiind mai mare...)
Ealex, radu > explicata corecta este: amestec sarac--> ardere lenta--> prelungirea acesteia in timpul coborarii pistonului--> timp si suprafata mare de contact intre amestecul arzand si motor--> supraincalzire+pierderi energetice--> uzura, distrugerea motorului+consum crescut
PS asi dori cei care au comentarii de facut (intotdeauna binevenite, de altfel...) sa precizeze in prealabil faptul ca NU sunt implicati comercial in afacere cu cipuri...
- un motor se "optimizeaza" si pentru a functiona cu orice benzina rezonabila care se vinde la pompa... daca doresti performante peste stock, trebuie sa te "specializezi" pe O SINGURA benzina (logic, cea mai buna disponibila...)
- optimizarea "aprofundata" este practic specifica fiecarui EXEPLAR de motor, nu productiei de serie. Deci fiecare masina trebie sa stea cate 1/2 zi in atelier intre aparate cu 2-3 specialisti pe langa ea...
- la motoare admosferice se castiga putin, deci "nu merita" ( 5 % 8% )
- acceptand aceste premize, la acest nivel de "finete" iti trebuie material de cecetare de cateva sute de K Euro, nu un laptop si o interfata de doi lei...
- de aceea vanzatorii de super-epromuri sunt in imensa majoritate talhari, reprogramarea la nivel de firma mica a SUTE de modele de masini, pentru a vinde de fiecare data (in cel mai bun caz) cateva zeci de exemplare din fiecare NU este, NU POATE FI rentabila...
- la TDI este un pic altfel, in special la castigul de putere obtinut, dar (banuiesc) ca tot "dupa ureche" se lucreaza (oricum, si rezultatele sunt mai usor de obtinut, rezerva de putere fiind mai mare...)
Ealex, radu > explicata corecta este: amestec sarac--> ardere lenta--> prelungirea acesteia in timpul coborarii pistonului--> timp si suprafata mare de contact intre amestecul arzand si motor--> supraincalzire+pierderi energetice--> uzura, distrugerea motorului+consum crescut
PS asi dori cei care au comentarii de facut (intotdeauna binevenite, de altfel...) sa precizeze in prealabil faptul ca NU sunt implicati comercial in afacere cu cipuri...
- styx
- **
- 276 mesaje
- din 09 Sep 2005
- Vectra 1994 C20NE
styx
- Mesaje scrise: 276
- Locatie:
- Masina: Vectra 1994 C20NE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 09 Sep 2005
- Mesaj Privat
solver a scris:... E ca si cum ai schimba vitezele la 2000 ture tot timpul si motorul nu apuca sa functioneze in plaja de cuplu maxim si va consuma mai mult (chiar daca unii taximetristi nu cred asta )
...
...
putzin offtopic: cre-i treba cu 2000 de ture? ca io p'acolo schimb (peste 2000)... ca daca schimb mai sus... 3000 imi urla tare ca e GT
- Dac
- **
- 231 mesaje
- din 07 Feb 2005
- Vectra 1993 C16NZ
- Timisoara
Dac
- Mesaje scrise: 231
- Locatie: Timisoara
- Masina: Vectra 1993 C16NZ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 07 Feb 2005
- Mesaj Privat
PS asi dori cei care au comentarii de facut (intotdeauna binevenite, de altfel...) sa precizeze in prealabil faptul ca NU sunt implicati comercial in afacere cu cipuri...
fiind primul care am facut referiri la "cipuri" (memorii EPROM) m-am sesizat din oficiu si fac precizarea (dar nu in prealabil! ca nu se mai poate) ca nu sunt implicat in comercializarea unor asemenea produse!
Referitor la castigul ce-l poate aduce modificarea memoriei ECU, cea din care ECU citeste valori pt da o comanda injectorului, modificare facuta cu scopul de a imbunatati performatele (puterea) motorului, aceasta se poate situa intr-o plaja destul de larga: 5% - 20% sau mai mult chiar, depinde de "rezerva de putere" a motorului.
Intradevar, daca se doreste scaderea consumului prin aceste modificari nu cred sa se obtina o economie la consum de peste 10%.
Sunt de acord ca aceste modificari necesita f. multe incercari & timp & conostinte. Dar sunt f. multi entuziasti care obtin rezultate ce sunt satisfacatoare cel putin pt. ei, si aici nu ma refer la cei care vand cipuri:
Aici e un site al unui asemenea grup:
http://www.diy-efi.org/ : "Do-It-Yourself -- Electronic-Fuel-Injection"
pe acest site se poate gasi f. multa documentatie, aplicatii, chiar si fisiere (BIN) modificate pt performata pt. diferite modele de ECU (GM) - for free -
- kapix
- ***
- 680 mesaje
- din 15 Jan 2005
- Astra 2002 Z16XE
- Arad
kapix
- Mesaje scrise: 680
- Locatie: Arad
- Masina: Astra 2002 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jan 2005
- Mesaj Privat
Dac a scris:Intradevar, daca se doreste scaderea consumului prin aceste modificari nu cred sa se obtina o economie la consum de peste 10%.
O economie de 10% este mai mult decat suficienta. Este greu de crezut ca se poate atinge aceasta cifra fara dezavantaje imense. Cu atat mai putin prin anularea (sau pacalirea) unor componente care incearca sa faca asta.
Singura solutie ar putea fi modificarea a setarilor ECU, a.i. sa se asigure un amestec mai apropiat de optim (acel 14.7 parti aer la 1 parte combustibil). Intrebarea mea este cum se poate determina un amestec mai bun, avand in vedere ca acest 14,7 la 1 este probabil obtinut in baza unor teste efectuate in laboratoarele producatorilor, cu tehnologii adecvate?
- go
- OP
- 182 mesaje
- din 27 Dec 2004
- Astra 1993 C16NZ
- Sibiu
go
- Mesaje scrise: 182
- Locatie: Sibiu
- Masina: Astra 1993 C16NZ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 27 Dec 2004
- Mesaj Privat
primul lucru pe care l-am facut (fara sa pacalesc ECU ) a fost sa modific circuitul sondei Lambda de pe 1 fir pe 4 fire :
avantaje:incalzire rapida a sondei a.i. ECU stie mult mai repede compozitia aer/benzina.Am construit un montaj electronic care decupleaza sonda dupa incalzire(aceasta fiind in continuare incalzita de gazele de esapament).daca inainte dura aprox 2-3 min pina ce sonda genera informatii acum ajunge la 20-20 sec.Pot sa afirm asa deoarece am instalat la bord un air/fuel meter.
cred ca am obtinut o scadere a consumului de combustibil 0,5-1l/100km(are efect numai la oras pe drumuri scurte unde motorul are vreme sa se raceasca).
in rest mai sap
avantaje:incalzire rapida a sondei a.i. ECU stie mult mai repede compozitia aer/benzina.Am construit un montaj electronic care decupleaza sonda dupa incalzire(aceasta fiind in continuare incalzita de gazele de esapament).daca inainte dura aprox 2-3 min pina ce sonda genera informatii acum ajunge la 20-20 sec.Pot sa afirm asa deoarece am instalat la bord un air/fuel meter.
cred ca am obtinut o scadere a consumului de combustibil 0,5-1l/100km(are efect numai la oras pe drumuri scurte unde motorul are vreme sa se raceasca).
in rest mai sap
- ealex
- **
- 166 mesaje
- din 02 Nov 2005
- Calibra 1990 C20XE
- Bucuresti
ealex
- Mesaje scrise: 166
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Calibra 1990 C20XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 02 Nov 2005
- Mesaj Privat
radu a scris:amestec sarac=detonatii=zob motor f repede(topit pistoane, stambat supape, fisurat ghiduri si chiulasa, segmenti blocati pe pistoane si stambati...)
daca mai vrei, iti mai enumar
daca mai vrei, iti mai enumar
eu shtiu, restu vad ca insista cu lambda.
oricum, un pas important e inlocuirea ei la maxim 2 ani, mai ales la benzinare. E foarte important sa fie noua (nu de la dezmembrari) shi originala opel (GM, nu d-alea universale aiureli)
deshi ecu-ul nu va indica o erroare pana in clipa in care cade complet, sonda incepe sa citeasca eronat. acest lucru se datoreaza depunerilor shi imbatrinirii generale a ei. sigur ca ea o sa mearga shi 5 ani, dar relantiul o sa stea aleator, o sa porneasca la a 14-a cheie, o sa consume grav...
mantua
- Mesaje scrise: 7
- Locatie:
- Masina: Astra 1993 c14nz
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 12 Oct 2005
- Mesaj Privat
- lucian17crw
- **
- 151 mesaje
- din 26 Mai 2009
- Vectra 1994 x20xev
- Bucuresti
lucian17crw
- Mesaje scrise: 151
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Vectra 1994 x20xev
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 26 Mai 2009
- Mesaj Privat
go a scris:primul lucru pe care l-am facut (fara sa pacalesc ECU ) a fost sa modific circuitul sondei Lambda de pe 1 fir pe 4 fire :
avantaje:incalzire rapida a sondei a.i. ECU stie mult mai repede compozitia aer/benzina.Am construit un montaj electronic care decupleaza sonda dupa incalzire(aceasta fiind in continuare incalzita de gazele de esapament).daca inainte dura aprox 2-3 min pina ce sonda genera informatii acum ajunge la 20-20 sec.Pot sa afirm asa deoarece am instalat la bord un air/fuel meter.
cred ca am obtinut o scadere a consumului de combustibil 0,5-1l/100km(are efect numai la oras pe drumuri scurte unde motorul are vreme sa se raceasca).
in rest mai sap
mar interesa si pe mine montajul asta dak merge pe x20xev vectra
avantaje:incalzire rapida a sondei a.i. ECU stie mult mai repede compozitia aer/benzina.Am construit un montaj electronic care decupleaza sonda dupa incalzire(aceasta fiind in continuare incalzita de gazele de esapament).daca inainte dura aprox 2-3 min pina ce sonda genera informatii acum ajunge la 20-20 sec.Pot sa afirm asa deoarece am instalat la bord un air/fuel meter.
cred ca am obtinut o scadere a consumului de combustibil 0,5-1l/100km(are efect numai la oras pe drumuri scurte unde motorul are vreme sa se raceasca).
in rest mai sap
- sorin666
- *****
- 3,888 mesaje
- din 12 Mai 2004
- outside Manell's Land
sorin666
- Mesaje scrise: 3,888
- Locatie: outside Manell's Land
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 12 Mai 2004
- Mesaj Privat
- ovidiuvuia
- **
- 216 mesaje
- din 21 Sep 2008
- Vectra 1998 X16XEL
- Caras-Severin
ovidiuvuia
- Mesaje scrise: 216
- Locatie: Caras-Severin
- Masina: Vectra 1998 X16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 21 Sep 2008
- Mesaj Privat
Sabbah
- Mesaje scrise: 58
- Locatie: Galati
- Masina: Astra 2001 z16xe
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 01 Mar 2009
- Mesaj Privat
am avut probleme cu sonda lambda .. dar din 3 serviceuri 1 a stiut sami zica ..... aparea eroare de amestec\aer pe pe bankul 1
consuma cirk 10 la suta la drum lung ... plus ca am avut probleme cu noxele ... nu puteai sa stai langa ea ...
cu ea decuplata am mers cirk 1000 kilometri si era totul ok doar ca urca mai greu in turatii etc...
am schimbato cu una noua luna asta si merge masina de sframa asfaltul ... NFS
astra g caravan 1.6 16 valve 101 cai
z16xe 2001
consuma cirk 10 la suta la drum lung ... plus ca am avut probleme cu noxele ... nu puteai sa stai langa ea ...
cu ea decuplata am mers cirk 1000 kilometri si era totul ok doar ca urca mai greu in turatii etc...
am schimbato cu una noua luna asta si merge masina de sframa asfaltul ... NFS
astra g caravan 1.6 16 valve 101 cai
z16xe 2001
- adrian82
- **
- 362 mesaje
- din 17 Aug 2008
- Astra 2001 y17dt
- Bucuresti
adrian82
- Mesaje scrise: 362
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2001 y17dt
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 17 Aug 2008
- Mesaj Privat
Se poate seta evident cu un circuit intermediar inre sonda si ecu in asa fel in cat tot timpul sa furnizeze amestecul optim in acest fel se regleaza injectoarele si restul ... Avansul se autoregleaza singur de la o vlaoare pana la alta valoare iar daca apar rateuri avansul se reduce in asa fel in cat motorul sa functioneze optim. Eu stiam ca se inseriaza pe partea de semnal ce o furnizeaza sonda lambda cu o dioda si dupa aceea se introduce in ecu. In acest fel nu mai atinge valoarea de 0.8-1V ci o sa ramana la 0.65V.